Як можна займатися вправами Монтессорі, використовуючи «підручні матеріали»

батькам моторика

Заняття по методиці Монтессорі передбачають розвиток самостійності малюка. Дитину не потрібно змушувати.  Її потрібно зацікавити щоб вона працювала з матеріалом сама і з задоволенням. А це , звичайно, достатньо важко.

         Ми навчимо Вас організовувати Монтессорі – простір для використання у роботі з дітьми з особливими потребами.

Коротко перерахуємо основні вправи по методиці Монтессорі. Багато вправ вимагають спеціально підготовлених матеріалів (фігури, тіла, дощечки, рамки, втулки). Ці матеріали часто достатньо дорогі і зазвичай мають спеціальні Монтессорі – центри. Ми підібрали цінні поради для батьків та педагогів, як можна займатися вправами Монтессорі, використовуючи «підручні матеріали».
Багато вправ основані на наступному: посортуй по парах, склади ряд, знайди елемент ряду якого не вистачає.
1.  Переливання води з лійки в мірний стакан і назад. Для вивчення об’єму, поняття «більше – менше».
2. Рамки  з застібками, ґудзиками, бантами, кнопками, липучками і т.д. для розвитку моторики та уміння користуватися всім цим у житті.
3. Чистка металу засобами для чищення для розвитку координації.
4. Догляд за зрізаними живими квітами для розвитку естетичних почуттів.
5. Ходьба по лінії. Потім носіння предметів (дзвіночок, вода, свічка  та інш.) підчас руху по лінії для розвитку рівноваги.
6. Слухати тишу (як тікають годинники, капає кран і т.п.).
7. Погратися, вітаючи один – одного.
8. Десять кубиків різних  розмірів. Довжина ребра найменшого кубика 1 см, довжина ребра найбільшого кубика – 10 см. Кубики викладаються вертикальній  та в горизонтальній площині різними способами. Вивчення поняття великий – маленький, більше – менше.
9. Десять призм, кожна довжиною 20 см. Бокові сторони їх – квадрати. Довжини ребер квадратів зменшуються від  10 см до 1 см. Вивчення тих же понять, крім того вивчення понять «товстий – тонкий» і т.д.. Грати можна комбінуючи кубики.

10.Десять штанг. Сама коротка штанга має довжину 10 см. Кожна наступна штанга довша попередньої на 10 см. Сама довга штанга довжиною  1 метр. Всі штанги по 2,5 см шириною і висотою. Використовуються для вивчення поняття довжини (короткий – довгий і т.д.), для вимірів, для тренування окомір та в комбінації з попереднім матеріалом.
11. Циліндри та блоки з заглибленнями, щоб  циліндри  туди вставляти та винімати. На циліндрах необхідна кнопка, щоб брати трьома пальцями. Циліндри розрізняють по висоті та діаметру. Вивчаються поняття розміру (високий – низький, товстий – тонкий, великий – маленький і т.д.) і відповідності циліндра та заглиблення ( глибокий – мілкий, широкий – вузький і т.д.) Далі схожа робота з кольоровими циліндрами.
12. Кольорові таблички. Вивчення кольорів, підбір однакових по кольору. Таблички одного кольору, але різних відтінків. Дитині необхідно їх підібрати. Вивчення поняття «світлий – темний, світлий – світліший – самий світлий» і т.д.

13.Різноманітні геометричні фігури – прямокутники, трикутники, трапеції, круги. Рамки з відповідними виїмками. Завдання дитини відібрати фігуру до рамки. Вивчення назв фігур.
14. Вкладиші та  рамки у вигляді  листя. Підбір рамки та вкладиша, запам’ятовування образу листочків і порід дерев. Збір гербарію.
15. Різноманітні геометричні фігури різного кольору. Слід складати з цих фігур інші, наприклад шестикутник скласти з трикутників.
16. Об’ємні геометричні тіла (куля, яйце, циліндр, піраміда та інш.) та геометричні фігури. Слід знайти тіла які можна котити. Знаходити їх на дотик, сортувати по цьому признаку. Підбір до об’ємного тіла плоскої фігури.
17. Дошка з гладкою та з шорсткою поверхнею (обтягнута шорстким папером). Вивчення цих понять.
18. Шорсткі поверхні з різними зернами. Вивчення поняття: «великий – маленький, великий – більший, самий великий» і т.д.
19. Шматочки тканини однакові попарно. Необхідно з зав’язаними очима підібрати пару. Вивчення назв тканин по волокну. Поняття гладкий – шорсткий.
20. Зважування на руках табличок та знайомство з поняттями легкий, тяжкий,  легший, важчий з закритими очима. Впорядкування по вазі. Зважування за допомогою важелів.
21. Червоні та блакитні коробочки заповнені матеріалом який видає різні шуми від тихого то голосного. Кожній червоній коробочці ідентична одна блакитна. Необхідно шляхом порівняння підібрати пари. Побудувати ряд в залежності від рівня шуму. Вивчення поняття тихий – голосний, тихо – голосніше – ще голосніше.
22. Дзвіночки, що видають звуки різної висоти (пара) та імітація чорних та білих клавішів піаніно. Вивчення поняття високий – низький звук.
23. Пари коробочок з пахучими речовинами всередині ( кава, гвоздики, аніс і т.д.). Необхідно навчитися нюхати та підбирати пари.

24 Пари розчинів: солодкий, солений, кислий і гіркий. Посортувати розчини по парах пробуючи на смак. Визначення рідини по смаку.
25. Пари кувшинів з водою різної температури. Слід посортувати по парах використовуючи відчуття. Вивчення понять теплий – холодний, теплий – тепліший – гарячий.
26.  Таблички на яких наклеєні цифри  із шорсткого паперу. Проводячи рукою по цифрі дитина запам’ятовує форму та опис.
27. 45 однотипних предметів і цифри від 0 до 9. Необхідно зіставити цифру з відповідною кількістю предметів.
28. Цифри і кружечки. 55 кружечків і цифри від 1 до 10. Необхідно викласти ряд як в попередньому випадку і зрозуміти, що парні числа можна розділити навпіл (тобі – мені) порівну, а непарні порівну не діляться.

Ми перерахували лише деякі ігри методики Монтессорі, якими можна займатися як в центрі так і в домашніх умовах.  Сама ж методика набагато складніша і багатогранна.

 

Сьогодні ми познайомимо Вас з деякими посібниками Монтессорі, які виготовлені з  “підручних матеріалів”.

 

 “Сходинки”
По матеріалам М. Монтессорі
Для гри М.Монтессорі «коричневі сходинки» треба спеціальні призми. Для того, щоб зробити такі сходинки (з дерева чи картону) необхідно достатньо багато часу. Деякою заміною цього можуть служити книги, відео – чи аудіо – касети, упаковки DVD – дисків чи просто деталі від дитячого доміно.
Візьміть декілька книг приблизно однакового розміру, але з  товщиною яка поступово зменшується. Розкладіть їх в ряд поруч по мірі збільшення товщини. Дитина наочно побачить, як зміниться товщина предметів. Вивчіть поняття: «самий товстий – тонший – ще тонший – самий тонкий». Спонукаємо дітей скласти такі сходинки самому.
Для маленької дитини достатньо три книги, для старшої більше (десять призм у Монтессорі)
Дозвольте дитині походити по цих сходинках.
Можна обгорнути книги папером (газетами) та заклеїти скотчем , щоб папір тримався.
Три книги з товщиною, яка зменшується знайти достатньо просто, а для того щоб зробити наступну сходинку, можна скласти дві книги, обгорнути їх папером і склеїти скетчем. Для наступних сходинок три книги і т.д. Однак слід вчасно зупинитися, щоб наступна сходинка не була занадто тяжкою для малечі.

Отримані блоки можна заклеїти кольоровим папером в однаковий колір, щоб не збивати дітей.
Маленькі сходинки можна побудувати, якщо у вас є дерев’яне доміно. Одна костяшка – перша сходинка, склейте скотчем дві – друга сходинка і т.д. Дитина може з легкістю складати ряди.

«Сходинки» в оригіналі.

Матеріал: коричнева драбинка складається з 10 дерев’яних призм, кожна довжиною 20 см.  Бокові сторони їх – квадрати. Довжина ребер квадратів зменшується від 10см до 1см.
Ціль: формування  поняття “товстий – тонкий”, розвиток моторики, координація рухів, формування порядкових структур.
Як працювати з матеріалом. Робоче місце – килим, на якому хаотично лежать призми. Матеріал повинен чітко виділятися по кольору на фоні килима. Педагог бере саму товсту призму, кладе її перед дитиною, бере наступну трішки тоншу, і кладе її точно перед першою, так щоб довгі сторони обох призм торкались одне до одного. Так будується ряд дотримуючись закономірності. Виникають сходинки. Слід провести рукою по сходинках, починаючи з самої високої і закінчуючи самою низькою сходинкою або навпаки. Таким чином дитина розуміє закономірність зміни величин. Сходинки розбираються призма за призмою. Дитина може повторити вправу. Цим закінчується хід вправи. Воно повністю закінчене, коли матеріал знову повернений на місце.
Контроль над помилками: якщо заданий порядок побудови сходинок не дотримується, то помилку можна побачити і відчути руками.

Наступні вправи:

Усний урок. Він складається в називанні відмінностей: товстий – тонкий, товстий – товстіший – самий товстий; тонкий – тонший – самий тонкий; самий товстий – самий тонкий.
Використання:
– перенос поняття “товстий – тонкий” на інші предмети;
– виміряти і порівняти товщину предметів однакової форми, наприклад олівців, газетних паличок.

 

“Різні відтінки” 

По матеріалам М. Монтессорі
Візьміть маленькі липкі закладки з яскравими кольорами, які  продаються в блоках в канцелярських відділах. Потрібно вибрати прозорі.
Одну таку закладку приклейте на білий листок паперу – вона майже прозора, поряд приклейте дві (одну на одну), потім три і т.д. Виходять смужки з  різними відтінками. Так можна вивчати відтінки кольорів (світлий – темніший – темний – дуже темний). Можна попросити дитину скласти  ряд від темнішого до світлішого чи додати паличку, якої не вистачає в ряду. І взагалі їх цікаво кругом клеїти.
Ці липучі закладки можна використовувати в якості аналога табличок М. Монтессорі при вивчені відтінків. Тільки вони ще більш наочні, так як візуально видно, що при наклеюванні додаткової смужечки міняється відтінок. Чим більше смужечок, тим насичені ший колір

Вправи М. Монтессорі для розрізнення відтінків в оригіналі.
Матеріал. Ящик на 9 відділень. Кожне відділення має по 7 табличок одного кольору, тон якого міняється від блідого до яскравого. Кольори наступні: жовтий, оранжевий, червоний, рожевий, блакитний, фіолетовий, зелений, коричневий, сірий.

Ціль: правильний підбір і знання кольорових відтінків; розвиток тонкої моторики.

Як працювати з матеріалом. Таблички одного кольору перемішуються. Дорослий вибирає дві таблички, найбільш контрастні по тону, і порівнює одну з одною. Потім він розкладає решту у відповідності з їх тоном, так, щоб отримати кольоровий ряд табличок, тон яких рівномірно міняється. Перша і остання таблички служать початковим пунктом у цій вправі. Відповідно до віку і розвитку дитини вправу полегшують і беруть менше табличок ніж 7. В кожному кольоровому ряду дитина порівнює одну з одною відтінки табличок.

Контроль над помилками. Контроль над помилками дитина може провести візуально.
Наступні вправи:

– із якогось впорядкованого кольорового ряду  прибирають табличку і ряд здвигають, закриваючи пусте місце. Дитина повинно знайти місце, де відтінок міняється дуже різко. Ці вправи мають високі вимоги до здібності запам’ятовувати і розрізняти.  Вони проводяться як ігри між двома партнерами та групові ігри:
– робота з табличками декількох кольорів;
– робота з табличками всіх кольорів;
– впорядкувати між собою кольорові ряди;
– розкласти таблички у кольоровий ряд по вертикалі чи по діагоналі;

– Скласти спіраль, починаючи з усіх самих світлих табличок і продовжуючи табличками наступного по насиченості відтінку.
Усний урок. Він присвячений назвам: світлий – темний, світлий – світліший – самий світлий, темний – темніший – самий темний, самий світлий – самий темний.
“Шматочки тканини” 

По матеріалам М. Монтессорі
Запропонуйте дитині різнокольорові шматки тканини різної якості і різних малюнків (можна навіть просто речі). Розкажіть їй про різні тканини (бавовна, льон, шовк, синтетичні тканини). Можна використати презентацію «З чого зроблений наш одяг?»
Покажіть тканину в горошок, смужку, клітинку. Попросіть знайти іншу тканину в горошок чи клітинку.
М. Монтессорі пропонує дати дитині парні шматки тканини. Завдання для дитини підібрати пари. Ще цікавіше буде, коли закрити очі дитині і зробити це на дотик. Якщо дитина не згідна зав’язувати очі можна використати коробку, класти туди шматочки, прикрити залишивши дірку для рук. Можна зробити тканинне лото.
Для цього слід вирізати з арокала квадрати. Зняти захисний шар і наклеїти на шматки тканини. Тоді тканину вирізати по контуру. Всі квадрати зробити парними.
М.Монтессорі «Ящик з шматочками тканин» в оригіналі

Матеріал: в ящику знаходяться деяка кількість шматочків тканини, однакових попарно. Вони відрізняються по якості тканини, по кольору або по малюнку. Пов’язка на очі.
Ціль: розвиток тактильних відчуттів, дрібної моторики.
Як працювати з матеріалом? Дорослий бере шматочки і кладе їх на стіл, складаючи попарно. Потім кладе перед дитиною дві пари тканин , які сильно відрізняються одна від одної, бере почергово шматочки в руку і обстежує їх великим та вказівним пальцями. Пропонує дитині зробити так само. Потім перемішує шматочки, дає дитині один з них у руки, вона повинна обстежити і вибрати такий самий серед інших. Можна виконати вправу з закритими очима.
Контроль над помилками: через повторне порівняння шматочків тканин тактильно  та візуально.
Наступні вправи: – дитині пропонують скласти пари схожі по тактильних властивостях,  кольорах та малюнках.
Усний урок: гладка тканина – шорстка тканина, товста тканина – тонка тканина, груба – ніжна.

“Що  як гримить?” 
По матеріалах М. Монтессорі
Назбирайте декілька пакетиків з під соку або пластикових баночок з кришечками. Промийте та посушіть їх. Заповніть різним матеріалом (зерна вівса, 3-4 квасолинки, шматочки паперу і картону, монетки). Зробіть пакетики парними. В цій вправі М. Монтессорі пропонує зробити кришки (верхню грань) однієї пари двох різних кольорів (наприклад, один пакет з квасолинами блакитна кришка, а інший пакет з квасолинами червона і т.д.). Якщо пакетики з під соку в парі різні по малюнку, то слід обклеїти весь пакет, інакше дитина запам’ятає по малюнках.  Потім підбирайте кожному пакетику пару. Спробуйте скласти невеликий ряд по рівню шуму – спочатку тихі пакетики, потім ті, що звучать голосніше, і нарешті самі голосні.

«Шумові коробки» в оригіналі.
Матеріал. Складається з двох ящичків по 6 коробочок в кожному. Шумова шкала коробочок включає шум від тихого до голосного. З одного боку ці коробочки мають червону чи блакитну кришку. Вони заповнені різноманітним матеріалом і відтворюють різні шуми. Кожна коробочка з червоною кришечкою ідентична певній коробочці з блакитною кришечкою.
Ціль: сприймання та диференціація шумових відтінків, тренування моторики, розвиток слухової пам’яті, підготовка до сприйняття музики.
Як працювати з матеріалом. Коробочки однієї серії витягнуті  з ящика і поставлені на стіл. Педагог бере коробочку, трясе її вверх і вниз та уважно  прислухається до звуків.  При повторенні він закриває очі. Інтерес дитини буде залучений до дії.  Потім педагог бере коробочки з наступного ящичка. Коробочки з червоними кришечками кладуть з одного боку столу, з блакитними кришечками – з іншого боку.  Так досягається більш висока концентрація. Він бере в руки по одній коробочці із кожної серії. Порівнює їх між собою. Якщо шуми обох коробочок не співпадають, він ставить назад одну коробочку дещо в стороні від решти. Вправа повторюється з  іншими коробочками тієї ж серії. Це продовжується до тих пір, поки не буде знайдена коробочка з таким же шумом. Ставить пару вибраних так коробочок посередині між двома серіями. Педагог продовжує поки всі коробочки не будуть з парами. Потім спонукає дитину повторити вправу, змішує коробочки і пропонує дитині працювати. В той час як сам уважно спостерігає за ним. На перших порах  вправу обмежують 2, 3 чи 4 парами.
Наступні вправи:

– Відмічають одну коробочку. Дитина вибирає з іншої серії коробочку з таким же шумом.

– Дитина ставить серії коробочок на двох столах, бере одну коробочку, трясе її і ставить дещо з боку від серії. За допомогою слухової пам’яті вона знаходить на іншому столі відповідну коробочку і впорядковує їх. Цю гру можна також провести як гру партнерів один з одним.

– Приймають участь 6 дітей.  Коробочки однієї серії роздають  дітям. Педагог трясе будь – яку коробочку з іншої серії. Дитина, яка тримає коробочку з таким шумом, приносить її педагогу.

– Всі  12 коробочок роздаються. Кожна дитина слухає шум своєї коробочки. Вона старається знайти дитину, у якої коробочка шумить так само.

– Педагог вибирає з будь –  якої серії коробочку з самим тихим, самим голосним та проміжним шумом. Він ставить їх поруч на столі. Добиваючись чіткого звучання та порівнюючи шуми, демонструє градацію гучності. Наступні вправи являються вправами на складання рядів. Перш за все він шукає самий голосний, потім самий тихий шум і визначає середній, порівнюючи його з двома першими шумами. Постійне порівняння важливе для розуміння задачі. Педагог перевіряє ще раз, мішає коробочки знову та пропонує дитині повторити вправу. Коли дитина навчиться класифікувати 3 коробочки, то можна одну за одною ввести решту. Число коробочок для класифікації визначається в залежності від здібностей та інтересів дитини.
Усний урок. Голосний – тихий. Педагог бере дві коробочки з контрастними шумами, трясе їх одну за одною і промовляє: «З цих двох шумів цей – голосний, а цей тихий!»
Використання:

– Гра, в якій дитина з зав’язаними очима повинна впізнати голос іншої.

– Гра, в якій  потрібно вгадати напрямок, звідки чути звук.

– Дитина створює шум руками, ногами чи ротом. Інша дитина повинна вгадати, чим саме перша дитина створила шум. Відповідь можна дати через наслідування. Ці вправи дають можливість розширити словниковий запас і дізнатися слова: шепотіти, скрипіти, свистіти, клацати.

– Педагог бере речі з різних матеріалів. Він чи дитина за допомогою цих речей створюють шум чи звук. Інша дитина повинна вгадати, чим і як зроблений цей шум чи звук.

“Шорсткі букви та фігурки” 
По матеріалам М. Монтессорі
З бархатного паперу вирізаємо фігурки (круг, квадрат, трикутник та інш.), цифри, букви та приклеюємо декілька штук на листки картону. Разом з дитиною поторгайте наклеєне, назвіть його, обведіть пальчиком.  Нехай дитина спробує впізнати фігурку чи букву, торкаючись до неї при цьому, не дивитись на зображення.
Можна попросити  закрити очі чи  зав’язати їх шарфом (якщо дитина дозволить це зробити).
Можна виготовити кубик і наклеїти на нього шорсткі цифри. Потім кидати кубик і торкатися до  цифри, вивчаючи її.

Вправи М. Монтессорі в оригіналі.

Цифри з шорсткого паперу.
Матеріал: ящик з кольоровими дерев’яними табличками, на які наклеєні цифри від 0 – 9 з шорсткого паперу.

Мета: зв’язати назву і символи цифр 0 – 9, познайомитися з цифрами. Підготовка до написання цифр.
Як працювати з матеріалом. Педагог може спочатку ввести цифри 1-2-3. Необов’язково дотримуватися порядку цифр. Дитина зможе сама вибрати будь – яку  цифру. Тоді педагог бере іншу цифру, яка по формі сильно відрізняється від першої. При цьому дитина краще засвоює цифри. Урок в цьому випадку починається з двох вибраних цифр. Педагог кладе дерев’яну табличку перед дитиною і повільно веде по цифрі  вказівним і середнім пальцями, повторюючи процес її написання. Він пропонує дитині зробити теж саме і повторити назву цифри. Точно так він поступає з іншими цифрами. Через часте повторне проведення рукою по цифрі запом’ятовується форма і спосіб написання цієї цифри, яка пов’язується з її назвою. Дітям. Які хочуть написати цю цифру. Слід надати таку можливість.

Ось такі прості і цікаві заняття! Успіхів Вам!