Вчимо дітей любити книгу
Чому захопленість читанням таке рідкісне явище в наші дні?
Криза дитячого читання, про яку так багато говорять останнім часом, полягає не втому що діти перестали читати, а в тому, що в них не розвинений або втрачений інтерес до цієї сфери занять. Читання без інтересу перетворюється у формальну діяльність, яка стає для дитини не цікавою, а значить, і неефективною. Отож необхідно формувати читацький інтерес.
Читання не стане потребою для дитини, як гра та спілкування з однолітками, якщо не докласти спільних зусиль. Дехто скаже, що це справа педагогів. Але ж хто краще за батьків знає сина чи доньку? Якщо в сім’ї з повагою ставляться до книги, таке ставлення виробляється і в дитини.
На жаль, слід визнати, що традиція сімейного читання, тобто читання книг не спеціально для дитини слухача, а в колі сім’ї, читання книг важливих як для дітей, так і для батьків, традиція сумісних з дітьми переживань у процесі читання та роздумів про прочитане майже зникли з побуту. Зараз в більшості сімей читають, або «кожен для себе», або дорослі, як розвага – для дитини, і навчально – виховний процес, тобто його ефективність стрімко знижується, спостерігається хвилюючий спад попиту на книгу.
Як попасти в чарівний світ книги?
Без допомоги дорослих дитині не потрапити в чарівний світ книги. Діти, отримавши «книжкове щеплення» в ранньому дитинстві, безперечно краще підготовлені до навчання в школі. Вони вміють слухати,зосередитися на певному занятті, добре розмовляють. Тому, батьки та педагоги, слово за вами.
- Більше читайте маляті вголос, зробіть з цього улюблений сімейний ритуал. Читайте вголос дитині, навіть якщо вона навчилася читати самостійно.
- Не вмовляйте послухати, а «заохочуйте» її. Корисні хитрощі: дозвольте дитині самостійно підбирати книжки.
- Відведіть місце для дитячих книг на загальній книжковій полиці, куди дитина може дістатися самостійно. Це в очах маляти піднімає цінність його книг: вони стоять там, де й книги для дорослих.
- Частіше ходіть з дитиною до книжкового магазину, бібліотеки. Радьте родичам дарувати малятам гарні дитячі книжки.
- Читайте вголос чи переказуйте маляті книги. Які особисто вам подобалися в дитинстві.
- Не відривайте дитину від розгляду книги з малюнками.
- Дорослі самі у міру можливості самі повинні більше читати: книги, газети, журнали. Залишайте те, що самі читаєте, у різних місцях: дитина повинна бачити вашу зацікавленість книгою. Розмовляйте про те, що читаєте, чи запитуйте вголос про те, що особливо цікаве.
- Під час читання зберігайте візуальний контакт із дитиною. Так вона відчуває, що питання звернене до неї, а ви побачите, які почуття викликає у неї те, про що ви читаєте.
- Моделюйте свій голос: читайте то швидше, то повільно, то голосно, то тихо.
- Скорочуйте текст, якщо він занадто довгий.
- Якщо ви читаєте дитині на ніч, слідкуйте, щоб в історії був щасливий кінець.
- Читайте книги завжди, коли дитина хоче їх слухати.
Як вибирати книжки для дітей?
Автори пропонують різні літературні жанри, змішують їх, зокрема, звертаються до світу дитячих почуттів, розкривають теми, про які батьки соромляться говорити з дитиною.
Виробники виготовляють сучасні дитячі книги з різних матеріалів: папір, тканина, пластмаса, деревина. Вони часто поєднують тексти з якоюсь цікавинкою — наліпками, м’якою або музичною іграшкою, рухомими деталями тощо.
Насамперед визначте мету, з якою обираєте книгу. Книга може бути:
- джерелом інформації про довкілля;
- завданням для розвитку інтелекту, мовлення, творчості;
- засобом морального виховання;
- витвором мистецтва.
Зверніть увагу на художнє оформлення та безпечність книги. Перевірте, чи пахнуть сторінки. Якщо відчули запах барвників, візьміть іншу книгу. Перегляньте ілюстрації. Картинки мають бути яскравими, зрозумілими дитині. Зображення людей, тварин — реалістичними.
Книга повинна бути безпечною як для фізичного, так і для психічного здоров’я дитини. Зміст книги має відповідати вікові дитини.
Діти раннього віку
Найліпші для малюка книжки-іграшки. Обираючи книжку для малюка, зверніть увагу на її вагу й розмір, міцність сторінок та обкладинки. Малюк розглядатиме її самостійно, а він ще не досконало володіє рухами та не контролює силу рук. Добирайте книги на різні теми — про людей, речі, транспорт, рослини, тварин тощо. Пропонуйте, зокрема книжки:
- вертушки — складається з рухомих аркушів круглої форми з «віконцями»;
- фігури — зроблена з аркушів, форма яких нагадує будиночок, автомобіль, тварину тощо;
- музичні — із записами голосів тварин, простих мелодій, коротких оповідань, віршів;
- сенсорні — із рухомими деталями різних кольорів, форм тощо.
Книжки-іграшки містять короткі оповідання, вірші, примовлянки тощо. Читайте їх малюку повільно і чітко, не намагайтеся наслідувати дитяче мовлення.
Діти молодшого і середнього дошкільного віку
Діти цього віку вже готові слухати чарівні та соціально-побутові казки, а також нові казки про тварин, віршовані твори, історії про пригоди улюблених персонажів, ситуації з повсякденного життя. Тому намагайтеся поповнювати бібліотеку дитини якісно ілюстрованими різноманітними книгами, наприклад такими, що містять короткі оповідання, вірші, народні казки. Добирайте книги українських і зарубіжних авторів. Пропонуйте дітям книги-іграшки, що містять розвивальні завдання.
Діти із задоволенням слухають дорослого, який читає їм вголос, дає роздивитися малюнки, пояснює незрозумілі слова. Вони стежать за розвитком подій, співчувають героям, здатні запам’ятовувати текст при повторному слуханні. Тож змінюйте темп читання, тембр голосу, робіть емоційний наголос відповідно до характеру героїв.
Діти старшого дошкільного віку
Діти старшого дошкільного віку більш свідомо сприймають зміст твору, готові до читання з продовженням, охоче переказують улюблені твори, співчувають літературним персонажам, захоплено відтворюють сюжет в іграх та малюнках. Аби обрати книги для дітей старшого дошкільного віку орієнтуйтеся на власний досвід, вік дитини, рівень її мовленнєвого розвитку та загальної культури, особисту зацікавленість.
Пропонуємо ознайомити дітей з:
- казками українського народу та народів світу;
- малими формами українського фольклору — загадками, прислів’ями, приказками, нісенітницями, тощо;
- творами класичної і сучасної української та зарубіжної літератури;
- дитячими енциклопедіями про природу, довкілля, мистецтво, техніку тощо;
- книжковими виданнями, орієнтованими на самостійну діяльність дитини з ігровими, розвивальними, творчими завданнями і вправами.
Діти старшого дошкільного віку охоче розглядатимуть віммельбухи — книги для розглядання. Ці яскраві книги містять мало тексту й ознайомлюють із довкіллям за допомогою ілюстрацій. Такі книги дають змогу створювати сюжет під час розглядання, а також щоразу вигадувати нові історії про знайомих персонажів. Вони сприяють розвитку мовлення, уяви, мислення, почуття гумору в дітей.
Дитяча книга є одним із основних комунікативних каналів, який дає змогу донести до дитини соціально значущу інформацію про довкілля, взаємини людей, веселі пригоди хлопчиків і дівчаток, героїв, які допомагають у складних ситуаціях, а також надавати відповіді на нескінченні дитячі запитання.