«Вправи з життєвої практики. Монтессорі педагогіка»

Життєва практика для малюка

   Коли варто починати виховувати у дитини любов до праці, до порядку, вчити дбати про себе, інших людей та довкілля? Марія Монтессорі переконувала: робити це потрібно з раннього віку, тоді малюк зростатиме самостійним, відповідальним, працьовитим, готовим до викликів повсякдення. Про те, які методи, прийоми та засоби слід при цьому використовувати, розповідає Монтессорі – педагог.

Як змоделювати будинок для дитини?

   Марія Монтессорі замислювалася над питанням, чи зручно жити малюкові в світі, де все зроблено для дорослих. Як створити дитині умови для розвитку навичок самообслуговування, як прищепити любов до праці, сформувати уміння допомагати іншим, почуватися комфортно у життєвому просторі? Над цими питаннями міркувала Марія Монтессорі, поміркуймо й ми.

   Отже, будинок, у якому живе дитина, влаштований для дорослих: столи та стільці у ньому великі; раковини і вимикач світла закріплені високо; посуд зачинено в шафі; інвентар для прибирання великих розмірів; віник та ганчірки сховані. Мити посуд малюкові дорослі не дозволяють — бояться, що розіб’є щось і розіллє воду на підлогу. Брати скляну мисочку, насипати крупи у каструлю, наливати чай у порцелянову чашку, нарізати яблуко, на думку дорослих, йому ще зарано.

   З моменту свого народження дитина вчиться жити, й передусім вона стикається з побутовою діяльністю вдома, яка її дуже приваблює.

Марія Монтессорі наголошувала: в молодшому дошкільному віці дитина копіює дії дорослого і має нагальну потребу повторювати дії матері, брати участь у домашніх справах, тож у дошкільних закладах важливо створити спеціально підготовлене середовище, яке б нагадувало  домашнє і задовольняло вікові потреби дітей.

   “Дитина багато чого не робить не тому, що не може, а тому, що не знає, як треба робити те чи інше. Неможливо уявити, скільки можуть зробити для себе маленькі діти, якщо лишень для них будуть створені відповідні умови ”.

Насамперед треба облаштувати куточки, в яких малюкові буде все доступно — меблі відповідатимуть його зросту, предмети для маніпулювання будуть справжніми, привабливими, зробленими з натуральних матеріалів. Дитина бажає пересипати крупи або переливати воду? Поставимо на відкриті полиці комплекти справжнього посуду. Є потреба випрати маленькі речі або помити посуд? Підготуємо комплект предметів, облаштуємо безпечне місце та покажемо алгоритм дій. Малюк хоче підмести, витерти пил або розлиту воду? Покажемо, де зберігається інвентар для прибирання відповідного розміру, та допоможемо сформувати певні навички. Трирічна дитина не вміє застібати свій одяг? Марія Монтессорі розробила спеціальні рамки-застібки, вправляючись на яких, малюк може навчитися себе обслуговувати.

КУРС ЖИТТЄВОЇ ПРАКТИКИ У МОНТЕССОРІ-ПРОГРАМІ   

Курс навчальної Монтессорі – програми “Навички практичного життя ” — це система вправ, тісно пов’язана з реальним життям, яка допомагає  дитині навчитися володіти собою та вільно орієнтуватися у навколишньому середовищі, формувати незалежність та адаптуватися до умов групи.

Марія Монтессорі об’єднала всі вправи життєвої практики у шість розділів.

До першого розділу належать вправи, що готують дитину до діяльності в групі. Діти вчаться вітатися, пригощати іншого, переносити предмети по кімнаті, звертатися до дорослого, коли той розмовляє, сідати й вставати з-за столу, переставляти стілець.

   Вправи другого розділу допомагають малюкові навчитися аналізувати та контролювати свої рухи. Пересипання рукою квасолі з мисочки у мисочку або перекладання м’яких кульок за допомогою пінцета, переливання води з кухля в інший посуд, робота з прищепками, нанизування, згортання серветок та вправляння у відкручуванні кришок — усі ці вправи сприяють розвитку координації рухів, мускулатури та окоміру.

   Під час роботи з матеріалами третього розділу діти набувають навички самообслуговування. Така праця формує у малюка почуття власної гідності й незалежність. У розвивальному середовищі Монтессорі – групи є все для того, аби діти навчилися застібати одяг та чистити взуття, прати, прасувати й накривати на стіл, користуватися туалетом і дотримуватися правил особистої гігієни.

   Турбота про навколишнє середовище — четвертий розділ курсу життєвої практики. Діти здатні підтримувати чистоту та порядок, якщо дорослі нададуть їм таку можливість: забезпечать потрібним інвентарем, покажуть послідовність виконання дій та дозволять самостійно сервірувати стіл, прибирати після їди, витирати пил, підмітати, мити підлогу, доглядати кімнатні рослини, мити посуд, аранжувати квіти.

   Дошкільнята залюбки заварять чай, намажуть печиво джемом, наріжуть банан або яблуко, приготують апельсиновий сік, легко навчаться користуватися яйцерізкою та ручним міксером.

   У п’ятому розділі курсу Марія Монтессорі пропонувала своїм вихованцям вправи з приготування їжі. Такі вправи під силу дітям, які вже набули навички прибирання, миття посуду тощо, навчилися координувати свої рухи та концентрувати увагу.

Шостий розділ курсу життєвої практики називається “Мистецтво”. На його матеріалах дитина вчиться згинати папір, гострити олівці, користуватися ножицями, діркопробивачем та степлером, наклеювати, шити, змішувати кольори тощо.

ЧИМ КОРИСНІ ВПРАВИ З ЖИТТЄВОЇ ПРАКТИКИ

   У результаті виконання вправ курсу Монтессорі – програми “Навички практичного життя ” у дітей поступово формується почуття власної гідності та незалежності. Зі зростанням незалежності зростає їхня впевненість у своїх силах. Працюючи з певними дидактичними матеріалами, діти вчаться дбати про довкілля, про приміщення, в якому перебувають, дотримуватись правил поведінки в суспільстві.

   Марія Монтессорі вважала, що вправи життєвої практики — це гімнастика для всього тіла дитини, мета якої — полегшити нормальний розвиток фізіологічних рухів. Малюка насамперед захоплює сам процес, він у захваті від рухів, на які здатне його тіло. Він ще не орієнтований на результат, тому ладен знову й знову мити і без того чисту ложку та завзято терти ганчіркою вже до блиску витертий стіл.

   Спостерігаючи за дітьми віком від 1,5 до 5 років, Марія Монтессорі помітила їхній великий інтерес до дрібних предметів. Малюки намагаються захоплювати пальчиками намистинки, ґудзики, шматочки ниток тощо. Щоб допомогти їм розвинути свої м’язи, дрібну моторику, навчитися координувати й упорядковувати рухи, варто дозволяти їм маніпулювати маленькими предметами, адже розвиток дрібної моторики впливає на мовленнєвий центр, зорово-моторну координацію, поліпшує підготовку руки до письма.

   Діяльність, що задовольняє інтерес дитини до дрібних предметів

   Здавалося б, що складного в тому, аби навчити дитину пересуватися приміщенням, підтримувати порядок, зав’язувати шнурки або наливати воду в склянку? Однак часом виявляється, що дорослі не тільки не можуть пояснити дітям механізм цих звичних щоденних операцій, а й самі виконують їх неправильно, невпорядковано. Малюкові ж дуже важливо, щоб усі дії мали чіткий порядок,  виконувалися послідовно. Саме тоді в нього сформуються культура побуту, самодисципліна та впевненість у собі.  

Малечі дуже подобається повторювати рухи та дії за дорослими, і було б помилкою не скористатися цим і не навчити малюка відчиняти й зачиняти за собою двері, мити руки, сервірувати стіл, користуватися ложкою і виделкою, підмітати, витирати стіл після їди тощо.  

   Позитивний вплив роботи у куточках  життєвої практики

Мета курсу “Навички практичного життя”

Пряма мета

Непряма мета

ОБЛАШТУВАННЯ КУТОЧКІВ ДЛЯ ЖИТТЄВОЇ ПРАКТИКИ

   Набуваючи практичні навички, діти у Монтессорі – групах працюють з водою, крупами, фарбами, скляним посудом, крейдою. Існують певні вимоги до облаштування місць, призначених для такої діяльності.  

   Правила облаштування

    Комплектування дидактичного матеріалу для формування в дітей практичних життєвих навичок

1. Пересипання ложкою.

   Матеріал: таця; дві скляні піали; матеріал для пересипання (квасоля, мушлі, крупи); ложка.

2. Переливання води.

   Матеріал: два скляні прозорі кухлі з носиками і ручками (лівий кухоль наполовину наповнений водою); губка; таця; фартух.

3. Прибирання сміття зі столу.

    Матеріал: таця, на правій половині якої намальоване коло; кошик з матеріалом, що замінює сміття (квасоля, сухі шкуринки апельсина, невеличкі клаптики зібганого паперу, шкаралупа горіхів тощо); щітка із совком.

4. Лущення горіхів.

   Матеріал: таця; дві піали; щипці для лущення горіхів; маленька піала; маленька щіточка; губка; табличка з написом “Сьогодні можна взяти (число) горіхів ”. Для роботи на полиці має стояти ваза з горіхами (арахіс із м’якою шкаралупою).

5. Нарізання яблук.

   Матеріал: клейончастий килимок для столу; таця; фартух; піала; різка для яблук; харчова щіточка; дощечка для різання; ніж; губка. Для роботи на полиці має стояти ваза з яблуками.

6. Різання ножицями.

    Матеріал: таця; маленькі ножиці; тарілочка. На полиці має стояти коробка на 3-4 відділення з кольоровими паперовими стрічками. У кожному відділенні мають бути стрічки з накресленими на них однаковими лініями (прямими, діагональними, ламаними, хвилястими, у вигляді кола, спіралі).

7. Наклеювання.

   Матеріал: таця; клей; тарілочка для клею; пензлик для клею або іплікатор; губка; клейончастий килимок; фартух. На полиці має стояти таця з папером для наклеювання (аркуші паперу різних форм та кольорів).

    Можливо, дехто вважає, що в три роки дитина не здатна прати, готувати їжу, мити посуд, підмітати. Адже вона ще зовсім мала. “Три роки —  унікальний час”, — вважала Марія Монтессорі. І що раніше дорослі нададуть малюкові можливість набувати навички самообслуговування, то органічнішим буде для нього цей процес. Марія Монтессорі закликала не прогаяти цей важливий момент у житті людини.