Ігротека в колі сім’ї
Ви можете розвивати мовлення дитини будь-коли й будь-де, особливо у вихідні дні, свята, будні дні вечорами, коли дорослі й малята збираються разом. Пропоную використовувати ігротеку в колі сім’ї.
Ігри в домашніх умовах допомагають дитині ближче познайомитися зі словом, дають змогу компенсувати ті чи інші вади характеру, розвивають дитячий потенціал і здібності. У цілому поповнюють, ефективно збагачують словник малюка, розвивають зв’язне мовлення.
1. Гра «Тільки веселі слова»
Перший гравець вимовляє: «Клоун». Другий: «Радість». Третій: «Сміх»…
Гра рухається по колу, доки слова не закінчаться.
Можна змінити тему і називати лише зелені слова (огірок, олівець, листок), лише круглі (годинник, колобок, колесо) і т. ін.
2. Гра «Добери слово»
Дитині пропонують дібрати до будь-якого предмета, об’єкта слова, що позначають певні ознаки.
Наприклад:
• Зима яка? (Холодна, морозна, сніжна)
• Сніг який? (Білий, пухнастий, м’який, чистий)
3. Гра «Хто що вміє»
Дитині пропонують дібрати до будь-якого предмета, об’єкта щонайбільше слів-дій.
— Що вміє робити кішка? (Муркотіти, вигинати спинку, бігати, стрибати, спати, дряпатися, хлебтати молоко, лизати сметанку тощо.)
4. «Автобіографія»
Спочатку хтось із дорослих бере роль ведучого й відрекомендовує себе як предмет, річ або явище і від його імені починає розповідь. Решта гравців уважно слухають і після запитань визначають, про кого або про що йшла мова. Хто відгадає, може спробувати себе в ролі ведучого, перевтілитися в якийсь предмет чи явище.
Наприклад: «Я є в будинку кожної людини. Тендітна і прозора. Від необережного поводження гину, і стає темно в кімнаті». (Лампочка)
5. «Чарівний ланцюжок»
Проводять у колі. Хтось із дорослих називає будь-яке слово (наприклад, мед) і запитує у гравця, який сидить (стоїть) поруч, що він уявляє, коли чує це слово?
Далі хтось із членів родини відповідає, наприклад, «бджола». Наступний, почувши слово «бджола», має назвати нове слово, яке за задумом підходить до попереднього, наприклад «біль»…
Що з цього може вийти? (Мед — бджола — біль — червоний хрест — прапор — країна — Україна — Київ).
6. Гра «Слова-м’ячики»
Дитина та дорослий грають у парі. Дорослий кидає дитині м’яча й одночасно вимовляє слово, наприклад, «тихий». Дитина, зловивши м’яча, має повернути його і вимовити слово, протилежне за значенням: «голосний». Після цього гравці обмінюються ролями.
7. Гра «Веселі рими»
Учасники добирають до запропонованих слів рими.
Наприклад: свічка — пічка, мишки — кришки, шишка — книжка, равлик — Павлик, квасоля — бараболя, машина — картина…
8. Гра «Якщо раптом…»
Дитині пропонують якусь незвичну ситуацію, з якої вона має знайти вихід, висловити свою точку зору.
Наприклад: якщо на Землі зникнуть усі ґудзики (ножі, книжки, звірі), то що станеться? Чим можна це замінити?
Малюк відповідає: «Якщо раптом на Землі зникнуть усі ґудзики, нічого поганого не буде, адже їх можна замінити: липучками, кнопками, шнурівками, поясом».
Можна запропонувати й інші ситуації, наприклад: «Якщо у тебе була б жива вода (квітка бажань, чарівна паличка), що б ти зробив?»