Поради логопеда на літо
ШАНОВНІ БАТЬКИ!
Вітаємо Вас із закінченням навчального року!
За рік ваші діти підросли, зміцніли, навчилися дружити, досягли значних успіхів.
Попереду літо, час відпусток і відпочинку!
Але це і прекрасна пора для розвитку ваших дітей. Тому прислухайтеся до наших рекомендацій:
- Робіть артикуляційну гімнастику. Поклацайте язичком, як коник, знайдіть грибочок і покажіть його язичком, здувайте пушинки з кульбаб. Виконання цих вправ підготує артикуляційний апарат до появи нових звуків та поліпшить дикцію вашої дитини.
- Розвивайте дрібну моторику:
– Ліпіть з пластиліну, глини, фарбуйте, штрихуйте, обводьте по контуру;
– Вирізуйте ножицями різні фігури, виконуйте аплікації;
– Розстібайте – застібайте гудзики, застібки-блискавки, шнурки, зав’язуйте бантики.
- Розвивайте словниковий запас, граматичну будову і зв’язне мовлення.
Якщо ви відправляєтеся на відпочинок – не пропустіть можливість використовувати нові враження дитини для розвитку мовлення. При описі, наприклад, моря, гір, пейзажу звертайте увагу дитини на використання прикметників та інших частин мови, які роблять нашу мову багатшою. Частіше говоріть з дитиною, і не тільки на побутовому рівні, стежте за своєю мовою, уникайте слів-паразитів, адже діти дуже часто копіюють мова батьків, їх манеру спілкування. Не упускайте найменшого приводу щось обговорити з вашою дитиною. Корисно проводити різноманітні спостереження за погодою, сезонними змінами в природі, рослинами, птахами, тваринами, людьми, транспортом. Все це обов’язково потрібно коментувати, обговорювати, оформляти у формі бесіди. Нові, незнайомі дитині слова слід пояснити, повторити кілька разів, навчити дитину вимовляти їх.
- Розвивайте фонематичний слух:
– «Злови» заданий звук серед інших звуків;
– Назви слово на заданий звук;
– Назви перший (останній) звук в заданому слові, визнач місце заданого звука в слові (на початку, в середині, в кінці);
– Повтори за дорослим «складові доріжки», наприклад: са-су-си; то-та-те-ту; ша-шу-ша-ши; па-па-ба; го-ко-ко; ала-оло-улу і т.д.
Корисно прислухатися до звуки вулиці: шелест листя, шум кроків, гудіння машин, голоси птахів, звуки вітру, дощу, грому, граду і т.д. Це розвиває слухову увагу.
- Читайте книги, журнали; вчіть вірші, відгадуйте і заучуйте загадки; читайте казки, переказуйте їх; складайте розповіді по картинці, про предмет, про явище природи, про тварин і т.д.
- У діяльності мовний матеріал засвоюється значно швидше і природніше. Дозволяйте дитині торкатися, нюхати, пробувати на смак, копати, поливати і т.д. На дачі, на прогулянці, в поїздці перед вами відкривається простір для словникової і граматичної роботи за темами: «Літо», «Рослини в саду», «Квіти», «Дерева», «Комахи», «Ягоди» і ін. Спостереження, враження, мовні навички, отримані в діяльності надзвичайно цінні і наочні. Вони залишаються в пам’яті дитини на все життя. Тільки в природних умовах дитина засвоїть значення дієслів «копати», «прополоти», «удобрити» і багатьох інших. Не на картинці, а в живу побачить рослини в різну пору їх вегетативного періоду (зростання, цвітіння, плодоношення, в’янення). Дізнається, як і де виростають ягоди, овочі і фрукти. Якою працею дається урожай.
- Обов’язково грайтеся!
Практично на будь-якому наочному матеріалі, що оточує нас, можуть бути проведені такі мовні ігри як «Четвертий зайвий», «Чого не стало?», «Що змінилося?», «Підбери пару», «Кому що підходить?»,« Назви ласкаво»,«Перетвори в величезне»,«Підбери 5 ознак»,« Вгадай, про що я кажу»,«Скажи навпаки» і т.д.
Зарядіться теплом і сонцем, відпочиньте, як слід, щоб в наступному навчальному році почати займатися з новою силою і енергією!