Застосування су-джок терапії при корекції мовленнєвих порушень
Добре розвинене мовлення — найважливіша умова всебічного повноцінного розвитку дітей. Чим багатше і правильніше у дитини мовлення, тим легше їй висловлювати свої думки, тим ширша її можливість в пізнанні навколишньої дійсності, змістовніші і повноцінніші відносини з однолітками і дорослими, тим активніше здійснюється її психічний розвиток.
Однією з нетрадиційних логопедичних технологій є Су-Джок терапія («Су» – кисть, «Джок» – стопа). У дослідженнях південно-корейського вченого професора Пак Чже Ву, який розробив Су – Джок терапію, обґрунтовується взаємовплив окремих ділянок тіла за принципом подібності (схожості форми вуха з ембріоном людини, руки і ноги людини з тілом людини тощо). Ці лікувальні системи створені не людиною – він тільки відкрив їх, а самою Природою. В цьому причина її сили і безпеки.
Неправильне застосування ніколи не завдає людині шкоди — воно просто неефективне.
В корекційно—логопедичній роботі прийоми Су – Джок терапії активно використовують в якості масажу та для розвитку дрібної моторики, а так само з метою загального зміцнення організму.
Су – Джок терапія є одним з ефективних прийомів, що забезпечує розвиток пізнавальної, емоційно-вольової сфер дитини.
ПРИЙОМИ СУ — ДЖОК ТЕРАПІЇ :
Масаж спеціальною кулькою.
Оскільки на долоні знаходиться безліч біологічно активних точок, ефективним способом їх стимуляції є масаж спеціальною кулькою. Прокочуючи кульку між долоньками, діти масажують м’язи рук. В кожній кульці є «чарівне» кілечко.
Масаж еластичним кільцем.
Він допомагає стимулювати роботу внутрішніх органів. Так, як все тіло людини проектується на кисть і стопу, а також на кожен палець кисті і стопи, ефективним способом профілактики і лікування хвороб є масаж пальців, кистей і стоп еластичним кільцем. Кільце потрібно надіти на палець і провести масаж до почервоніння і появи відчуття тепла.
За допомогою куль — «їжачків» з кільцями дітям подобається масажувати пальці і долоні, що чинить позитивний вплив на весь організм, а також на розвиток дрібної моторики пальців рук, тим самим, сприяючи розвитку мовлення.
Ручний масаж кистей і пальців рук.
Дуже корисний і ефективний масаж пальців і нігтьових пластин кистей. Ці ділянки відповідають за головний мозок. Крім того, на них проектується все тіло людини у вигляді міні-систем відповідності. Тому, кінчики пальців необхідно масажувати до стійкого відчуття тепла. Це надає оздоровчий вплив на весь організм. Особливо важливо впливати на великий палець, що відповідає за голову людини.
Під час корекційної діяльності відбувається стимулювання активних точок, розташованих на пальцях рук за допомогою різних пристосувань (кульки, масажні м’ячики, волоські горіхи, колючі валики).
Цю роботу проводять перед виконанням завдань, пов’язаних з образотворчою діяльністю, художньою працею, конструюванням, протягом 1 — 2 хв.
Орієнтовні форми роботи з дітьми:
при нормалізації м’язевого тонусу і стимуляції мовних областей в корі головного мозку, корекції вимови (автоматизації звуку), розвитку лексико-граматичних категорій, вдосконалення навичок просторової орієнтації :
- масаж Су – Джок кулями (діти повторюють слова і виконують дії з кулькою відповідно до тексту);
- масаж пальців еластичним кільцем (діти по черзі надягають масажні кільця на кожен палець, промовляючи вірш пальчикової гімнастики);
- використання Су – Джок куль при автоматизації звуків (дитина по черзі одягає масажне кільце на кожен палець, одночасно промовляючи вірш на автоматизацію поставленого звуку, дитина катає кульку між долонями, одночасно промовляючи вірш на автоматизацію звуку);
- використання Су – Джок куль при вдосконаленні лексико- граматичних категорій (наприклад: вправа «Один-багато». Вчитель—Логопед котить «диво-кульку» по столу дитині, називаючи предмет в однині. Дитина, піймавши долонею кульку, відкочує її назад, називаючи іменники у множині. Аналогічно проводять ряд інших вправ);
- використання Су – Джок куль для розвитку пам’яті та уваги (наприклад : діти виконують інструкцію “одягни колечко на мізинець правої руки, візьми кульку в праву руку і сховай за спину” і т.д. Дитина закриває очі, дорослий одягає кільце на її палець, і дитина повинна назвати, на який палець якої руки надіте кільце);
- використання Су – Джок куль при виконанні гімнастики та різноманітних фізичних хвилинок;
- використання Су – Джок куль для звукового аналізу слів;
- використання Су – Джок куль при вдосконаленні навичок вживання прийменників;
- використання Су – Джок куль для складового аналізу слів.
Це лише деякі приклади використання Су – Джок терапії в корекційній роботі. Творчий підхід, використання альтернативних методів і прийомів сприяють більш цікавому, різноманітному і ефективному проведенню корекційно-освітньої та спільної діяльності педагогів, дітей і батьків
СУ — ДЖОК ТЕРАПІЯ ЦЕ :
- Висока ефективність — при правильному застосуванні настає виражений ефект.
- Абсолютна безпека — неправильне застосування ніколи не завдає шкоди — воно просто неефективне.
- Універсальність — Су – Джок терапію можуть використовувати і педагоги у своїй роботі, і батьки в домашніх умовах.
- Простота застосування — для отримання результату проводити стимуляцію біологічно активних точок за допомогою Су – Джок кульок/вони вільно продаються в аптеках і не вимагають великих витрат.
Таким чином, Су – Джок терапія — це високоефективний, універсальний, доступний і абсолютно безпечний метод самооздоровлення і самозцілення, шляхом впливу на активні точки, розташовані на кистях і стопах, спеціальними масажними кульками, використання яких у поєднанні з вправами з корекції звуковимови і розвитку лексико—граматичних категорій сприяє підвищенню фізичної і розумової працездатності дітей, створює функціональну базу для порівняно швидкого переходу на більш високий рівень рухової активності м’язів і можливість для оптимальної цілеспрямованої мовленнєвої роботи з дитиною, виявляючи стимулюючий вплив на розвиток мовлення.
Поєднання таких вправ, як пальчикова гімнастика, самомасаж з вправами з корекції звуковимови і формуванню лексико-граматичних категорій, дозволяє значно підвищити ефективність корекційно-логопедичної діяльності в умовах дитячого садка, школи та оптимізувати виконання мовних вправ в домашніх умовах.