Нормативи мовленнєвого ровитку від 0 до 7 років

1,5 – 3 місяці

rr1

Немовля вже може кілька секунд утримувати голову у вертикальному положенні. Може зосередити погляд на нерухомому предметі. Гуління: а-а-а-а, е-е-е-е, гу-гу-гу, бу-у, пффф і т.п.
3 – 6 місяців

rrr2

Дитина стежить за предметами, що рухаються, тягнеться за ними ручками, тягне в рот. Любить, коли з нею грають дорослі. При спілкуванні у немовляти з’являється «комплекс пожвавлення» – рухове збудження, посмішка, сміх. Малюк часто гулить і агукає, повертає голівку на знайомий голос дорослого. Малюк впізнає маму. Дитина грає з висячими над ліжком іграшками, бере їх у руки, обмацує.
6 місяців. Малюк перекладає іграшки з однієї руки в іншу, розмахує ними, піднімає іграшки, що впали. Починає вимовляти перші склади: «ма-ма», «ба-ба», освоює нові приголосні (в, з, м, н, с, ф). Уважно прислухається до мови дорослого, відгукується на своє ім’я.
7 – 9 місяців

rr3

Малюк шукає поглядом і знаходить предмети, які називає дорослий. Активно розвивається мова.
Лепет: ба-ба-ба, ма-ма-ма, па-па-па, тя-тя-тя і т.п.
Плескає в долоні і стукає предметами. Міміка стає більш різноманітною: на обличчі часто виражається інтерес, здивування. Малюк прив’язаний до батьків, усвідомлено говорить «мама» і «тато».
9 місяців – 1 рік 6 місяців

rr4

Перші слова і звуконаслідування: мама, тато, дядько, дай, гав-гав (собака), тік-так (годинник), му-у (корівка) і т.п.
З 9 місяців. Дитина виконує складні рухи: перебирає кубики, збирає дрібні предмети, запам’ятовує назви іграшок. Показує носик, ротик та інші частини тіла у мами, ляльки, у себе в дзеркалі. Знає своє ім’я, виконує прості прохання ( «Дай ручку», «Помахай ручкою» і т.д.). Імітує різні звуки.
10 місяців. Малюк починає вимовляти прості слова і дає односкладові назви навколишнім предметам і тваринам.
12 місяців. Сам вимовляє близько 10-15 слів. Жує тверду їжу.
1 рік 6 місяців -2 роки

rr5

Період швидкого розвитку мовлення. Розширення словникового запасу до 350-380 лексичних одиниць. Використовує в мові іменники, прикметники, дієслова, інші частини мови. Перші речення: «Мама, дай!», «Ляля бах!» і т д.
Початок періоду «чомучок»: періоду запитань «А що це?», «Навіщо?», «Чому?» І т.п.
Дитина розуміє нескладні розповіді по картинці і відповідає на питання дорослих;  під час гри промовляє свої дії, з’являються навички самообслуговування
Зазвичай до двох років дитина засвоює губні звуки (п, б, м), губно-зубні (ф, в,), передньоязикові (т, д, н, з), задньоязикові (к, г, х). До трьох років малюк засвоює шиплячі звуки (ш, ж, ч, щ), але вимовляє їх недостатньо чітко, звуки (л, р) пропускає або замінює звуком (ль).
От 2 до 3 років

rr6

До 3 років діти часто граються разом протягом коротких періодів, але легко сваряться і б’ються один з одним, не вміють ділитися іграшками. Малюк любить копіювати дорослих.
До 3-х років малюк вже може проводити олівцем лінії, робити точки, малювати
Саме у віці від 2-х до 3-х років мовлення малюка розвивається дуже активно. І навіть якщо дитина до 2-х років не говорила, то після 2-х її ніби “прориває”. З кожним днем ​​її словниковий запас збільшується.
До 2,5 років малюк вже в змозі говорити про події, які він пам’ятає, які відбувалися в недалекому минулому, але ще плутає слова вчора і завтра, малюк може виконувати вказівки, з використанням слів на, в, і, під.
Вони все ще плутають «ти» і «я» .Більшість дітей цього віку ще не дуже зрозуміло вимовляють слова.
От 4 до 5 років

rr7

У цей час діти опановують уміння складно розповідати. Використовуються вже і складні речення.
Другий період «чомучок». Дитина прагне пізнати навколишній світ.
До п’яти років життя у дітей удосконалюється здатність до сприйняття і вимови звуків:
– багато звуків вимовляються більш правильно і чітко;
– зникає заміна шиплячих і свистячих звуків;
– зникає заміна шиплячих звуків ш, ж, ч, щ на свистячі, з, ц;
– не всі діти вміють вимовляти звуки л чи р.
Дитина повинна вміти знаходити відмінності і подібності між двома картинками, вміти складати за зразком споруди з конструктора.
Дитина повинна вміти називати узагальнюючим словом групу предметів (корова, кінь, коза-домашні тварини; зима, літо, весна – пори року). Знаходити зайвий предмет у всіх групах, підбирати протилежні слова, бачити на зображенні неправильно зображені, пояснювати, що не так і чому.
 6 – 7 років

rr8

Словник дитини збільшується до 3000-3500. В умовах правильного мовного виховання дитина до шести років правильно опановує всіма звуками рідної мови і правильно вживає їх у мовленні. Дитина може скласти розповідь по картинці і по серії сюжетних картинок, переказати текст. Здатна управляти своїм голосом. Вірші читає виразно, з інтонацією.
Розвивається фонематичний аналіз (розкладання слова на складові елементи) та фонематичний синтез – складання слів з набору звуків, з складів, шляхом перестановки звуків і складів.