Дистанційне навчання для педагогів
У березні 2020 року освітяни опинилися в незвичних умовах, пов’язаних з карантинними обмеженнями. Кожен педагог пристосувався до нових реалій і вирішував освітні завдання по-різному. З часом, усі переконалися, що потрібно знайти баланс між різними формами дистанційної взаємодії: вебінар, відеолекція, презентація, текстові матеріали, різні типи онлайн-завдань тощо. Так у педагогів з’явився інший погляд на звичні робочі та навчальні процеси.
Яку ситуацію нам сформує пандемія коронавірусу в новому навчальному році — не відомо. Треба бути готовими працювати і дистанційно, і традиційно, і за моделлю змішаного навчання. Але освітній процес не може обійтися без взаємодії батьків і закладу освіти. Як же налагодити її в онлайн-режимі, якщо він буде єдиним можливим?
Три онлайн-сервіси для відеоконференцій.
Спілкування педагогічних працівників із батьками здійснювати переважно дистанційно за допомогою будь-яких засобів зв’язку. Таку рекомендацію дало МОН у листі «Щодо організації роботи закладів загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році» від 05.08.2020 № 1/9-420.
Пропонуємо три онлайн-сервіси, щоб налаштувати відеозв’язок з батьками для проведення батьківських зборів, майстер- класів та інших форм роботи.
Jitsi Meet
Jitsi Meet — безплатний інструмент для організації інтерактивних онлайнових зустрічей або відеоконференцій. Скористатися сервісом можна без реєстрації та без встановлення на комп’ютер. Потрібне тільки підключення до інтернету, щоб увійти на головну сторінку сервісу з будь-якого пристрою.
Користуватися Jitsi Meet можна і на смартфоні.
Алгоритм організації відеозустрічі такий:
- ввести назву заходу в полі «Почати нову відеоконференцію» і натиснути «ОК»;
- натиснути «Дозволити» у вікні із запитом дозволу на використання камери та мікрофона;
- ввести ваше ім’я;
- скопіювати посилання на відеоконференцію та надіслати його, наприклад, у спільний чат з батьками;
- провести зустріч, коли всі учасники приєднаються.
Педагогічна діяльність в умовах віддаленої взаємодії спонукає набувати нових навичок. Наприклад, на зміну навичці публічних виступів прийшла навичка виступів і запису на вебкамеру та вміння зчитувати стан співрозмовника завдяки емоджі. У чаті сервісу Jitsi Meet також є можливість активізувати емоційну активність батьків.
Zoom
Zoom — сервіс для планування та проведення онлайн-заходів, зокрема, батьківських зборів або запису відеоуроків. Безплатний тариф покриває потреби закладу освіти.
Щоб створити відеоконференцію, потрібно зареєструватися на сайті zoom.us. Програму необхідно встановлювати на комп’ютер та смартфон. У безплатній версії (до 100 учасників) одна конференція може тривати до 40 хвилин, але це обмеження зняли на період пандемії.
У сервісі є функція демонстрації екрану, загальний чат та індивідуальні чати, можливість показувати екран, окремі програми, можливість планування вебконференції на визначений час та запису конференції. Учасникам, які отримали запрошення від організатора на приєднання до відеозв’язку, необов’язково реєструватися в програмі, але для підключення необхідно встановити програму на комп’ютер чи смартфон.
Google Meet
Google Meet також можна використовувати для дистанційної взаємодії. Функціональні можливості: до 100 учасників до 30 вересня 2020 року, для приєднання до конференції зі смартфонів необхідно встановити програму, є загальний чат, можливість показувати екран, окремі програми та можливість запланувати вебконференцію у Google Календарі. Створити вебконференцію можливо тільки після входу в обліковий запис Google.
Сервіси Google для збору інформації
Інтерактивність взаємодії під час проведення батьківських зборів онлайн забезпечують інтернет-ресурси, зокрема:
- Google Форми;
- Google Jamboard;
- Google Документи.
Google Jamboard
Цікавий сервіс для організації інтерактиву з батьками — Google Jamboard. У ньому можна малювати маркерами різних типів і кольорів, щоб викласти свої ідеї у режимі реального часу, додавати нотатки, світлини та наклейки до завдань тощо.
Техніка «Діємо разом» дасть змогу визначити, які завдання батьки готові брати на себе протягом навчального року, мотивувати пасивних батьків.
Як провести: педагог створює в сервісі онлайн-дошку з доступом редагування. Батьки переходять за посиланням, яке педагог надіслав у чат Google Jamboard, ознайомлюються із запропонованими завданнями і ставлять позначку під тими, які готові виконати. Якщо є завдання, за яке ніхто не хоче братися, його варто замінити.
Розглянемо на прикладах, як можна використати ці сервіси під час інтерактивних батьківських зборів.
Опитування батьків
Щоб залучити батьків до процесу інтерактивної співпраці, створіть у Google Формах опитувальник «Батьківські завдання». Поставте запитання: «Які завдання ви, як батьки, ставите перед собою в цьому навчальному році?». У чат відеозустрічі з батьками опублікуйте посилання на опитувальник, за яким батьки перейдуть і напишуть свої відповіді. Усі відповіді будуть збережені в одній Google Таблиці.
У Google Документах створіть документ, наприклад, «Моя робота в закладі», де батьки напишуть свої коментарі щодо того, що захоплює і непокоїть у дитсадку. Такий вид взаємин з батьками допомагає створити атмосферу довіри та залучити їх до роботи з дитиною.
Приклади перегляньте на ezavdnz.mcfr.ua.
Щоб зробити взаємодію з батьками продуктивною та позитивною
Не відповідайте агресією на агресію. Якщо замість конструктивної розмови ви чуєте гучні обурення і бурю емоційних вигуків, правило одне — витримка. Мовчки дослухайте співрозмовника, зрідка вставляючи фрази, чим продемонструєте уважність. Коли потік слів вичерпається, висловте своє розуміння проблеми і запропонуйте обговорити ситуацію під час зустрічі.
Домовтеся про єдиний канал зв’язку. Домовтеся з батьками про зручний для всіх канал зв’язку: листування у месенджерах, телефонні розмови, особисті зустрічі. Важливо, щоб батьки бачили повідомлення і реагували на них.
Визначте частоту та формати зустрічей. Поряд із загальними батьківськими зустрічами важливо проводити їх індивідуально. Для більшості сучасних батьків зручний онлайн-формат. Мета таких індивідуальних зустрічей — домовленість про періодичність та форму контролю навчальної діяльності дитини. Постійний зв’язок допомагає батькам побачити прогрес дитини, зрозуміти, яким аспектам необхідно приділити більше уваги і в чому полягають основні труднощі. Отже, карантинні обмеження вимагають оперативних рішень, відповідальності та безперервного опанування нових інструментів для роботи. Проблеми, пов’язані з дистанційним навчанням, спонукають використовувати цифрові технології, зокрема й для інтерактивних батьківських зборів онлайн. Ці зустрічі важливі ще й тому, що цілі дитини та батьків можуть змінюватися в процесі навчання, тому їх потрібно корегувати протягом року. А як це зробити під час карантину, як не онлайн?