Що робити, якщо у дитини ехолалія?

аутизм батькам буклети та пам’ятки


Ехолалія – ​​це вид одноманітної мовної поведінки, коли слова або звуки з інших джерел (наприклад, з відео, пісні або попередньої розмови) повторюються як відлуння. Іноді ехолалію помилково називають «безцільним повторенням», проте насправді у неї завжди є мета, і потрібно лише зрозуміти, в чому вона полягає.
Ехолалія є нормальною стадією розвитку мови. Вона проявляється у більшості дітей, просто зазвичай  триває недовго і відноситься до дуже раннього віку. Аутичні діти часто мають чудову пам’ять і здатність до механічного запам’ятовування, і, можливо, саме тому їх ехолалія може стати такою складною.
Існує два види ехолалії – негайна (повторення тільки що почутого) і відстрочена (повторення того, що було почуто якийсь час тому). Функції кожного виду ехолалії можуть бути різні, і вони часто перетинаються. Давайте розглянемо, які це можуть бути функції.
Функції ехолалії:
Заповнити паузу.
Діти починають розуміти, що розмова  складається з обміну фразами. Їм хочеться брати участь у бесіді, але вони не розуміють, як це робиться. Діти відчувають, що зараз їхня черга щось сказати, але не знають, що. У такій ситуації вони можуть просто заповнювати паузи словами.
Висловити згоду.
Деякі діти вміють говорити «ні», але не «так». Можливо, вони просто частіше чують заборони, ніж згоду. Тому діти, які поки не вміють висловлювати згоду, можуть повторити «Ти хочеш пити?» в якості заміни слова «так».
Назвати навколишні предмети або явища.
Діти набувають здатності повторювати складні і довгі комбінації звуків, але ще не вміють виокремлювати складові частини мови та їх зміст (наприклад, дитина говорить «сідай за стіл» замість «обід», бо так їй говорять перед обідом).
Заспокоїтися.
Аутичним дітям подобається одноманітність, вона допомагає їм відчути себе захищеними у світі, який здається непередбачуваним і заплутаним. Повторення добре знайомих слів може допомогти, коли дитина налякана або переживає за щось, так вона ніби встановлює порядок серед хаосу і заспокоює себе.
Отримати потрібну стимуляцію.
Ехолалія може бути видом «стиммінгу» (скорочення від терміну «самостимулююча поведінка»). До стиммінгу відносяться будь-які дії, які діти повторюють знову і знову, щоб заспокоїти або стимулювати свою нервову систему. Те ж саме можна сказати і про ехолалії. Багаторазові повторення одних і тих же слів можуть просто викликати приємні відчуття.
Потренуватися.
Коли діти навчаються чомусь новому, то практика приносить їм справжнє задоволення. Повторення нової навички рівнозначне заяві: «Дивися, як я можу!». «Мої губи можуть видавати всі ці звуки, чому б не повторити те ж саме разів сто, поки не стане ідеально!»
Повеселитися.
Давайте визнаємо, що деякі слова дійсно смішно звучать. Зазвичай дітям подобається звук власного голосу, і їх може зачаровувати мова.
Зрозуміти чужу мову.
Уявіть, що хтось звертається до вас  іноземною мовою.  Ви начебто розумієте, що це певна мова, але звуки зливаються, вам важко виокремити  слова і визначити їх значення. Саме так почуває себе дитина, яка тільки-тільки починає розуміти усне мовлення. Вона потребує додаткового часу, щоб розібратися, що ж було сказано, і для цього  може повторювати чужу мову, намагаючись розшифрувати її значення.
Згадати минуле і дати визначення справжньому.
Іноді ситуація може діяти як підказка для сценарію в пам’яті. Може бути, кожен раз, коли ви були в супермаркеті, там грали одну і ту ж рекламну пісню, і ваш син починає повторювати її, коли бачить візок для покупок.
Поділитися почуттями.
Дитина може пережити досвід, який занадто важко висловити словами, особливо якщо він стосується почуттів і настроїв. Діти  можуть ділитися своїми переживаннями за допомогою готових сценаріїв. Для цього вони можуть повторювати частини інших розмов (наприклад, сказати «тепер бери пензлик», щоб повідомити, що сьогодні у них було малювання) або цитувати рядки з мультика або фільму, які передають схожу емоцію (наприклад, «Де ти, Немо?» , якщо дитині страшно).


Що робити з ехолалією?
В першу чергу потрібно визнати, що ехолалія не є безглуздим повторенням чужих слів. Це форма спілкування. Тепер давайте подивимося, як можна перетворити ехолалію в інструмент для взаємодії з дитиною.
Не зупиняйте.
Здатність повторювати слова і звуки – це важливий спосіб самовираження для дітей, у яких виникають труднощі з усною мовою.
Не ігноруйте
Найпростіше не звертати на це уваги, але ви можете упустити можливість заохотити спроби комунікації з боку вашої дитини. Навіть якщо вона просто розважається, хіба ви не хочете взяти в цьому  участь?
Зрозумійте
Важливо зрозуміти, для чого дитина повторює певний набір звуків. Зазирніть за зміст самих слів – тут важливі тон і ритм сказаного. Згадайте, що стало джерелом відлуння, і у вас буде більше контексту, з яким можна працювати. Також звертайте увагу на зміни поведінки – якщо дитина перезбуджена, вона може користуватися ехолалією, щоб заспокоїтися, якщо їй весело, і вона зосереджена на вас – це може бути способом підтримати спілкування.
Приєднуйтесь
Ехолалія може стати способом навести мости між вами і дитиною. Якщо ви знаєте улюблені мовні сценарії дитини, то можете приєднатися і говорити фрази по черзі, щоб у вас вийшла «розмова».
Формуйте нове
Ви можете обережно змінювати слова в завченій фразі або сценарії. Це допоможе вам розширювати словниковий запас дитини і продемонструвати, як можна поєднувати або змішувати слова, щоб використовувати фразу в різних ситуаціях. Так, що якщо ваш син любить повторювати «Тато вдома! Тато вдома! », спробуйте варіювати фразу в залежності від того, хто прийшов: «Бабуся вдома! Бабуся вдома!».  Поступово можна буде перейти до «Бабуся прийшла!», «Оля  на вулиці!».
Розширюйте
Забезпечте ехолалічну дитину різними відповідями, які вона зможе додати в свою скарбничку фраз. Коли даєте дитині пити, скажіть «Я хочу пити». Якщо дитина повторює фразу  з мультфільму «І Персі біг всю дорогу до будинку!» у стані збудження, ви можете говорити у відповідній ситуації «Як весело!». Як тільки ви зрозумієте причину повторення тієї чи іншої фрази, ви зможете навчити дитину більш функціональним словам, які будуть зрозумілі всім.
Будьте обережні з вибором
Негайна ехолалія – ​​ворог в ситуації вибору. При перерахуванні варіантів ехолалічні діти часто повторюють останнє слово, створюючи хибне враження, що саме це вони і хочуть. В результаті дитина може розсердитися, коли ви дасте щось, чого вона по-справжньому не хотіла. Можна уникнути таких випадків, якщо перерахувати варіанти знову в іншому порядку. Якщо дитина знову повторить останній варіант, то використовуйте для вибору картинки – запропонуйте дошку із зображеннями того, що вона може попросити.

 

Автор: Бек Оклі / Bec Oakley

Джерело: Snuggle Box