Методики вивчення вірша на пам’ять

батькам

Щоб малюк легко і добре запам’ятовував риму, потрібно обов’язково знайомити його з «мелодією» віршів і почати варто, як можна раніше.
Найбільш сприятливим віком для заучування віршів є 4-5 років. Саме в цей віковий відрізок починає особливо швидко розвиватися пам’ять малюка. І якщо до чотирьох років ми не ставимо перед дитиною завдання запам’ятати твір, а просто «начитуємо» їх кількість – що запам’ятає, то запам’ятає, то після чотирьох років ми вже цілеспрямовано вчимо малюка запам’ятовувати текст напам’ять. Причому вчити потрібно якомога більше – це найкращий спосіб сформувати необхідний для навчання обсяг пам’яті. Для того щоб вірш легко вивчався, він повинен за змістом відповідати віку і темпераменту дитини.
У ранньому віці вірші читають у супроводі наочності, дітей стимулюють виконувати окремі дії, повторювати слова, вирази. Наприклад, перед читанням вірша Г.Бойка «Козуля» діти розглядають разом з дорослим іграшкову кізку. Потім дорослий читає вірш.
Окремі вірші можна розігрувати з дітьми третього року життя в колі. Наприклад, вірш Г.Демченко «Калачі». На першому занятті вихователь знайомить дітей з текстом вірша, показує калач, імітує його випікання (на столі макет печі), частує ляльок, дітей. Надалі за знайомим текстом діти грають, стають у коло й імітують рухи.Поступово дітей залучають до промовляння окремих слів вірша.
Один і той самий вірш читають дітям три-чотири рази з деякими змінами виконання дій дітьми. З дітьми старшого дошкільного віку вірші українських письменників заучуються напам’ять. При цьому після вступної бесіди, розглядання наочності або ілюстрацій педагог читає вірш тричі. Потім його повторюють діти, вихователь підказує окремі слова або навіть промовляє цілі рядки.
Діти із ЗНМ дуже важко запам’ятовують вірші, тому треба починати із заучування коротких віршиків (2-4) рядки і обов’язково з опорою на предметні чи сюжетні малюнки. Заучуючи вірші, треба ставити відповідні запитання до малюнків, щоб переконатися, що дитина розуміє зміст вірша.

Методика вивчення вірша на пам’ять за Болотовою Н.В.
Враховуючи вікові особливості дітей, на заняттях віддається перевага різним ігровим формам. Вірші, які пропонує автор, можна використовувати на заняттях, як ігрові моменти. Діти дошкільного віку люблять повторювати рухи за дорослими, на чому і ґрунтується принцип методики «Розкажи вірші руками». Вихователь супроводжує читання вірша відповідними за змістом рухами. Діти повторюють слова і рухи за дорослим.

Допомагаю мамі
Маму я свою люблю! (малюємо в повітрі серце)
Їй в усьому поможу:(долоньками вверх витягаємо руки вперед, не дуже розводячи в сторони)
Посуд з столу приберу, (рухами рук зображуємо, як прибираємо посуд з столу)
Прати їй допоможу, (рухами рук вниз, вверх зображуємо прання)
І підлогу я помию, (трішки зігнувшись, водимо руками вліво, вправо)
Квіточки усі поллю. (зображуємо що, в руках тримаємо лійку і поливаємо квіти)
Килим я про пилосошу (зображуємо, що в руках тримаємо пилосмок, і рухами вперед-назад зображуємо дію)
Ні смітинки не полишу.(вказівним пальчиком водимо із сторони в сторону)
Чашку чаю їй наллю,(зображуємо, як з чайничка наливаємо в чашечку чай)
Поцілую і обніму.(зображуємо повітряний поцілуй і, як обнімаю маму).

Вранці
Коли вранці прокидаюсь,(потягаємося)
Я спочатку посміхаюсь.(посміхаємося)
Постіль зразу прибираю,(рухами рук зображуємо як застилаємо постіль)
І у ванну поспішаю. (крокуємо на місці)
Личко я своє вмиваю(робимо кругові рухи долоньками біля обличчя)
Прохолодною водою,
Чистить зубки не забуду, (однією рукою, уявляючи, що тримаємо зубну щітку, водимо вліво-вправо коло губ)
Кожен день робить буду!(показуємо вказівний пальчик)

Методика вивчення вірша на пам’ять за Бліновою Г.Й.
•Дорослий читає вірш і пропонує вивчити його на пам’ять. Читає вірш повторно, вже на пам’ять.
•Дорослий ставить запитання по змісту вірша, щоб допомогти дітям зрозуміти головну думку, з’ясовує, які слова дітям не зрозумілі.
•Підбираються відповідні малюнки.
•Під час вивчення віршів використовуються ігрові ситуації, читання віршів за ролями, супроводжуючи відповідними рухами, жестами.
•Дорослий читає окремо кожен рядок вірша. Діти проговорюють його хором, а потім індивідуально.
•Для закріплення використовується прийом: на набірному полотні виставляється декілька малюнків (іграшок) до вивчених віршів. Діти повинні пригадати до якого вірша підходить той чи інший малюнок (іграшка) і розповісти про нього віршик.
•Під контролем дорослого діти мають ліпити відповідні персонажі до віршів і розповідати про них вірші.
•Під час вивчення вірша особлива увага звертається на виразність мовлення та почуття ритму. Для цього можна плескати в долоні, вистукувати ритм.

Методика вивчення вірша на пам’ять методом моделювання.
•Вихователь читає вірш і пропонує вивчити його на пам’ять.
•При повторному читанні вірша на дошку виставляється схема до кожного рядочка.
•Вихователь ще раз читає вірш, а діти, дивлячись на схему, підказують пропущені слова.
•Дивлячись на схему діти самі розказують вірш.

Плаче котик на морозі
Плаче котик на морозі,
Бо по мерзли йому ноги.
Ходи котику до хати –
На лежанці будеш спати.
image003 котик2

Ми малюємо і співаємо,
Лічимо, вірші читаємо.
Потім підемо гуляти.
По обідаємо і спати.
Після сну – фізичні вправи,
Потім підемо на виставу.
image004

image006