Структура реабілітаційного заняття
Вступна (підготовча) частина.
Призначення – організувати дитину (дітей), зібрати та активізувати її (їхню) увагу, викликати інтерес до заняття, створити бадьорий настрій. Забезпечити загальну і спеціальну підготовку організму дитини до підвищення фізичного навантаження, тобто до виконання складних вправ, які плануються в основній частині заняття. Попередньо підготувати м’язи, зв’язки та суглоби, кісткову, серцево-судинну, дихальну, центральну нервову системи до активнішої роботи. Враховуючи, що робота проводиться з дітьми з особливими потребами, обов’язкова нервово-психічна підготовка.
Зміст цієї частини заняття:
– різні види ходьби (імітаційні, корегуючи види; з зміною напрямку, темпу)
– різні види бігу(з зміною напрямку, темпу);
– загально-розвиваючі, стройові вправи,
– стрибки в різновиді;
– елементи танців;
– полоса перешкод;
– пасивна гімнастика (для немовлят).
Дітям з легкою розумовою відсталістю, ЗПР коротко розповісти про завдання заняття.
Основна частина.
Призначення – формувати рухові навички й уміння, розвивати фізичні якості.
Порядок і послідовність вирішення завдань у цій частині зумовлені тим, що завдяки діагнозу, особливостям центральної нервової системи кожної дитини, неможливо вимагати довгий час без перерви максимальну працездатність. Нові вправи краще розучувати на початку основної частини заняття, коли нервова система і психічні процеси (увага, сприймання) перебувають на оптимальному рівні збудливості. І лише після цього можна закріпити навички у засвоєних рухах і розвивати фізичні якості.
Зміст цієї частини заняття:
– основні рухи для розвитку загальної моторики (згідно індивідуальних програм);
– зміцнення м’язового корсету (закачка м’язів спини, пресу);
– розвиток вестибулярного апарату;
– проведення естафет.
Однозначно не повинні занижуватись вимоги до дітей з дисфункцією центральної нервової системи. Застосовуються реабілітаційні методики, що мають на меті постійну підтримку фізичної активності.
Заключна частина.
Призначення – знизити фізичне навантаження, привести організм дитини у відносно спокійний стан, зберегти при цьому бадьорий настрій, підбити підсумки заняття.
Зміст цієї частини заняття:
– спокійна ходьба по полосі перешкод;
– біг у середньому, повільному темпі;
– їзда на велосипеді, самокаті;
– рухливі ігри спокійного характеру „Знайди де заховано”, „Знайди предмет”;
– вправи на розтягнення (при ДЦП);
– релаксаційні вправи.
Кількість частин у кожному занятті та їх послідовність залишаються незмінними у всіх вікових групах. Тим більше, що всі частини взаємопов’язані.
Тривалість кожної частини, зміст і обсяг матеріалу, що вивчається, змінюється залежно від завдань заняття, віку дітей, стану їхнього здоров’я стосовно діагнозу, фізичного розвитку, фізичної підготовки та інших факторів.
Чіткої структури корекційно – реабілітаційних занять, з дітьми з особливим потребами від 2 місяців до 2 років, не має. Тому загальнорозвиваючі вправи слід чергувати з основними рухами та грою, дотримуючись програми розвитку та виховання дитини раннього віку «Зернятко».
Структура корекційно-реабілітаційного заняття з дітьми з особливими потребами від 3 років і старше розроблена на основі:
- програми раннього втручання для дітей із затримкою розвитку «Маленькі сходинки»;
- рекомендації для батьків та спеціалістів «Формування навиків загальної моторики у дітей з синдромом Дауна», Патриції С.Уіндерс;
- «Теорії і методики фізичного виховання дітей дошкільного віку» Д.В.Хухлаєвої;
- «Методики проведення фізкультурних занять» Е. Вільчковського.