Як навчити дитину-аутиста виконувати прохання.
1. Складіть список основних завдань, які ви зазвичай даєте дитині протягом дня.
Сформулюйте кожну інструкцію в кількох словах, кількість слів зменшіть, наскільки це можливо.
Наприклад, якщо ви просите дитину: «Милий, не міг би ти принести свої черевики, будь ласка?», то в цьому випадку ви повинні записати: «Принеси черевики». Це буде тією інструкцією, яку ви попросите виконати свою дитину при навчанні її цій дії.
2. Зробіть картки, що ілюструють ці завдання.
Виберіть 15-20 найчастіших прохань, які ви використовуєте протягом дня (з часом число карток можна буде збільшити).
При створенні карток важливо пам’ятати, що вони спрямовані на те, щоб посилати візуальний сигнал дитині на виконання певної дії. Виготовлення карток може бути виконано кількома способами:
– Сфотографувати вашу дитину під час виконання завдання і вказати назву завдання на самій фотографії;
– Скористатися пошуком картинок в інтернеті, на яких виконується необхідна дія, і також підписати їх;
– Нарешті, ви можете просто намалювати чоловічків, які виконують кожну дію, але успіх цього способу залежить від ваших художніх талантів і здібності вашої дитини розуміти ваші малюнки, так що, можливо, найкращий варіант – це все-таки фотографії.
Роздрукуйте картки і виріжте їх так, щоб кожній картці відповідала тільки одна інструкція.
3. Дотримання інструкцій: навчання самим інструкціям.
Тепер необхідно буде ознайомити дитину з картками і пояснити, що вони означають.
Кожен раз, коли ви будете пропонувати нове завдання, показуйте дитині відповідну картку. Після того, як дитина виконає інструкцію, з вашою допомогою чи без, похваліть дитину. Це допоможе їй відчути, що вона все робить правильно. Ви можете почати з пари інструкцій і працювати над ними, поки дитина повністю не освоїть їх виконання, а потім додати наступні.
Іноді для того, щоб змусити дитину виконати завдання, вам потрібно знайти мотивацію. Наприклад, ви можете давати маленькі порції улюблених ласощів після виконання кожної інструкції.
4. Робота над виконанням інструкцій в повсякденних ситуаціях.
Після того, як дитина зможе виконувати завдання під час вправляння, можна почати використовувати ці ж інструкції в повсякденних ситуаціях. Перед тим, як попросити дитину щось зробити, покажіть їй картку з відповідною інструкцією. Після цього допоможіть дитині з виконанням завдання і обов’язково похваліть.
Картки з інструкціями найкраще весь час тримати при собі, для цього можна використовувати сумку на пояс чи брелок. Продовжуйте використовувати картки протягом дня до тих пір, поки дитина не навчиться самостійно виконувати ваші прохання без них. На це може знадобитися тривалий час, будьте терплячі і все вийде!
5. Зменшення візуальних підказок під час виконання інструкцій.
Як тільки дитина навчиться самостійно виконувати завдання за картками, можна переходити від візуальної передачі інформації до вербальної, і поступово виводити картки з процесу навчання. Попросіть дитину що-небудь зробити і простежте за її реакцією на прохання. Можете дати підказку жестом, позою або вказати на предмет, з яким необхідно зробити дію. Якщо дитина не зможе самостійно впоратися із завданням, повторіть завдання ще раз і покажіть відповідну картку.
6. Навчання дитини виконання завдань, що складаються з декількох кроків.
Як тільки дитина навчиться виконувати нескладні дії самостійно, за допомогою цієї ж методики ви зможете навчити її виконувати більш складні завдання.
Для цього в описі завдання вам потрібно буде використовувати кілька карток (крок 1, крок 2 та ін.), А потім, після закріплення візуального сприйняття карток, поступово замінити їх на вербальні прохання без застосування картинок.
При регулярному використанні даної методики ваша дитина обов’язково порадує вас хорошими результатами. Під час занять постарайтеся бути в гарному настрої, хваліть, підтримуйте дитину, і все вийде!
Автор: Кэррі Кларк / Carrie Clark