Відпочиваємо розвиваючись
Літо – сприятливий період не тільки для відпочинку і зміцнення здоров’я дітей, але і для їх всебічного розвитку. У цю пору року діти з допомогою дорослих можуть розширити свої уявлення про навколишній світ, розвинути увагу, пам’ять, спостережливість, вміння порівнювати, узагальнювати, класифікувати, збагатити словниковий запас, а також проявити творчі здібності.
Під час спільного дозвілля варто:
- Знайомити дітей з природними явищами, що відбуваються влітку в неживій і живій природі. Вчити бачити природні взаємозв’язки. (Наприклад, хмари на небі, значить, буде дощ. Квіти кульбаби закриті в похмуру погоду або ввечері тощо).
- Гуляючи в парку і лісі, спостерігати за різними представниками тваринного світу, розглядати дерева, чагарники, квітучі трави. І обов’язково пропонувати дитині розповісти про те, що вона побачила. Що росте в лісі (у полі, на лузі), хто там живе? Виховувати дбайливе ставлення до природи.
- Розглядати рослини, називати їх частини: стовбур, гілка, листки, квітка, плід, корінь, пелюстка. Вчити розрізняти та називати кілька видів дерев і чагарників. Порівнювати їх, визначаючи подібність і відмінність. Наприклад, порівняти клен і березу, ялину і сосну тощо.
- Проводити дидактичні ігри: «З якого дерева листок», «Знайди такий же лист », «Впізнай і назви» (дерево, кущ, на картинці або в природі), «Що зайве?».
- Вчити розрізняти та називати кілька видів польових та садових квітів. Дидактична гра «На лугу – на клумбі».
- Вчити вірші про квіти і дерева. Читати розповіді про рослини і проводити бесіди за їх змістом.
- Відпочиваючи на річці або озері, варто розвивати дитячу спостережливість та вміння порівнювати. Чим схожі, чим відрізняються ці водойми? Спостерігати з малюком за рибками, птахами.
- Влітку створювати дітям умови для ігор з природним матеріалом (шишками, камінчиками, листям, гілочками, піском, глиною тощо) Діти вчаться використовувати предмети – замінники (наприклад, паличку замість ложечки для ляльки; камінчики, замість цукерок для неї). Це розвиває фантазію та творчі здібності.
- Навчати дитину розрізняти і правильно називати величини предметів і об’єктів, а не тільки «великий – маленький». Наприклад, стовбур товстий і тонкий, дерево високе і низьке, гілка довга і коротка, річка широка, а струмок вузький тощо.
- Різноманітність літніх фарб допоможе вчити з дітьми назви кольорів, в тому числі і відтінків.
- Вчити орієнтуватися в просторі. Цьому допоможуть різноманітні дидактичні ігри «Сховай іграшку» (під стілець, на полицю, за спину, тощо), «Роби, як я скажу» (два кроки вперед, один крок вправо, підніми ліву руку вгору, закрий правою рукою ліве око тощо). Орієнтуватися на площині аркуша навчать завдання типу: «Поклади в центр листочок берези, в правий верхній кут – шишку, в лівий верхній кут – камінець, в правий нижній кут – ромашку, в лівий нижній кут – волошку».
- Навчати дітей рахувати до 10 і назад, знову ж таки використовуючи природний матеріал (шишки, камінчики, пелюстки, листя тощо).
- Розвивати вміння дітей порівнювати. Наприклад, дерево і колоду, птаха і літака, ромашку і дзвіночок, яблуко і грушу, дівчинку і ляльку. У чому їхня відмінність і є схожість? Чому? Вчити дитину доводити свою думку.
- Працюючи на городі і у фруктовому саду, слід давати дітям на наочному прикладі зрозуміти процес вирощування рослин з насіння, розказувати про залежність їх росту від природних умов (світла, вологи, тепла). Вчити спостерігати за ростом і дозріванням овочів, фруктів, ягід і залучати до посильної допомоги.
- Спонукати дітей щодня розповідати про погоду, про те, що вони побачили, чим займалися. І якщо малюк допускає помилки у побудові речень, виправте його. Це сприяє розвитку граматичного ладу і зв’язного мовлення дитини.
- Розвивати мовленнєве дихання дитини, пропонуючи подути в соломинку або на кульбабки, надути кульки або мильні бульбашки.
Все це сформує у дітей цілісне уявлення про літо як про пору року, розширить їхній кругозір, сприятиме розвитку інтелектуальних здібностей і допитливості, долучить до дивовижного світу природи. І, що особливо важливо, спільне дозвілля, спільні справи та ігри зближують дітей і батьків, покращують домашній мікроклімат і сприяють зміцненню сім’ї.
Використані джерела: http://dnz272.edu.kh.ua/Files/downloads/ Літній%20відпочинок%20дітей.pdf