Організація корекційно – логопедичної роботи в домашніх умовах

Своєчасне оволодіння мовленням – основа розумового розвитку дитини, запорука її повноцінного спілкування з оточуючими.  Основним завданням навчання  дітей з порушеннями мовленнєвого розвитку рідної  мови – сформувати навички вільного та правильного користування рідною мовою у живому, безпосередньому спілкуванні з оточуючими людьми, розвинути усне виразне мовлення. І тільки комплексно та в команді (педагог – батьки – дитина) можна досягнути результату.

Вашій увазі ігри на розвиток мовлення. Вони можуть бути різними і підбираються індивідуально для дитини з особливими освітніми потребами за її можливостями та рівнем розвитку мовлення.

Починаючи з раннього дитинства  співайте колискові та пісні дитині.  У співі з’єднуються слова, їх зміст і ритм – це саме те, що нам потрібно для гармонійного розвитку мовлення. Коли пісня, виконана мамою або іншою близькою людиною, співається неподалік від дитини, вона бачить обличчя співаючого, його губи, міміку, емоції. Все це сприяє повноцінному сприйняттю мелодії, ритму і слів.

Виконуйте дихальні ігрові вправи, спрямовані на тренування мовленнєвого видиху:

• дуємо на шматочки паперової серветки, вати, через трубочку в воду – пускаємо бульбашки;

• задуваємо свічки – звичайно, під контролем дорослого;

• Пускаємо кораблики з паперовими вітрилами із пластикових стаканчиків в миску з водою і дуємо в вітрила;

• Показуємо «вітерець» – дуємо один на одного;

• здуваємо з поверхні пір’ячко, кульки для пінг-понгу, тощо.

Артикуляційні вправи для розвитку і зміцнення мовленнєвого апарату:

• Ігри з різними звуками: цокати як конячка; сопем, (фиркаєм) як їжачок, чмокаємо – цілуємося.

• Надуваємо щічки, лопаємо їх долоньками.

• Показуємо язичок. Наприклад – «язичок виглянув з ротика і сховався назад».

• Показуємо зуби – «У кого є зубки ?!».

• «П’ємо молочко», як кішка.

Вправи на звуконаслідування з повтореннями

Задаємо дитині питання, відповідаємо і просимо дитину повторити разом з нами склади. Наприклад:

Відтворювати склади можна в різних темпах.

Розігрування діалогів між іграшками

Корисним буде зобразити невеликий діалог між лялькою і дитиною, підключити іншу іграшку або одного з родичів. Залучіть увагу дитини, підійдіть до ляльки і скажіть:

– «Привіт, лялька! Тебе як звати?”

– “Мене звати Катя”

– “Привіт, Катю! А я мама Оля »

– «Привіт, мамо Олю! А це хто?”

– «А це у нас (ім’я дитини)»

Розмова триває дуже короткий час, а дитина встигає порадіти тому, що лялька раптом ожила. Цей прийом допомагає урізноманітнити наші ігри, залучити до них дитину і показати, як будується діалог.

Відтворюйте звуки тварин і природи (дощу, вітру)

Так ми вчимо дитину слухати і відтворювати різні звуки – мовленнєві і немовленнєві. Граючи, спробуйте зобразити звуки вітру. Наприклад, подуйте на листя, покладене на долоню, і зробіть це навмисно сильно, голосно. А щоб листок не відразу полетів, утримуйте його трохи пальцем. Дитина почує звук вітру: «Фууух!» і побачить ваші губи, складені «трубочкою». Це чудова дихальна і артикуляційна вправа.

Грайте у ритмічно музичні ігри

Давно доведено, що руховий аналізатор допомагає зв’язати в єдине ціле образ предмета. Тому, коли дитина бачить, чує, відчуває і одночасно рухається, вона краще запам’ятовує предмети, їх властивості та дії з ними. Ще більше це відноситься до розвитку мовлення: власний рух дитини робить сильний позитивний вплив на розвиток мовлення. Особливо це стосується рухів рук і розвитку тонких рухів пальців.

Впорядкований рух впливає позитивно на розумовий розвиток дитини. При цьому важливо, щоб рухи малюка були ритмічними, простими і доступними.

Спробуйте взяти дерев’яні ложки і постукати одна об одну. Замість барабана, щоб не був такий різкий звук, візьміть коробку або пластикову миску. Можна використовувати і звичайне брязкальце, поплескати в долоні або потопати ногами. І наспівуючи будь-яку пісеньку, відстукуйте ритм.

Читання вголос книжок усією родиною

Таке читання дуже корисно, адже дитина чує красиву літературну мову і бачить інтерес дорослих до читання. Читаючи або слухаючи читання, малюк сприймає структуру мови, вчить нові слова, чує правильне неквапливе вимова фрази, слова.

Робіть акцент на вправах для розвитку дрібної моторики.

Вже ні для кого не є секретом, що ігри на розвиток дрібної моторики широко використовуються в розвитку мовлення. Крім свого прямого призначення, такі ігри привчають дитину до систематичних занять і концентрації довільної уваги.

Рекомендуємо наступні ігри для розвитку дрібної моторики:

• Різноманітні ігри з пальчиками, де необхідно виконувати ті чи інші рухи в певній послідовності;

• Малювання олівцями (фломастерами, пензликами);

• Застібання і розстібання ґудзиків, стрічок, одягання і роздягання, тощо;

• гри-шнурівки;

• гра на клавішних інструментах;

• гри з прищіпками.

Пам’ятайте, що навчання дитини мов­лення не може ґрунтуватися на простих од­нозначних і готових рецептах. Його кінце­вий успіх багато в чому визначиться вашим творчим підходом до запропонованого ма­теріалу. Не сподівайтеся на швидкий ефект у навчанні, адже малюк тільки-но починає ознайомлюватися з рідною мовою.

Отже, шановні батьки, від вас залежить майбутнє ваших дітей. Ви маєте набратися терпін­ня, зацікавити дитину і таким чи­ном залучити її до цілеспрямованої роботи. Тільки у співпраці з дити­ною ви зможете досягти бажано­го: навчити відрізняти правильну звуковимову від дефектної, сфор­мувати навички самоконтролю за власним мовленням, збагатити словниковий запас, удосконалити зв’язне мовлення, розвинути увагу, пам’ять, інтелект, підготувати до успішного навчання у школі.

Література

  1. Марченко І.С. Спеціальна методика розвитку мовлення (логопедична робота з корекції порушень мовлення у дошкільників) – К.: Видавничий дім «Слово», 2015.
  2. https://www.logoclub.com.ua/zvukovimova/dikhalna-gimnastika/38-vpravi-dlya-rozvitku-movlennevogo-dikhannya
  3. https://f.osvita.city/file/61/programaoberig.pdf

Підготувала вч.-логопед Оксана Царук