Що таке ЗМР?
Що таке ЗМР?
ЗМР (затримка мовленнєвого розвитку) – це більш пізнє, у порівнянні з віковою нормою, оволодіння усним мовленням дітьми віком до 3-ох років.
Чому лише до 3-ох років?
Діагноз ЗМР означає, що мовлення дитини розвивається за нормальними етапами, просто з відставанням у часі. Тому до 3-ох років малюку “дають час” виговоритися, наздогнати. Якщо ж проблема зберігається і після 3-ох років, мова вже не йде про звичайне відставання – очевидно, вона лежить глибше. Серйозні порушення мовлення після 3-ох років вже не можна пояснити банальним “в нас тато теж пізніше заговорив” – причина може лежати у алалії, дизартрії або інших порушеннях розвитку. Тому у цьому віці дитину повторно обстежують і діагноз змінюють.
Коли треба бити на сполох?
Запідозрити ЗМР у дитини можна, якщо у віці 1,5 року вона не вимовляє принаймні 10-15 полегшених слів, не розуміє простеньких прохань, звертань; у віці 2, 5 року не спілкується фразами з 2-3 слів, не розуміє назв предметів, дій.
Що може бути причиною ЗМР?
- Хвороби матері під час вагітності.
- Кисневе голодування (гіпоксія) плода в утробі матері.
- Важкі пологи (стрімкі, передчасні, обвиття пуповини навколо шиї), травма дитини під час пологів (перинатальна енцефалопатія, травма ЦНС, шийних відділів хребта).
- Перенесення дитиною важких інфекцій (що викликали захворювання мозку) і травм в ранньому віці.
- Генетичні, хромосомні захворювання, при яких порушується структура мозку.
- Неправильне виховання: дитина росте під гіперопікою або, навпаки, покинута з планшетом, з дитиною вдома жорстоко поводяться.
- Тяжка психічна травма в ранньому віці.
- Вроджені аномалії ЦНС і обмінні порушення в ній, ДЦП, гідроцефалія, патології судин головного мозку тощо.
Коли почати лікування?
Якнайраніше. Якщо ви знаєте, що мала місце хоча б одна із вищеперерахованих проблем, то звернутися до перевіреного дитячого невролога потрібно вже в перші місяці життя. Якщо ступінь порушення не дуже значний, вчасно призначене лікування немовляти дає можливість взагалі попередити появу у нього ЗМР, або мінімізувати його прояви. Якщо ж цього не було зроблено – все одно, почати діяти слід одразу є, як проблему виявлено. Мовлення дитини – це той випадок, коли чим раніше почати лікування і корекцію, тим кращий прогноз. Скажімо, після 5 років сформувати мовлення, якого досі немає, буває неможливо.
Паралельно з медикаментозним лікуванням обов’язково потрібні заняття з дефектологом, логопедом, а також з мамою вдома щодня.
Що я можу зробити вдома?
- “Менше тексту”. У дітей із ЗМР утруднене розуміння зверненого мовлення. Тому фрази, звернені до дитини, інструкції повинні бути лаконічними, конкретними та повтореними кілька разів у тому ж формулюванні. Так малюку буде легше розуміти їх суть.
- Коментуйте усі свої дії та дії дитини. Називайте усі предмети, з якими взаємодієте. Формуйте словниковий запас, принаймні пасивний.
- Навчання активному мовленню починають з кількох іменників – назв добре знайомих дитині предметів. Слова повинні бути короткими, простої складової структури (наприклад, м’яч, ляля, мама, міша). Виберіть 2-3 слова і вчіть лише їх (з картинками, іграшками, “хованками”, малюванням…..). Не беріться за нові слова, доки дитина не засвоїть попередні, дайте їй час.
- Коли у словнику з’явиться хоча б 10-15 іменників – додавайте дієслова (іде, спить, їсть).
- Згодом починайте формувати фразу із вивчених слів (ляля іде, мама спить…).
- Поступово нарощуйте словник.
- Обов’язково тренуйте дрібну моторику. Багато батьків не надають цьому великого значення, і дуже помиляються. Саме у ранньому віці зв’язок між розвитком дрібної моторики і розвитком мовлення найсильніший.
- Розвивайте психічні процеси – пам’ять, увагу, уяву, логічне мислення, адже ЗМР тягне за собою відставання і в цих сферах.
- Займатися потрібно щодня, щохвилини, використовуючи для цього будь-яку нагоду.