Організація дизайн-діяльності з дітьми з особливими потребами
Як показує практика, діти з особливими потребами в змозі «побачити» і з допомогою дорослих поетапно реалізувати свій «проектний задум».
Це дає можливість поруч з використанням традиційних видів зображувальної діяльності залучити до нових її видів.
Одним із них є художній дизайн. Дизайнерська діяльність вчить особливу дитину створювати речі за законами краси. Поєднання краси та користі є обов’язковою вимогою до всіх предметів, які створюють діти. Дитячий дизайн дає дітям можливість не тільки виготовляти вироби, але і використовувати їх у побуті.
Ця специфічна діяльність має корекційну направленість, оскільки забезпечує розвиток дрібної моторики, координацію рухів рук, зоровий контроль, уяви, творчості.
Можна:
- Забезпечте кожну дитину місцем, зручним для творчості.
- Перелік художніх матеріалів, що пропонуються дітям, має містити у собі якомога більше складових.
- Дитина може вибирати види та зміст творчої діяльності, зображувальні матеріали, а також працювати у власному темпі.
- Сядьте поруч з дитиною, яка потребує підтримки та допомоги, проявіть інтерес до діяльності.
- Проявіть увагу до всіх дітей під час роботи, підбадьорюйте їх, хваліть.
- Підтримуйте атмосферу доброзичливості, стимулюйте та заохочуйте дітей за успішну роботу.
- Мистецька мова дитини має бути вислухана.
- Записуйте цікаві вислови дітей.
- Заняття мають бути радісними та бажаними.
Не можна:
- Не давайте дітям зразків, моделей в якості прикладу.
- Не висувайте дітям підвищених вимог, перевантажуючи завданнями значної складності і обсягу.
- Недопустимі команди, вимоги, змушування, оцінювання чи порівняння художніх робіт!
- Не «покращуйте» дитячі роботи без відома та згоди автора. Усні рекомендації малюк з радістю виконає сам.
- Не говоріть, що конкретно необхідно робити для досягнення результату.
- Не робіть упор на те, що повинно вийти.
- Не говоріть дитині: «Тобі досить!», можливо, раніше вона не мала різноманітного матеріалу для роботи і в достатній кількості.
- Не запитуйте, що малюк майструє (можливо, він і сам поки цього не знає).
- Якщо дитина скаже, що вона робить, а вийшло не схоже, скажіть їй про це.
- Не підганяйте дитину.
- Не порівнюйте дитячі роботи. Небажано розвивати відчуття суперництва – це заважає нормальним відносинам між дітьми.
- Не захвалюйте і не підкреслюйте недоліки дитини.
- Не вивішуйте тільки «кращі роботи». Організовуйте персональні чи авторські виставки.
- Не коментуйте всі роботи (скористайтесь бажанням дітей отримати оцінку їх праці).