10 способів допомогти дитині розуміти звернене мовлення

аутизм батькам

Шпаргалка для батьків маленьких дітей, у яких є труднощі з розумінням мови.

  1. Намагайтеся знаходитися на рівні очей дитини і спершу переконайтеся, що вона дивиться на вас, перш ніж щось їй говорити. Якщо дитина зосереджена на чомусь іншому, то спочатку приверніть її увагу, наприклад, поплескавши по плечу.
  2. Слідкуйте за тим, щоб рівень шуму в навколишньому середовищі був якомога нижчим, щоб дитині було простіше зосередитися на тому, що ви говорите. Наприклад, вимкніть музику або телевізор, перш ніж дати дитині інструкцію.
  3. Зведіть кількість інструкцій до мінімуму. Говоріть дитині тільки одну коротку інструкцію за один раз.
  4. Зменшуйте кількість слів, звертаючись до дитини. Використовуйте правило «плюс одне слово» – говоріть дитині на одне слово більше, ніж вона сама може сказати. Наприклад, говоріть одне слово, якщо дитина зовсім не говорить, короткі фрази з 2-3 слів, якщо дитина може сказати одне слово і так далі.
  5. Супроводжуйте мову жестами. Наприклад, вказуйте на черевики, коли говорите «Взуй черевики», або вказуйте на стілець, коли говорите «Сядь».
  6. Крім вказівного жесту супроводжуйте свою мову підкресленою мімікою, намагайтеся говорити емоційно.
  7. Коли говорите з дитиною, використовуйте візуальну підтримку, наприклад, вказуйте на дошку «Зараз-Потім», картки, що позначають конкретні інструкції, візуальний розклад.
  8. Спробуйте метод «тотальної комунікації» – супроводжуйте свою мову альтернативною комунікацією (тим способом альтернативної комунікації, який використовує або вчиться використовувати ваша дитина). Наприклад, супроводжуйте деякі слова жестами з жестової мови або вказуйте на відповідні їм зображення PECS.
  9. У повсякденних ситуаціях коментуйте і описувати дії дитини, при цьому не забувайте спрощувати мову.
  10. Намагайтеся регулярно гратися з дитиною і при цьому моделювати для неї мову, коментувати її дії. Ідіть за інтересами дитини, називайте її улюблені іграшки і супроводжуйте короткими фразами її дії.

Джерело