Вплив кінезіологічних вправ на розвиток дитини
Головна мета дошкільної освіти — виховати зрілу особистість, у якої сформовано дитячий світогляд, упевненість у собі, почуття власної гідності, емоційна сприйнятливість та вольові риси характеру.
Досить актуальним постає питання про впровадження в практику роботи закладів дошкільної освіти оздоровчих навчальних технологій, тобто такої організації освітнього процесу на всіх його рівнях, за якої якісне навчання, розвиток і виховання дітей відбуваються без шкоди для їхнього здоров’я, а навпаки, сприяють його зміцненню.
На сьогодні збільшується кількість дітей з мінімальними мозковими дисфункціями (30% від загального числа), які виявляються в порушенні мовлення, мислення, у змінах якостей психіки. Доведено, що певну роль у виникненні цих змін відіграють порушення функціональної асиметрії кори великих півкуль головного мозку й міжпівкульна взаємодія. Зв’язок двох півкуль мозку надзвичайно важливий. У разі його порушення (або несформованості) виявляється недоступність або складність координації рухів (наприклад: ходьба, робота обома руками).
Своєчасна корекційно-оздоровча робота сприяє розвитку відповідних психічних функцій.
Основні її напрямки:
- розвиток загальної рухової координації;
- формування узгоджених рухів двома руками й ногами;
- розвиток координації рук і ніг, формування міжфункціональних зв’язків.
Праці В. М. Бехтерєва, О. М. Леонтьєва, О. Р. Лурія засвідчили про вплив маніпуляцій рук на функції вищої нервової діяльності та розвитку мовлення. Отже, корекційно-розвиваюча робота повинна бути спрямована від руху до мислення, а не навпаки.
Кінезіологічні вправи дають можливість задіяти ті ділянки мозку, які раніше не брали участі в навчанні. Цікаво відзначити, що людина може мислити, сидячи нерухомо. Однак для закріплення думки слід рухатися.
І. П. Павлов вважав, що будь-яка думка закінчується рухом. Саме тому багатьом людям легше мислити під час повторюваних фізичних дій, наприклад: при ходьбі, погойдуванні ногою, постукуванні олівцем по столу та ін. На руховій активності побудовані всі нейропсихологічні корекційно-розвивальні програми! Ось чому слід пам’ятати, що нерухома дитина не навчається!
У ході систематичних занять за кінезіологічними програмами в дитини зникають явища дислексії, розвиваються міжпівкульні зв’язки, поліпшується пам’ять і концентрація уваги. У зв’язку з поліпшенням інтегративної функції мозку в багатьох дітей спостерігається значний прогрес у здібностях до навчання та вміння керувати своїми емоціями.
До комплексу кінезіологічних вправ включають:
- вправи на розтягування, які нормалізують гіпертонус (м’язове напруження) та гіпотонус (неконтрольовану м’язову млявість);
- дихальні вправи, які покращують ритміку організму, розвивають самоконтроль;
- вправи для очей розвивають міжпівкульну взаємодію, підвищують енергію організму;
- під час виконання рухів для тіла розвивається міжпівкульна взаємодія, знімаються мимовільні, ненавмисні рухи й м’язові затиски;
- вправи для розвитку дрібної моторики;
- вправи на релаксацію;
- масаж.
!!!Вправи необхідно проводити щодня протягом шести-восьми тижнів упродовж 15-20 хв у день.
Для поступового ускладнення вправ можна використовувати:
- прискорення темпу виконання;
- виконання із заплющеними очима;
- підключення рухів очима та язиком до рухів руками;
- підключення дихальних вправ та методу візуалізації.
КІНЕЗІОЛОГІЧНІ ВПРАВИ
ПІД ЧАС РАНКОВОЇ ГІМНАСТИКИ
Тілесні рухи
Мета: синхронізувати роботу півкуль, поліпшити розумову діяльність, зняти мимовільні, ненавмисні рухи.
«Людина-павук»
Стати обличчям до стіни, ноги на ширині плечей, долоні покласти на стіну на рівні очей. Пересуватися уздовж стіни вправо, потім уліво приставним кроком, руками й ногами рухати паралельно. Далі робити рухи лівою рукою і правою ногою, правою рукою і лівою ногою.
«Незвичайне крокування»
Крок лівого ногою супроводжувати змахом лівої руки. Крок правою ногою супроводжувати змахом правої руки. (Під ритмічну музику.)
«Уважні звірята»
Потрібно крокувати, високо піднімаючи коліна, торкаючи правою рукою лівої ноги, а лівою — правої (6 пар рухів). Потім крокувати, торкаючи рукою однойменного коліна (6 пар рухів). Закінчити торканням протилежної ноги.
«Хитра лисичка»
Зафіксувати голову прямо. Ліву руку підняти вбік під кутом 45° так, щоб, закривши ліве око, правим не можна було побачити пальці на лівій руці. Після цього продовжувати вправу протягом 7 с. Дивитися па великий палець лівої руки, потім змінити погляд на «прямо перед собою» (7 с). Вправу виконувати 3 рази. Потім змінити руку, і вправу повторювати.
«Горизонтальна вісімка»
Витягнути перед собою праву руку на рівні очей, пальці стиснути в кулак, залишивши середній і вказівний палець витягнутими. Намалювати в повітрі горизонтальну вісімку якомога більшого розміру. Починати малювати із центра й стежити очима за кінчиками пальців, не повертаючи голови. Потім підключити язик, тобто одночасно з очима стежити за рухом пальців, висунувши з рота язик.
«Око-мандрівник»
Початкове положення стоячи. Не повертаючи голови, знайти очима будь-який предмет, який назвав педагог.
ВПРАВИ ДЛЯ СТВОРЕННЯ ПОЗИТИВНОГО ПСИХОЕМОЦІЙНОГО НАСТРОЮ
Щоранку в групі проводимо емоційно-стимулювальні вправи, до комплексу яких, з певним дозуванням, включаємо дихальні вправи, пантоміму, імітаційні рухи, вправи на релаксацію, пальчикову гімнастику, виконання яких супроводжуємо читанням віршів. Вправи проводимо без примусу, вони повинні надати позитивного емоційного настрою на весь день.
КІНЕЗІОЛОГІЧНІ ХВИЛИНКИ НА ЗАНЯТТЯХ
Дихальні вправи
Мета: активізувати роботу стовбурових відділів мозку;
• розвивати праву півкулю.
І. Вдих, пауза, видих, пауза. Ефективно використовувати образне уявлення (візуалізацію), тобто підключати праву півкулю. Наприклад, можна уявити жовту кульку в животику. Під час вдиху губи витягують трубочкою і з шумом «п’ють» повітря.
- Дихання тільки через ліву, праву ніздрю. (Дихання тільки через ліву ніздрю активізує роботу правої півкулі головного мозку, сприяє заспокоєнню й релаксації. Дихання тільки через праву ніздрю активізує роботу лівої півкулі головного мозку, сприяє розв’язанню раціональних завдань).
- Глибокий вдих. Пауза. На видиху вимовляти звуки.
«Хмара дихання»
Початкове положення стоячи, руки опущені. Повільно вдихнути через ніс, надути животик, руки перед грудьми. Повільно видихнути через рот, одночасно малюючи коло симетрично двома руками. Намагатися розподілити повітря на все коло (З рази). Тепер намалювати квадрати й трикутники.
«Гімнастика мозку»
Мета: розвивати міжпівкульну взаємодію (мозолисте тіло).
Використовують вправи, які добре відомі вчителям-логопедам. «Кулак — ребро — долоня», «Лезгинка», «Вухо — ніс», «Будинок — їжачок — замок», «Гусак — курка — півень», «Зайчик — каблучка — ланцюжок», «Ножиці — собака — конячка», «Зайчик — коза — виделка».
Доцільно використовувати віршовані рядки для того, щоб вправи були цікавішими. Наприклад:
«Жабка» (кулак — ребро — долоня)
Три положення руки на столі або на коліні послідовно змінюють один одного: кулак (долонею вниз), долоня ребром, долоня вниз:
Жабка (кулак) хоче (ребро) до ставка (долоня),
Жабці (кулак) дуже нудно (ребро) тут (долоня).
«Оладки»
Права рука лежить на першому коліні долонею вниз, ліва — на другому долонею вгору. Одночасна зміна: тепер права — долонею догори, а ліва — долонею вниз. У міру засвоєння вправи рухи прискорюють.
КІНЕЗІОЛОПЧНІ ВПРАВИ НА ПРОГУЛЯНЦІ, ПІД ЧАС ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Застосовуємо всі кінезіологічні ігри та вправи для психомоторного розвитку дошкільників, спрямовані на відпрацювання в дітей узгоджених рухів голови, тулуба, очей, язика, рук та ніг.
Вправи на розтягування
Мета:
- розвивати міжпівкульну взаємодію;
- знімати мимовільні, ненавмисні рухи та м’язові затиски.
«Дерево»
Початкове положення сидячи навпочіпки. Сховати голову в коліна, обхопити їх руками. Уявити себе насіннячком, яке поступово проростає та перетворюється в дерево. Повільно підвестися, розпрямити тулуб, витягнути руки вгору. Потім напружити тіло й витягнутися. Подув вітер — розгойдувати, як дерево.
«Зірви яблука»
Початкове положення стоячи. Уявити собі яблуню з чудовими яблуками. Потягнути правою рукою якомога вище, піднятися навшпиньки й зробити різкий вдих, зірвати яблуко. Нагнутися й покласти яблуко в кошик (видих). Потім підняти якомога вище ліву руку й зірвати яблуко, яке там висить.
Тепер нахилитися вперед, покласти яблуко в кошик і видихнути. Використовувати дві руки поперемінно, щоб збирати всі гарні великі яблука та складати їх у кошик.
«Снігова баба»
Уявити себе сніговою бабою. Тіло тверде, як замерзлий сніг. Настала весна, пригріло сонце, снігова баба почала танути. Спочатку «тане» та провисає голова, потім опускаються плечі, розслабляються руки й т. ін. У кінці вправи дитина м’яко падає на підлогу та зображує калюжку води. Необхідно розслабитися. Пригріло сонечко, вода в калюжі стала випаровуватися та перетворилася на невеличку хмарку. Дме вітер та жене хмарку по небу. Вправи необхідно проводити щодня. Дитина виконує разом із дорослим, потім самостійно по пам’яті. Вправу виконує спочатку правою рукою, потім лівою, потім двома руками разом. У разі ускладнення дорослий пропонує дитині допомагати собі командами, які вимовляє вголос або про себе.