Використання масажера Су-Джок в логопедичній практиці
Добре розвинене мовлення – найважливіша умова всебічного повноцінного розвитку дітей. Чим багатша і правильніша у дитини мова, тим легше їй висловлювати свої думки, тим ширша її можливість в пізнанні навколишньої дійсності, змістовніші і повно цінніші відносини з однолітками і дорослими, тим активніше відбувається її психічний розвиток. Але останнім часом спостерігається зростання кількості дітей, які мають мовні порушення.
Тому так важливо дбати про формування мовлення дітей, попереджаючи і виправляючи різні порушення.
Однією з нетрадиційних логопедичних технологій є Су-Джок терапія (“Су” – кисть, “Джок” – стопа).
Професор сеульського національного університету Пак Чже Ву розробив оригінальний метод самозцілення, що отримав назву «су джок» (у перекладі з корейського «су» – кисть, а «джок» – стопа). З його допомогою можна лікувати будь-яку частину тіла, будь-який орган, не вдаючись до допомоги лікаря. Головне ж полягало в тому, що неправильне застосування цього методу не здатне завдати ніякої шкоди організму людини, воно просто не дає бажаного результату.
В основі методу Су-Джок лежить система відповідності або подібності, кистей і стоп всьому організму в цілому.
У чому ж полягає ця подібність? Тіло людини має 5 умовно окремих частин: голова, дві руки і дві ноги. І в кисті руки, і стопи ноги – по 5 пальців, які відповідають 5 частин тіла. Цю подібність наочно можна представити, розглянувши власну кисть. Максимально відставлений великий палець – це голова, мізинець і вказівний пальці руки, а середній і безіменний – ноги. Підвищення поверхні долоні, розташоване під великим пальцем, – грудна клітка, інша її частина – черевна порожнина.
Тильна сторона кисті – спина, а поздовжня лінія, що умовно ділить кисть навпіл, – хребет.
Особливе місце у методиці Су-Джок відводиться великому пальцю, на якому «обличчя» знаходиться на долонній поверхні, а «потилиця», відповідно, – на тильній стороні руки.
Стопи, на думку автора системи Су-Джок, «пультами дистанційного керування» здоров’ям людини.
На кистях і стопах у строгому порядку розташовуються біологічно активні точки, відповідні всім органам і ділянкам тіла.
Використання масажера Су-джок:
– викликає інтерес;
– дітям подобається масажувати пальці і долоні, що чинить благотворний вплив на дрібну моторику пальців рук, тим самим, сприяючи розвитку мовлення.
У своїй практиці ми застосовуємо су-джок – масажери у вигляді масажних кульок в комплекті з масажними металевими кільцями.
Кулькою можна стимулювати зони на долонях, а масажні колечка надіваються на пальчики. Ними можна масажувати важкодоступні місця.
На кистях є точки (або зони), які взаємопов’язані з різними зонами кори головного мозку. За мову у людини відповідають, головним чином, дві зони, що знаходяться в корі головного мозку – це зона Верніке, яка відповідає за розуміння мови. І зона Брока, яка відповідає за активне мовлення.
З цього випливає, що для стимуляції мовленнєвого розвитку треба впливати на точки відповідності головного мозку. З теорії Су-Джок це верхні фаланги пальців. І при масажі Су-Джок кулькою особливу увагу потрібно приділяти саме цим ділянкам кисті руки.
Прийоми роботи Су – Джок масажером:
- Масаж спеціальною кулькою-«їжачком». Кулькою дитині впливають на пальчики, кисті, долоньки рук, прокочуючи її. У дитини підвищується тонус м’язів, відбувається приплив крові до кінцівок. Внаслідок цього відбувається поліпшення дрібної моторики та чутливості кінцівок дитини.
- Масаж еластичним кільцем. Пружинні кільця надіваються на пальчики дитини і прокочуються по ним, масажуючи кожен палець до його почервоніння і появи відчуття тепла. Цю процедуру необхідно повторювати кілька разів у день.
Масажувати треба не тільки кінчики пальців, а всю поверхню долоні. Це можуть бути кругові руху кульки між долонями, перекочування кульки від кінчиків пальців до основи долоні, обертання кульки кінчиками пальців, стискання кульки між долонями, стискання і передача з руки в руку, підкидання кульки з подальшим стисненням між долонями і т.д.
Форми роботи з використанням масажера Су-джок різноманітні і застосовуються в логопедичної практиці при виконанні пальчикової гімнастики, автоматизації звуків, звукового та складового аналізу слів, удосконалення лексико – граматичних категорій, розвитку пам’яті та уваги.
- Пальчикова гімнастика у віршах із застосуванням Су-Джок кульки – унікальний засіб для розвитку мовлення дитини. Діти повторюють слова і виконують дії з кулькою/кільцем згідно з текстом.
- Автоматизація поставлених звуків.
Щоб процес масажу не здався дітям нудним, використовується віршований матеріал, і одночасно з масажним ефектом відбувається автоматизація поставленого звуку в мові.
Дитина по черзі одягає масажне кільце на кожен палець, одночасно промовляючи вірш автоматизацію поставленого звуку:
На правій руці:
Цей малюк-Іллюша, (великий палець)
Цей малюк-Ванюша, (вказівний)
Цей малюк-Альоша, (середній)
Цей малюк-Антоша, (безіменний)
А менший – Мішутка(мізинець).
На лівій руці:
Ця дівчинка-Танюша, (великий палець)
Ця дівчинка-Ксюша, (вказівний)
Ця дівчинка-Маша, (середній)
Ця дівчинка Даша, (безіменний)
А меншу звуть Наташа (мізинець)
- Використання Су-Джок куль при вдосконаленні лексико-граматичних категорій.
Вправа «Один-багато». Логопед котить «диво-кульку» по столу дитині, називаючи предмет в однині. Дитина, піймавши долонею кульку, відкочує її назад, називаючи іменники у множині.
Аналогічно проводимо вправи «Назви ласкаво», «Скажи навпаки». - При використанні Су – Джок куль для розвитку пам’яті та уваги діти виконують такі інструкції: одягни колечко на мізинець правої руки, візьми кульку в праву руку і сховай за спину і т.д.; дитина закриває очі, дорослий одягає кілечко на її палець, а та повинна назвати, на який палець якої руки надіто кільце.
- Використання кульок при вдосконаленні навичок вживання прийменників. На столі коробка, інструкції логопеда дитина кладе кульки відповідно: в коробку; під коробку; за коробку. Потім навпаки, дитина повинна описати дію дорослого.
- Використання кульок для складового аналізу слів. Вправа «Поділи слова на склади»: Дитина називає склад і бере по одній кульці з коробки, потім рахує кількість складів.
Це лише деякі приклади використання су-джок масажера в нашій роботі.
Отже, застосування су-джок масажерів в логопедичній корекції сприяє створенню функціональної бази для переходу на більш високий рівень рухової активності м’язів і можливість для оптимальної мовленнєвої роботи з дитиною, підвищує фізичну і розумову працездатність дітей.