Сімейний туризм
Пішохідні прогулянки і тривалі походи є однією з форм активного відпочинку і раціонального використання вільного часу для зміцнення здоров’я. Вони виховують почуття колективізму, відповідальності, взаємодопомоги. Труднощі походу сприяють виробленню наполегливості, витривалості, стимулюють пізнавальну й рухову активність.
Тривала прогулянка із дошкільником вимагає ретельно продуманої організації. Важливо передбачити всі дрібниці, знайти вдале сполучення різного роду фізичних навантажень із відпочинком, що дозволить підтримувати позитивний емоційний настрій.
Збираючись у похід на 2-3 дні, дорослі повинні приділити увагу підбору одягу, взуття, спорядження. Діти беруть активну участь у підготовці: збирають рюкзак, спортивний інвентар, іграшки. Добре, коли батьки залучились до спільної справи, відчули себе повноправними учасниками.
Не слід вирушати з дитиною в похід, якщо ви не маєте достатнього туристського досвіду.
Прогулянки з дітьми трьох-чотирьох років плануються з таким розрахунком, щоб маршрут в один кінець займав 15-20 хвилин, а для дітей п’яти-шести років прогулянка може тривати більше-30-40 хвилин. За цей час діти можуть подолати шлях приблизно 7 км. Обов’язково треба враховувати реальні можливості дітей, не переоцінювати їхньої сили та витривалості.
Ходьба під час тривалих прогулянок не повинна бути одноманітною, тому що це не стільки фізично стомлює дітей, скільки несприятливо впливає на їхню нервову систему.
Якщо кінцевий пункт прогулянки на значній відстані, то на півдорозі треба зробити невеликий привал – відпочинок у мальовничому місці у тіні кущів, дерев. Для привалу в літку вибирається тіньове місце, у холодну погоду – захищене від вітру й освітлювальне сонцем.
Після нетривалого відпочинку під час привалу можна організувати рухливі ігри, для того, щоб підтримати в дитини гарний настрій на ту частину шляху, що залишилася.
Добре ходити в похід не однією, а двома-трьома родинами, щоб у таких об’єднаннях було кілька дітей , близьких за віком. Постійної уваги дорослих потребують маленькі діти (до 4 років), а старші дошкільники вже виконують у групі певні обов’язки.
За наявності декількох дорослих обов’язки між ними розподіляються таким чином, щоб чергувалися турботи про їжу, організацію зупинки або ночівлі, можливість особистого дозвілля (порибалити, почитати книгу, зайнятися в’язанням, просто відпочити й розслабитися).
Діти в групі легше знаходять собі справи, встановлюють контакт один з одним, ведуть розмови про побачене, менше вередують, не проявляють егоїстичних почуттів, свавілля, із задоволенням грають у колективні ігри.
Ми пропонуємо зразок колективної гри під час привалу.
«Вище ноги від землі!»
Для цього гравці вільно стають на галявинці, у центрі знаходиться той, хто ловить. За сигналом дорослого усі розбігаються врізнобіч.
Прагнучи, щоб ведучий не зміг до нього доторкнутись, кожний займає своє будь-яке підвищення над землею : пеньок, колоду.