Як прищепити любов до читання

І статистика, і закриття дитячих бібліотек, і словниковий запас  сучасних школярів вказують на один факт – далеко не всі наші діти дружать з книжкою. Ну, не люблять вони читати! А серцю, як відомо, не накажеш.
Причини нелюбові до читання лежать на поверхні. Інтернет, комп’ютерні ігри та телебачення пропонують  вже «переварену» інформацію у вигляді готових образів і суджень, і її сприйняття не вимагає напруження уваги, роботи уяви і включення пам’яті в тому обсязі, в якому це необхідно для прочитання тексту.

Читання “з-під палиці” ніколи не переростає в щирий інтерес до книги. Як правило, він виховується сім’єю в атмосфері, в якій панує добрий «книжковий дух».

Якщо ми хочемо, щоб наші діти були грамотними, могли ясно викладати свої думки, мали широкий кругозір і творчий потенціал, вміли зосереджуватися і аналізувати, були емоційно розвиненими, то в наших інтересах постаратися прищепити їм смак до читання. І це під силу більшості  батьків, якщо ви будете діяти послідовно. Звичайно, успіх в цій справі буде залежати і від віку дитини: чим раніше почати цілеспрямовано виховувати в малюку любов до книги, тим краще. Отже, які ж кроки зробити, щоб виростити книжника?

Читати і ще раз читати.
Починати читати дитині можна вже з того моменту, коли вона взмозі сидіти і розглядати картинки. Малюки до року з задоволенням слухають ритмічну дитячу поезію, прочитану голосно і з інтонацією. Крім того, що це сприяє розвитку їх мовлення, у дітлахів з малого віку виникають позитивні асоціації з книгою.

Діткам з двох років є сенс читати кожен день перед сном, щоб це стало приємною традицією, бажаним часом спілкування з мамою (татом) наодинці. Основний момент привчання дитини до самостійного читання полягає в тому, щоб читати їй вголос якомога довше, до тих пір, поки вона сама не скаже: «Досить». Дитина цілком може ходити в школу, вміти непогано читати, але слухати мамине або татове читання – справжня насолода. Природньо, якщо батько читає зацікавлено і виразно, а не клює носом над книгою, раз у раз забуваючи, де він зупинився. Вибирати книги для читання вголос дитині, яка вже сама вміє читати, рекомендують «з випередженням», тобто ті, що їй важкувато сприймати без допомоги дорослого. По ходу читання добре б пояснювати незнайомі поняття, зупинятися для обговорення дій героїв. Все це дуже благотворно впливає і на зміцнення емоційного зв’язку з дитиною, і на формування її інтелекту.

 Вибирати для читання хороші книги.
Книги, що читаються дитині, повинні задовольняти її вікові потреби в прекрасному. «Малюкові» книжки бажано вибирати з красивими яскравими картинками. Для дітей старшого віку – з інформативними, професійно намальованими ілюстраціями. Дітям будь-якого віку краще читати якісну літературу, а не книжки-одноденки, щоб як мама, так і дитина мали можливість захопитися сюжетом, насолоджуючись гарним авторським стилем.

 Навчіть дитину читати до школи.
Хоч вміння читати і не є обов’язковою вимогою для вступу до школи, оволодіти навичками читання до першого вересня дуже бажано. Важливо, щоб першокласник не нервувся під час уроків, не боявся не встигнути за іншими, не піддавався непотрібній критиці з боку вчителя або однокласників – все це може надовго відштовхнути його від читання.

Не «тиснути» на дитину в тому, що стосується читання.
Дуже важливо, щоб дитина навчилася читати без сліз. Надмірною строгістю, примусом, приведенням в приклад знайомих дітей можна викликати у малюка відразу до процесу читання. Насправді, майже кожна дитина, що розвивається за віком, зрозумівши принцип складання букв у слова, в якийсь момент починає з захопленням цим займатися. Якщо залишити її в спокої і продовжувати регулярно і виразно читати їй вголос, то вона дуже скоро освоїть самостійне читання по складах, а потім і цілими словами. Не можна карати дитину читанням книги і ставити умови на кшталт: «Не прочитаєш оповідання – не підеш гуляти». Якщо дитина не любить читати, потрібно вишукувати можливості познайомити її з тими творами, до яких вона точно не залишиться байдужою, читати вголос, але ніяк не змушувати.

Створити дитині умови для читання.
Для читання потрібен вільний час, а у багатьох сучасних дітей його дуже мало. Якщо дитина крім школи відвідує ще й «драмгурток, гурток по фото, танці, співи і футбол», а вдома ще треба робити уроки, то на книгу у неї може не залишитися ні часу, ні сил. Щоб дитина зайвий раз почитала перед сном, не зайвим буде повісити у неї над ліжком лампу. Можна створити «читальний куточок» з оригінальними книжковими поличками та кріслом-балабасом, оформити його разом з дитиною.

Обмежити «спілкування» з різного виду гаджетами і телеекраном.
Навіть дорослі часом не можуть відірватися від комп’ютера, що і говорити про дітей. Встановіть певні часові рамки і завжди їх дотримуйтеся.

Бажано дотримуватися такого принципу: поки не прочитали книгу, фільм, знятий за нею, дитині не показувати. Нехай вона створює в голові власні образи, з цікавістю стежить за сюжетом – потім їй самій же буде цікаво порівняти фільм з книгою.

Показувати особистий приклад.
Прищепити дитині любов до чого б то не було ми можемо, тільки захоплюючись цим чимось самі. Якщо дитина день у день спостерігає спину мами, яка«сидить» в соціальних мережах, то і її буде вабити туди з непереборною силою. Те саме відбувається, якщо дитина бачить маму з книжкою: вона розуміє, що читання – це важлива складова її життя.

Для того, щоб прищепити дитині любов до читання, не потрібно надприродних зусиль. Але є одна важлива умова, що полягає в маминій і татовій щирій зацікавленості в процесі.

Читайте дитині із задоволенням, і все обов’язково вийде!