Використання загадок у роботі з дітьми з ООП старшого дошкільного віку
Загадка – одна із форм усної народної творчості, в якій в стислій, образній формі подаються найбільш яскраві, характерні ознаки предметів, істот або явищ.
Розгадування загадок розвиває здатність до аналізу, узагальнення, формує уміння самостійно робити висновки.
Діти з особливими освітніми потребами не можуть самостійно виділяти і визначати істотні ознаки предметів і не можуть диференціювати їх якості, тому необхідно широко використовувати наочність і реальні предмети, про які йде мова. Ознаки предметів повинні бути доступні дитячому сприйняттю.
Складання загадок – це спільна діяльність дорослого і дитини в зоні найближчого розвитку. Однак, для того, щоб складати загадки, у дитини повинний бути достатній досвід та знання про оточуючий світ.
Для того щоб відгадування і складання загадок (описових розповідей) були цікаві і доступні дітям, перед цією роботою можна проводити такі вправи та дидактичні ігри( з використанням наочності):
- «Вибери всі круглі (овальні) фрукти»;
- «Що де росте?»
- «Який на смак? »
Алгоритм складання загадки про овочі та фрукти включає такі ознаки:
- Узагальнення ( Що це: овоч чи фрукт?);
- Колір;
- Форма;
- Смак;
- Де росте?
При складання загадок, для полегшення розумової діяльності , краще використовувати мнемотаблицю.
Що це? | Якого кольору? | Якої форми? | Яка на смак? | Де росте? |
Зразок загадки: Це фрукт. Він жовтий, овальний і кислий. Росте на дереві. (Лимон)
Аналогічно вчимо дітей складати загадки про тварин, насамперед, використовуючи ігрові вправи на уточнення та закріплення знань дітей:
- «Пригостимо тварин»/ « Хто що любить?»;
- «Хто де живе?»/ «Чия хатка?»;
- «Чиї вушка?»/ «Чий хвостик?».
Алгоритм складання загадки про тварин включає такі ознаки:
- Хто це? (дика чи свійська тварина);
- Розмір;
- Колір;
- Частини тіла;
- Де проживає?;
- Чим харчується?
Хто це? | Якого розміру? | Якого кольору? | Частини тіла? | Де живе? | Що Їсть? |
Зразок: Це дика тварина. Вона велика, коричнева. Має голову, маленькі круглі вушка, рот, маленькі очі, тулуб, лапи і маленький хвіст. Живе в лісі у барлозі. Любить мед, малину, рибку.
(Ведмідь)
Різноманітність вправ і дидактичних ігор допомагає збагачувати словник, активізувати мовлення, розширювати знання про навколишній світ у доступній для дошкільнят діяльності. Відгадуючи загадки, діти тренують розумові здібності, пам’ять, увагу, що дає поштовх розвитку пізнавальних процесів.