Здоров’язберігаючі технології. Фітнес для дошкільнят.
Здоров’я — природній стан організму, який характеризується врівноваженістю його з навколишнім середовищем і відсутністю яких-небудь хворобливих станів.
Для дітей дошкільного віку врівноваженість з навколишнім середовищем означає можливість відвідувати дошкільні заклади й оволодівати вміннями та навичками, передбаченими для їх віку програмою дитячого дошкільного закладу.
Комплексна оцінка стану здоров’я досягається використанням таких критеріїв:
- Наявністю або відсутністю в момент обстеження хронічних захворювань;
- Рівнем фунціонального стану основних систем організму;
- Ступенем резистентності організму несприятливим факторам;
- Рівнем досягнутого фізичного та нервово-психічного розвитку та ступенем його гармонійності.
Кожний з нас бажає бачити свою дитину міцною, здоровою, життєрадісною та гармонійно розвиненою. Дитячий фітнес – це можливість для наших дітей не тільки добре провести час і вивільнити надмірну енергію, але й засвоїти життєво необхідні вміння та навички, закласти фундамент майбутнього фізичного здоров`я.
Такі заняття передбачають виконання вправ з різними предметами, акробатичні вправи, вправи на розвиток сили і гнучкості, формування правильної постави. І все це в ігровій цікавій для дітей формі
Основна робота спрямована на:
• корекцію порушень постави;
• розвиток вестибулярного апарату;
• координацію рухів
• профілактику захворювань серцево-судинної, дихальної систем.
Тому, тема фітнесу для дітей набирає все більшої популярності. Дитячий фітнес – це не що інше, як добре продумана дитяча фізкультура: загальнозміцнюючі та оздоровчі заняття, завдяки яким у дітей виробляються правильні стереотипи рухів, формуються життєво важливі навички та вміння. Саме так закладаються і правильна хода, і гарна постава, і рівний почерк, і чітка мова.
Проте є й принципові моменти, які відрізняють дитячий фітнес від звичайної фізкультури в дошкільному закладі. Дитячий фітнес – це не лише ефективний набір вправ, а правильна мотивація дітей; заняття потребують використання високоякісного яскравого, кольорового дитячого спортивно-ігрового обладнання.
Фізичні вправи та рухливі ігри мають позитивний вплив на розвиток таких психічних процесів як: сприймання, мислення, увага, уява, пам’ять. Спортивні заняття (фітнес) дисциплінують, розвивають, додають впевненості в собі.
В дитячому фітнесі є декілька напрямків:
ТВАРИНОРОБІКА – це аеробіка наслідування. Розвиває уяву та фантазію.
ЛОГО-АЕРОБІКА – це фізичні вправи з одночасним промовлянням звуків та віршів. Розвиває координацію рухів та мову дитини.
BABY TOP – вправи для укріплення стопи (профілактика плоскостопості).
ФІТБОЛ – заняття на великих різнокольорових м’ячах. Розвиває опорно-руховий апарат дитини, рівновагу, вестибулярний апарат.
BABY GAMES – рухливі ігри, конкурси, естафети та вправи на розвиток уваги та моторики.
Більшість дітей потребує особливих програм фізичного розвитку, в яких мають бути врахований весь комплекс соматичних, інтелектуальних і фізичних проб-лем. Ці програми мають найперше сприяти корекції не лише фізичного, а й мовленнєвого, емоційного і загального розвитку.
Фітбол гімнастика для дітей.
Фітбол, в перекладі з англійської означає «м’яч для опори», який використовується в оздоровчих цілях.
Вправи на м’ячах унікальні за своїм впливом на організм і разом з тим викликають великий інтерес як у дітей, так і дорослих. Вони володіють оздоровчим ефектом, який підтверджено досвідом роботи спеціалізованих корекційних і реабілітаційних медичних центрів Європи.
Під час виконання вправ на м’ячі, включа¬ються спільна робота рухового, вестибулярного, зорового і тактильного аналізаторів. М’ячі можуть бути не лише різного розміру, а й кольору. Адже відомо, що кольори по-різному вплива¬ють на психічний стан і фізіологічні функції людини. Теплий колір (червоний, помаранчевий) підвищує активність, підсилює збудження центральної нервової системи. Холодний колір (синій, фіолетовий) за¬спокоює. Жовтий і зелений кольо¬ри сприяють прояву витривалості. За допомогою кольорів можна регулювати психоемоційний стан дитини.
При виконанні вправ на великих гімнастичних м’ячах важливо звернути увагу на правильну посадку дітей. Дитина повинна сидіти у середині, в центрі м’яча, спина пряма, голова трохи піднята, руки на поясі, ноги впираються в підлогу всій тілом, ступні паралельні одна одній або трохи розведені в сторони, між гомілкою і стегном повинен бути прямий кут.
Після того як діти навчилися правильно сидіти на великих м’ячах, можна приступити до виконання вправ.
Час проведення одного заняття з дітьми 3—4-х ро¬ків — 30 хв, з дітьми 5—6-ти років — 40 хв.
У молодшій групі основну увагу потрібно приділяти роботі над тонусом, статичною координацією, збереженням заданої пози. В середній групі діти вчаться технічно правильно виконувати загальнорозвивальні вправи.
Для дітей з мовленнєвими порушеннями автоматизації рухів проводиться з мовленнєвим супроводом. Ритм віршів допомагає підпорядкувати рухи тіла певному темпу, сила голосу визначає їх амплітуду і виразність.
Діти старшої групи мають більш координовані рухи, вони можуть регулюватися і підкорятися вольовому наказу. Діти розуміють користь вправ, зв’язок між способом виконання і кінцевим результатом. Вони стають наполегливіші в подоланні труднощів і можуть багаторазово повторювати вправи, працювати в колективі, виконувати всі команди, які дає пе¬дагог, організовано і дисципліновано.
Діти у старшому віці охоче грають в різні безсюжетні ігри з елементом змагання, естафети, ігри з різними предметами, готові до участі у спортивних іграх.
Слід використовувати також ігри-забави. Рухові завдання в цих іграх часто містять елемент змагання. Фітболи урізноманітнюють ці ігри, вони додають ді-тям радості і здоров’я, спритності, винахідливості, швидкості реакції.
Ігри з фітболами можна використовувати не лише на фізкультурних заняттях, а й у повсякденній роботі ( на прогулянці, самостійних іграх дітей, розвагах і в індивідуальній роботі). Більшість таких ігор спрямована на корекцію і розвиток усіх властивостей уваги: концентрацію, перемикання, стійкість та розподіл.
Слід зазначити, що ефективність ігор обумовлюється не лише змістом, а й організацією, методикою їх проведення, у яких зважають на вікові особливості дітей, зміну періодів рухової активності, інтервали для відпочинку і диференційованої оцінки діяльності дітей.
Правила фітбол-гімнастики
1. Кожній дитині потрібно добирати м’яч за зростом так, щоб під час посадки на м’яч між тулубом і стегном, стегном і гомілкою, гомілкою і стопою був прямий кут. Правильна посадка передбачає також підведену голову, опущені і розведені плечі, рівне положення хребта, підтягнутий живіт.
2. Дотримуватися правил безпеки: пересвідчитися, що поруч немає гострих та твердих предметів, які можуть зашкодити дитині.
3. Діти повинні мати зручний одяг, що не заважає рухам, і неслизьке взуття (краще без взуття на килимку).
4. Починати треба із простих вправ і полегшених вихідних положень, поступово переходячи до складних.
5. Жодна вправа не має завдавати болю або викликати дискомфорт.
6. Слід уникати швидких і різких рухів, скручувань у шийному і поперекових відділах хребта, інтенсивного напруження м’язів і спини.
7. Під час виконання вправ, лежачи на м’ячі, не затримувати дихання.
8. Виконуючи вправи на м’ячі, лежачи на животі і спині, голова і хребет мають становити одну пряму лінію.
9.Фізичне навантаження за часом має суворо дозуватися відповідно до вікових можливостей дітей.
10. Стежити за технікою виконання вправ, дотримуватися прийомів страхування і вчити дітей самострахування.