Чому для першокласника лускати мильні бульбашки корисніше, ніж писати прописи
Як навчити дитину писати – відомо всім. У підготовчій групі треба купити прописи і писати. Якщо в першому класі будуть проблеми з почерком – треба купити ще прописів, потім ще трохи і тренажер для письма. І писати одну сторінку або 30 хвилин в день. Багато хто думає, що так з’явиться почерк. Чи не з’явиться.
По-перше, якщо проблема в дозріванні однієї з функцій, що беруть участь у формуванні письма, то поки вона не сформується, нічого не вийде. У кращому випадку ви закріпите неправильну навичку.
По-друге, прописи вчать не письму, а списуванню і змальовуванню. Дитину можна замучити прописами і отримати навіть щось схоже на гарний почерк. Але як тільки дитині знадобиться записувати почуте або власні думки (диктанти, конспекти, твори), цей красивий почерк «поїде», тому що він – ще не манера письма.
По-третє, якби від кількості прописів залежала краса і стрункість букв, кращий почерк був би у лікарів. А він у них зовсім так собі після мільйона списаних сторінок.
Щоб записати якусь фразу, дитині треба:
- розрізняти всі звуки фрази,
- згадати образ кожної букви,
- повторювати її про себе, щоб записати рядок цілком,
- в процесі думати про правила та смисл тексту.
Як розвивати функцію звукорозрізнення
За цей етап відповідає фонематичний слух. Проблеми з фонематичним слухом частіше бувають у дітей з логопедичними проблемами. Саме тому багато уваги треба приділяти звуковимові в дошкільному віці.
Фахівці рекомендують вирішувати проблеми з фонематичним слухом до початку навчання читання та письма.
В якості гри для розвитку фонематичного слуху можна вибрати завдання, де дитині треба знайти помилку:
У дідуся на грудях педаль (медаль);
В океані живе кіт (кит);
На голову одягну сапку (шапку).
Інша гра: дитина повинна плескати, коли почує звук «л» ( «р», «м», «п» і інші). Мама вимовляє слова, а дитина плескає в потрібний момент.
В обидві гри можна грати в будь-який час: в черзі, в машині, де завгодно. Якщо гра викликає у дитини труднощі – обов’язково зверніться до логопеда.
Образ літери
За цей і наступні етапи відповідає зорове сприйняття, для його роботи необхідно дозрівання відразу декількох функцій.
Візуально-просторове сприйняття і впізнавання
Цю здатність дитини відмінно розвивають ігри на впізнавання предметів по контуру, геометричне лото, пошук зображень серед накладених один на одного.
Зорова пам’ять
Чомусь в нашій освітній традиції головний спосіб розвитку пам’яті – це вивчення віршів напам’ять. Вчити вірші і говорити, що це «розвиває пам’ять», все одно що робити вправу на праву сідницю і називати це фітнесом. Видів пам’яті набагато більше, ніж ті, що тренуються віршами, але в даному випадку нас цікавить зорова.
Можна грати в «Меморі», а можна щовечора просити дитину запам’ятати розташування баночок і пляшок на полиці у ванній, а вранці відповісти на питання «що змінилося». Це складніше, але і важливіше, ніж гра в «Меморі», тому що довготривале запам’ятовування має більше значення, ніж короткочасне.
Здатність писати літери
Зорово-моторна координація
Дитина цілиться ручкою в рядок, але не потрапляє – помилка відбувається на одному з етапів передачі інформації «очі – мозок – рука».
Чудову гру для розвитку цієї функції діти придумали самі – лопати мильні бульбашки. Завдання, до речі, не з простих. Амплітуда руху руки велика, бульбашка весь час переміщується, ще спробуй влуч. Відмінні ігри – коли треба потрапити по м’ячику ракеткою. Дуже корисно, тому що розвиває ще й саму руку, і плечовий пояс.
Хороша гра «Їстівне-неїстівне» з м’ячем. Тому що до тренування моторної навички додається необхідність думати і приймати рішення (в школі дитині доведеться не тільки писати, а й вловлювати зміст).
Ускладнюйте і міняйте свою гру. Міняйте їстівне і неїстівне на імена дівчаток (ловимо) і хлопчиків (НЕ ловимо), на назви країн і міст, на живе і неживе. Зменшуйте м’ячик для гри, нехай в результаті діти грають тенісним м’ячиком.
Для розвитку зорово моторної-координації підійде ще один несподіваний спосіб. Купіть лазерну указку і носите її з собою. Коли в черзі або в машині видається хвилинка, беріть указку і обводьте з дитиною вивіски на будівлях або кабінетах поліклініки. Спочатку можна обводити вивіску по контуру, а пізніше – кожну букву.
Моторні навички
Злите письмо – навичка нефізіологічна. У масштабах еволюції час, який людина використовує письмо, такий мізерно малий, що наші руки під нього підлаштуватися не встигли і тому втомлюються. Не тільки руки, але і весь плечовий пояс.
Розвитку моторних навичок знову допоможе бадмінтон, гра на музичних інструментах, їзда на велосипеді, плавання і акробатика.
Щоб розвивати його і вдома, домовтеся з дитиною, що в ванну увечері ви ходите тільки «тачкою». Руки на підлозі, мама тримає за ноги і «везе тачку». Грайте так всього одну хвилину, але кожен день.
Або прив’яжіть до дверей ванної мотузку, а до її кінця – паличку. І дитина, щоб до ванни дійти, повинна накрутити всю мотузку на паличку, як на веретено. Це відмінне тренування зап’ястного суглоба і знову чудова вправа всього на одну хвилину в день.
Виходить, дитині зовсім писати?
Ні, чому ж, писати. Але давайте домовимося, що прописів буде рівно стільки, скільки вимагає шкільна програма, і ні рядком більше. А писати дитина буде під диктовку і від свого імені.
- Домовтеся з дитиною щовечора писати один одному записку з одного речення, а вранці ними обмінюватися.
- Повідомте, що заявки на сніданок і вечерю приймаються тепер тільки в письмовому вигляді. Хочеш млинці – так і напиши.
- Попросіть дитину допомагати вам з покупками. Ви диктуєте список необхідного – вона пише, а в магазині викреслює вже покладене в кошик.
- Збільшувати обсяг письма можна тільки після того, як покращиться його якість. Спроби писати і писати, коли навик ще “не дозрів” приведуть до автоматизації переписування і спотворення навички.