Етапи засвоєння основних рухів: повзання, ходьба, біг
Кроки, з яких складається процес опанування уміння користуватися положенням, стоячи по-ведмежому
- перехід у положення стояти по-ведмежому;
- перехід у модифіковане положення стояти по-ведмежому;
- перехід від модифікованого положення стояти по-ведмежому у положення стояти;
- перехід від положення стояти по-ведмежому у положення стоячи.
Кроки, з яких складається процес опанування уміння повзати
- карабкається сходинками вверх;
- самостійно злізає з ліжка, дивана;
- злізає сходинками, долаючи один марш сходів;
- залазить на інші предмети та злазить з них
Кроки, з яких складається процес опанування уміння стояти:
- спираючись спиною об стіну або предмет меблів;
- спираючись руками на горизонтальну поверхню;
- спираючись руками у вертикальну поверхню;
- рукою, намагаючись взяти іграшку, іншою – спираючись об поверхню;
- без підтримки.
Кроки, з яких складається процес опанування уміння пересуватися вздовж предметів меблів:
- робить 1-2 кроки;
- робить 3-4 кроки;
- пересувається вздовж довгого боку стола або софи у одному із напрямків;
- пересувається у обох напрямках;
- повертає за край стола;
- пересувається від одного предмету меблів до іншого, коли їхні поверхні знаходяться поруч;
- пересувається від одного предмету меблів до іншого, коли їхні поверхні паралельні, наприклад, від софи до журнального столика.
Кроки, з яких складається процес опанування уміння ходити
- ходить з підтримкою за обидві ручки;
- ходить, тримаючись за іграшку-каталку;
- ходить із підтримкою за одну руку;
- йде самостійно, проходячи від 2-3 кроків до 4,5 м;
- ходить по кімнаті (по рівній поверхні);
- ходить по вулиці (по нерівній поверхні).
Кроки, з яких складається процес опанування уміння ходити по нерівній поверхні
- ходить по нерівних поверхнях різного типу:
- по м’якій поверхні ( „топкій” поверхні, наприклад, по гімнастичному мату, по поверхні дивану, надувному матраці, або матраці, наповненому водою);
- по піску, траві;
- по тротуару з нерівним потрісканим покриттям;
- по гравію або камінню;
- переходить з однієї поверхні на іншу.
Кроки, з яких складається процес опанування уміння піднімати на поріг та сходити з нього
- піднімається на поріг висотою 2,5 см та спускається з нього з підтримкою і без підтримки;
- піднімається на поріг висотою 5 см та спускається з нього з підтримкою і без підтримки;
- піднімається на поріг висотою 7,5 см та спускається з нього з підтримкою і без підтримки;
- піднімається на сходинку висотою 10 см та спускається з нього з підтримкою і без підтримки;
- піднімається на сходинку висотою 12,5 см та спускається з нього з підтримкою і без підтримки;
- піднімається на сходинку висотою 15 см та спускається з нього з підтримкою і без підтримки;
- піднімається на сходинку висотою 17,5 см та спускається з нього з підтримкою і без підтримки;
- піднімається на сходинку висотою 20 см та спускається з нього з підтримкою і без підтримки.
Кроки, з яких складається процес опанування уміння швидко ходити та бігати
- швидко ходить по рівній поверхні з підтримкою за обидві руки;
- спускається швидко по нахиленій поверхні з підтримкою за одну руку, а потім без підтримки;
- швидко ходить з підтримкою за одну руку;
- швидко ходить, махаючи однією або двома руками для збільшення швидкості;
- долає 30 м за 25-30 с швидкими кроками;
- долає 30 м за 10-15 с, біжучи із зігнутими у ліктях руками.
Кроки, з яких складається процес опанування уміння ходити по вузькій лінії
- розуміння, необхідності наступати на дошку, не виходячи за її межі;
- уважно спостерігати за ногами дитини, щоб її стопи увесь час були на дошці, поки вона йде від одного її кінця до іншого;
- ступати таким чином, щоб стопи були близько одна від одної, і при цьому зберігати рівновагу.
Кроки, з яких складається процес опанування уміння стрибати
- стоячи на пружинистій поверхні та тримаючись руками за предмет меблів, виконує пружинисті рухи на всій стопі зі згинанням ніг у кульшових та колінних суглобах;
- виконує пружинисті рухи, подібні до тих, про які зазначено вище, тільки не на усій стопі, а на носочках;
- скаче на пружинистій поверхні та відриває від неї ноги, тримаючись руками за предмет меблів;
- скаче на пружинистій поверхні та відриває від неї ноги ні за що не тримаючись;
- скаче на підлозі та відриває від неї ноги, тримаючись руками за предмет меблів;
- скаче на підлозі та відриває від неї ноги ні за що не тримаючись;
- зіскакує обома ногами зі сходинки висотою у 10-20 см з підтримкою за руки та без підтримки
Кроки, з яких складається процес опанування уміння бити ногою по м’ячу
- б’є по м’ячу, коли дитину підтримують за обидві ручки та допомагають розмахнутися ногою (за необхідності);
- б’є по м’ячу, коли дитину підтримують за одну ручку;
- б’є по м’ячу без підтримки;
- б’є по м’ячу, розмахнувшись, і в момент удару тримає ногу випрямленою у колінному суглобі.
Кроки, з яких складається процес опанування уміння ходити по похилій поверхні
- ходить вверх та вниз по поверхні з невеликим нахилом із підтримкою та без підтримки;
- ходить вверх та вниз по поверхні із середнім нахилом з підтримкою та без підтримки;
- ходить вверх та вниз по поверхні з великим нахилом з підтримкою та без підтримки.
Кроки, з яких складається процес опанування уміння їздити на трьохколісному велосипеді
- вилазить на іграшку з колесами або трьохколісний велосипед та злазить з нього;
- відштовхуючись ногами та рулюючи кермом, „їде” вперед на іграшці з колесами;
- їде на трьохколісному велосипеді, коли дитині допомагають утримувати ноги на педалях та рулювати;
- рулює та натискає на педалі трьохколісного велосипеда, з’їжджаючи донизу по нахиленій поверхні;
- проїжджає на трьохколісному велосипеді відстань у 4,5 м по горизонтальній поверхні, керуючи кермом та натискаючи на педалі