Мовленнєві ігри по дорозі додому
Прогулянка – ідеальний час для спілкування. Ніхто не відволікає маму від дитини розмовами, не треба бігти на кухню, до пральної машини. Найближчі півгодини-годину ви нікуди не поспішаєте.
Пограйте з дитиною в ігри, які не вимагають ніяких пристосувань і матеріалів. Вони розширюють словниковий запас дитини, вчать її висловлювати свої думки, міркувати і запам’ятовувати.
«Що буває…?»
Почніть гру словами: “М’яким може бути хліб, а ще подушка, а ще м’яким може бути …” і почекайте, поки дитина придумає свій варіант.
Або так:
- Що буває круглим?
- Що буває гострим?
- Що буває рідким?
- Що буває довгим?
- Що буває пухнастим?
- Що буває твердим?
- Що буває квадратним?
- Що буває ароматним?
«Хто ким був, або що чим було?»
Ким або чим раніше було курча (яйцем), кінь (лошам), жаба (пуголовком), метелик (гусеницею), яблуко (квіткою), сорочка (тканиною), риба (ікринками), шафа (дошкою), хліб (борошном), велосипед (залізом), светр (шерстю) і т.д.?
«Закінчи речення»
Марина не пішла сьогодні в садок, тому що … (захворіла).
Я не хочу спати, тому що … (ще рано).
Ми поїдемо завтра в ліс, якщо … (буде хороша погода).
Мама пішла в магазин, щоб … (купити продукти).
Кішка залізла на дерево, щоб … (врятуватися від собаки).
«Буває – не буває».
Запропонуйте дитині підтвердити правильність висловлювання словами «буває» або «не буває», і виправити його.
Чашка смажиться на сковороді.
Ведмідь спить у барлозі.
Людина вище собаки.
Горобчик – це не птах і т.п.
Ця гра розвиває слухову увагу, що необхідно кожній дитині для успішного навчання.
«Відгадай, що я задумала».
Запропонуйте дитині відгадати слово, яке ви задумали, користуючись словами-підказками:
Високий, цегляний, багатоповерховий (будинок).
Маленький, сіренький, вміє літати, цвірінькає (горобець).
Їде по рейках, возить пасажирів, гуде (потяг).
«Додай слівце».
Діти дуже люблять вірші – ритмічні тексти легше запам’ятовуються, сприяють словотворчості малюків, що, в свою чергу, допомагає їм освоїти рідну мову, її граматику.
Попросіть малюка підказати вам слово, що підходить по змісту і по римі:
Ім-ім-ім – ось стоїть високий … (дім).
Ома-ома-ома – ми сьогодні … (вдома).
Ому-ому-ому – ми йдемо … (додому).
Особливо подобається дітям складати віршовані небилиці:
Ва-ва-ва – на столі росте … (трава).
Ву-ву-ву – з’їли вовки всю … (траву).
Ви-ви-ви – суп зварили із … (трави).
“В магазині”
Разом з дитиною Ви опинилися в магазині, вибираєте продукти і питаєте:
«Я хочу зварити борщ. Що мені потрібно купити?». Дитині пропонується перерахувати продукти.
«Ми з тобою купимо масло. Куди ж нам вдома його покласти? Я забула, як називається посуд для масла?». «Маслянка »- відповідає дитина.
«А в цьому відділі я купила яблука, банани і лимон. Як це можна назвати одним словом?». «Фрукти»- каже син або дочка.
«Порівняй»
У магазині порівняй дві чашки (за кольором, об’ємом, матеріалу).
На вулиці порівняй дві машини, два будинки, два дерева.
Що подобається більше? Чому? Поясни.
Як бачите, всі запропоновані ігри та вправи для розвитку мовлення дошкільнят не вимагають спеціальної освіти і знань. Головне – не лінуватися.