Мамам і татам на замітку!

батькам

Молодший дошкільний вік

Мамам і татам на замітку!

Зверніть увагу на вимову свого малюка! Вимовою дитина опановує поступово, шляхом наслідування вимови звуків і слів дорослих. Правильно вимовляти більшість звуків відразу вона не вміє. Чим раніше батьки звертають увагу на правильну звуковимову у дитини, тим швидше вона формується і нормалізується. Сучасних батьків проблеми з мовою починають турбувати після досягнення дитиною 2,5-3 років. Поспостерігайте за вашим малюком. Вас має насторожити, якщо дитина:

* Дуже млявий, неохоче реагує на навколишнє;

* Часто виявляє занепокоєння, розгойдує тулуб з боку в бік;

* Має сильну слинотечу;

* Не виконує прості словесні команди (піди на кухню і принеси чашку);

* Не грає з іншими дітьми або не годує ляльку з тарілки, а ставить ляльку в тарілку і т. д .;

* Каже «ма» замість «мама» або відносить слово «мама» до інших осіб; замість «дівчинка» говорить «ді»; «зайчик» – «за»; «йди» – «ді»;

* Вживає слова-фрагменти, тобто такі, в яких збережені тільки частини слова: «ако» –молоко, «діка» – дівчинка.

Все це – серйозний привід негайно звернутися за консультацією до фахівця – логопеда 

Помилково сподіватися на мимовільне зникнення недоліків вимови у міру зростання дитини, так як вони можуть міцно закріпитися і перетворитися на стійке порушення.

Середній дошкільний вік 

Мамам і татам на замітку! 

Логопедичні обстеження, що проводяться щорічно в дитячому садку, показують, що стан мови дітей середнього віку (4- 5 років) часто не відповідає віковій нормі, адже до чотирьох років усі звуки вже повинні бути повністю сформовані і правильно вживані в мовленні. Не будемо зупинятися на причинах неблагополуччя. Постараємося виділити ті заходи, які повинні виконувати батьки, що бажають чути чисте мовлення дітей. Отже:

* Щорічно, починаючи з першого року життя дитини, проходьте огляд логопеда; 

* Критично ставтеся до мовленнєвих проявів дітей, починаючи з народження, і у випадках будь-яких відхилень від норми звертайтеся до логопеда, не заспокоюючи себе переконанням, що це само собою виправиться;

* Більшість дітей, які страждають порушенням звуковимови, мають порушення фонематичного слуху, за допомогою якого ми розрізняємо подібні за звучанням або артикуляцією звуки. Логопед, до якого ви звернетеся, навчить вас, як розвивати фонематичний слух;

* Відвідуйте з дитиною логопедичні заняття, виконуючи ретельно домашні завдання. Без виконання цих завдань, без постійного контролю над поставленими звуками неможливо буде досягти позитивних результатів; 

* Через півроку після того, як всі звуки будуть поставлені, покажіть дитину логопеду з метою перевірки надійності результатів;

* У випадку важких мовленнєвих порушень зробіть все, щоб дитина потрапила в логопедичну групу своєчасно. Не відкладайте вирішення цього питання з року в рік, слухаючи поради не компетентних людей.

 

Старший дошкільний вік

Мамам і татам на замітку!

6 років – це вік, коли дитина повинна йти в школу. У школі дитині доведеться бути самостійною, тому її потрібно підготувати до школи.

□ Час від часу розмовляйте з дитиною про школу, налаштовуючи її на серйозне і відповідальне ставлення, але не залякуйте школою, а, навпаки, викликайте інтерес до навчання.

□ У дитини має бути сформована мовленнєва готовність, тобто вміння:

* Правильно вимовляти всі звуки мови;

* Виділяти перший і останній звук у слові;

* Розділяти слово на склади;

* Визначати, скільки складів у слові, скільки звуків у слові;

* Придумувати слова на заданий звук;

* Зливати два названих звука у склад: М + А = МА;

* Повторювати складовий ланцюжок типу ТА-ДА-ТА;

* Визначати кількість слів у реченні, враховуючи і «короткі» слова – прийменники.

□ Важливо з’ясувати:

* Наскільки багатий словниковий запас малюка, чи може він зв’язно розповісти про те, що побачив, почув;

* Наскільки розвинений кругозір дитини, чи знає він своє прізвище, ім’я, по батькові, вік;

* Що знає про навколишній світ, чи може назвати дні тижня, пори року;

* Чи сформовані у нього слова-узагальнення; чи орієнтується в  часі; чи вміє виключити із запропонованого ряду «зайве»; чи може розкласти сюжетні картинки по порядку і скласти по них розповідь.

□ Більше займайтеся з дитиною малюванням. Перевірте, чи вміє ваша дитина малювати людину, тобто фігуру з деталями обличчя, одягу, чітко промальованими кінцівками. Це вміння свідчить про те, як розвинена кисть руки. Запропонуйте дитині «змалювати» чітко написану вами прописом фразу типу «Він їв суп».

□ Повторюйте цифри від 1 до 9 і рахунок в межах 20 – кількісний і порядковий.

□ Час від часу повторюйте з дитиною вивчені вірші.

□ Завжди цікавтеся життям дитини в дитячому садку.

□ У випадках будь-яких труднощів звертайтеся до логопеда або вихователя.