Використання загадок у роботі з дітьми з ООП старшого дошкільного віку

Загадка – одна із форм усної народної творчості, в якій в стислій, образній формі подаються найбільш яскраві, характерні ознаки предметів, істот або явищ.
Розгадування загадок розвиває здатність до аналізу, узагальнення, формує уміння самостійно робити висновки.

Діти з  особливими освітніми потребами не можуть самостійно виділяти і визначати істотні ознаки предметів і не можуть диференціювати їх якості, тому необхідно широко використовувати наочність і реальні предмети, про які йде мова. Ознаки предметів повинні бути доступні дитячому сприйняттю.

Складання загадок – це спільна діяльність дорослого і дитини в зоні найближчого розвитку. Однак, для того, щоб складати загадки, у  дитини повинний бути достатній досвід та знання про оточуючий світ.

Для того щоб відгадування і складання загадок (описових розповідей) були цікаві і доступні дітям, перед цією роботою  можна проводити такі вправи та дидактичні ігри( з використанням наочності):

        Алгоритм складання загадки про овочі та фрукти включає такі ознаки:

При складання загадок, для полегшення розумової діяльності , краще використовувати мнемотаблицю.

Що це?Якого кольору?   Якої форми?    Яка на смак?   Де росте?     

Зразок загадки: Це фрукт. Він жовтий, овальний і кислий. Росте на дереві.                                                                                                                                           (Лимон)

Аналогічно вчимо дітей складати загадки про тварин, насамперед, використовуючи ігрові вправи  на уточнення та закріплення знань дітей:

Алгоритм складання загадки про тварин включає такі ознаки:

Хто це?           Якого розміру?   Якого кольору?   Частини тіла?   Де живе?        Що Їсть?       

Зразок: Це дика тварина.  Вона велика, коричнева. Має голову, маленькі круглі вушка, рот, маленькі очі, тулуб, лапи і маленький хвіст. Живе в лісі у барлозі.  Любить мед, малину, рибку.

(Ведмідь)

Різноманітність вправ і дидактичних ігор допомагає збагачувати словник, активізувати мовлення, розширювати знання про навколишній світ у доступній для дошкільнят діяльності. Відгадуючи загадки, діти тренують розумові здібності, пам’ять, увагу, що дає поштовх розвитку пізнавальних процесів.