Роль батьків у формуванні граматично правильного мовлення у дошкільників

батькам

Збагачення пасивного і активного словника дитини і розвиток у неї граматично правильного фразового і зв’язного мовлення – це завдання, яке батьки і педагоги можуть і повинні вирішувати щодня.

В першу чергу це стосується тих сімей, де діти мають порушення мовного розвитку.

Як проводити домашні заняття з розвитку мовлення?

Для цього нічого спеціально не потрібно організовувати. Вам не знадобляться складні посібники та методики. Варто лише налаштуватися на щоденну роботу і уважно подивитися навколо себе або навіть просто перед собою. Приводом і предметом для мовного розвитку дітей може стати абсолютно будь-який предмет, явище природи, ваші звичні домашні справи, вчинки, настрій. Невичерпний матеріал можуть надати дитячі книжки і картинки в них, іграшки та мультфільми.

Не упускайте найменшого приводу щось обговорити з вашим дитиною. Саме обговорити. Одностороннє «говоріння», без діалогу – малокорисне. Не важливо, хто при цьому мовчить: дитина чи дорослий. У першому випадку у дітей не розвивається активна мова, в другому – пасивна (вміння слухати, чути, розуміти мову; своєчасно і правильно виконувати мовну інструкцію; вступати в партнерські відносини; переживати почуте).

Отже, ви подивилися перед собою і побачили, наприклад, … яблуко.

Прекрасно, вважайте, що у вас в руках готовий методичний матеріал для розвитку мовлення дитини, причому будь-якого віку. Для початку влаштуйте змагання «Підбери слівце» (Яблуко яке? – солодке, соковите, кругле, велике, блискуче, стигле, запашне, жовте, важке, вимите, і т.д.).

Гра пройде цікавіше, якщо ви запросите інших членів своєї сім’ї. Той, хто придумав таке слово – відрізає шматочок яблука.

А поки воно ще ціле, його можна змалювати і заштрихувати кольоровим олівцем. Це корисно для пальчиків. Готова картинка нехай прикрасить стіну в дитячій кімнаті.

А коли в руках кілька яблук, саме час їх розглянути уважніше і порівняти між собою – гра зі сполучником «А» – «Порівняй два яблука» (перше яблуко жовте, а друге – червоне, одне солодке, а інше з кислинкою; у першого коричневе насіння, а у другого – біле і т.д.)

Аналогічним чином будь-який предмет, ситуація, враження можуть послужити матеріалом і приводом для розвитку дитячого мовлення. Розглянемо ще кілька ситуацій, які підходять для мовних занять.


На прогулянці. В цей час ви можете прищеплювати дитині знання і закріплювати у нього мовні навички за темами «Одяг», «Взуття», «Осінь», «Зима», «Весна», «Літо», «Іграшки», «Місто», «Транспорт »,« Птахи» та інші.

Корисно проводити різноманітні спостереження за погодою, сезонними змінами в природі, рослинами, птахами, тваринами, людьми, транспортом. Все це обов’язково потрібно коментувати, обговорювати, оформлювати в формі бесіди. Нові, незнайомі дитині слова слід пояснити, повторити кілька разів.

Корисно прислухатися до звуків вулиці: шелест листя, шум кроків, гудіння машин, голоси птахів, звуки вітру, дощу, снігу, граду і т.д. Це розвиває слухову увагу. Дитині будуть цікаві ігри: «Про що розповіла вулиця?», «Помовч і розкажи, що почув», «Уважні вушка», «Хто покликав?».

Розгляд сезонного одягу людей допоможе збагатити й активізувати словник за темами «Одяг» та «Взуття».

Участь в сезонних іграх і забавах з іншими дітьми сформує уявлення про особливості даної пори року, допоможе розвинути діалогічну мова. Експериментальні досліди, які вивчають властивості снігу, води, піску, трави, роси розширять кругозір дитини, а разом з ним словник іменників, прикметників, дієслів.

Сюжетно-рольові ігри з іншими дітьми або членами сім’ї: «Автобус», «Знайдемо скарб», «Магазин», «Будівництво піщаного містечка» допоможуть краще опанувати фразової промовою і навичками мовної комунікації. Ваше завдання допомогти дітям організувати таку гру, підказати сюжет, показати ігрові дії.


На кухні: у вас з’являється можливість розвивати словник, граматику, фразову мову дитини за наступними темами «Сім’я», «Овочі», «Фрукти», «Посуд», «Продукти харчування», «Побутова техніка» та ін.

Розповідайте синові чи доньці, як називаються продукти, яку страву ви готуєте, які дії при цьому робите. Не обмежуйтеся примітивним побутовим словником, пропонуйте дитині все нові і нові слова. Намагайтеся, щоб вона запам’ятовувала і повторювала їх за вами.

Називайте властивості (колір, форму, розмір, смак) продуктів (гарячий, остиглий, солодкий, гострий, свіжий, черствий і т.д.). Задавайте дитині відповідні питання ( «Спробуй, який вийшов салат?», «Що ми ще забули покласти в суп?», «Яку морквину виберемо?» І ін.). ОБОВ’ЯЗКОВО називайте всі свої дії ( «нарізаю», «перемішую», «солю», «обсмажую», «чищу», «тру», «пробую» і т.д.), показуйте дитині, що і як ви робите.

Підводите її до того, щоб вона повторювала ваші слова. Доручіть їй посильну допомогу по кухні. У діяльності мовний матеріал засвоюється значно швидше і природніше.

Якщо дитина ще мала і незграбна, нехай займається поруч з вами своїм іграшковим посудом і продуктами, копіює ваші слова і дії: «готує» їжу лялькам і годує їх, миє посуд, витирає зі столу. І обов’язково розповідає вам про те, що робить, нехай навіть зовсім не зрозуміло. Заохочуйте будь-яку мовну активність дитини.

Практично на будь-якому наочному матеріалі навколишньому можуть бути проведені такі мовні ігри як «Четвертий зайвий», «Чого не стало?», «Що помінялося місцями?», «Що змінилося?», «Підбери пару», «Кому що підходить?» , «Назви ласкаво», «Перетвори в величезна», «Вгадай, про що я говорю», «Скажи навпаки» і т.д.

Отже, ми розвиваємо словник дітей для того, щоб дитина могла активно використовувати фразову мову, поширені речення і користуватися зв’язним мовленняям.