Використання ІКТ у навчально – виховному та корекційно – відновлювальному процесі
Сучасний період розвитку суспільства характеризується сильним впливом на нього інформаційно – комунікаційних технологій (ІКТ), які проникають в усі сфери людської діяльності, забезпечують поширення інформаційних потоків у суспільстві і утворюють глобальний інформаційний простір. Невід’ємною і важливою частиною цих процесів є комп’ютеризація освіти. Зараз в Україні йде становлення нової системи освіти, орієнтованої на входження у світовий інформаційно-освітній простір. Цей процес супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії і практиці навчально-виховного процесу, пов’язаними із внесенням коректив у зміст технологій навчання, які повинні бути адекватними сучасним технічним можливостям і сприяти гармонійному входженню дитини в інформаційне суспільство.Комп’ютерні технології покликані стати невід’ємною частиною цілісного освітнього процесу, значно підвищувати його ефективність. Тому рівень комп’ютеризації разом з кадровим і методичним забезпеченням навчального процесу є вирішальним показником оцінювання дошкільного закладу.
Основним призначенням служби інформаційного забезпечення є:
- формування інформаційного освітнього середовища закладу, поетапне вирішення задач інформатизації освіти;
- упровадження нових інформаційних технологій в освітній процес;
- інформаційно-методичне забезпечення навчально- виховного процесу;
- упровадження електронного документообігу.
Використання ІКТ у навчально-виховному процесі. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі ДНЗ – це одна із самих нових та актуальних проблем у вітчизняній педагогіці.Специфіка введення персонального комп’ютера у процес виховання дошкільників в Україні полягає в тому, що комп’ютери спочатку використовуються в сім’ї, а тільки пізніше в дитячому садку та школі – в умовах колективного виховання. Комп’ютер же для педагогів може стати потужним технічним засобом навчання дітей. Використання комп’ютера дозволить розширити можливості педагога, створити базу для залучення дітей до комп’ютерних навчальних програм. На сьогоднішній день комп’ютерні програми, ігри, завдання у своїй роботі можуть застосовувати всі педагогічні працівники: вихователі,музичні керівники, психолог, методист. У багатьох іграх та програмах присутні елементи новизни, сюрпризності, незвичності, в них використовуються засоби заохочення, що так полюбляють діти. Застосування комп’ютерів, мультимедіа та інформаційних технологій у якості дидактичних засобів використовується для підвищення мотивації та індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей дітей та для створення благополучного емоційного фону. Використання мультимедіа у навчанні не тільки збільшує швидкість передачі інформації дітям та підвищує рівень її засвоєння, а й сприяє розвитку таких процесів як увага, пам’ять, мислення, уява, мовлення, розвиває почуття кольору, композиції, бере участь у інтелектуальному, емоційному та моральному розвитку дітей. Новизна комп’ютера та інтерактивного обладнання відображаються в розширенні та збагаченні змісту знань, вмінь та навичок дитини, в інтенсифікації створення структурних комплексів інтелектуального та мотиваційно- емоційного характеру, у зміні динаміки процесу психічного розвитку.
Ефективним є використання мультимедійного супроводу в:
- корекційній роботі з дітьми (на заняттях, під час проведення свят та розваг,режимних моментів);
- методичному забезпеченні (створення електронних методичних матеріалів і презентацій для занять);
- у роботі з батьками (під час проведення консультацій, батьківських зборів, Днів відкритих дверей, оформлення стендів, інформаційних куточків, буклетів, створення презентацій «Моя група», електронних групових газет).
Важливо відзначити, що інформаційно – комунікаційні технології можна успішно використовувати в освітній діяльності педагогів(обмін досвідом роботи з іншими педагогічними колективами, ППД роботи кращих вихователів, участь в різноманітних конкурсах і т.д.) Інтенсивний розвиток інформаційних і комп’ютерних технологій, загальна комп’ютеризація закладів освіти, швидке збільшення парку домашніх комп’ютерів, порівняно простий доступ у світову комп’ютерну мережу Інтернет робить дуже актуальним створення спеціалізованих сайтів для дітей та батьків.
Портал садка доступний для різних груп користувачів засобами Інтернет-технологій. Цей інформаційний ресурс призначений для надання дітям, їх батькам, педагогам різноманітної інформації про історію закладу, педагогічний колектив, про останнім події, що відбулися. Він надає можливість спілкування батьків і педагогів. Тут можна дізнатися про результати інноваційної діяльності садка, про зміцнення його матеріально-технічної бази. Окрім цього сайт ДНЗ або інших освітніх установ може стати для батьків джерелом інформації навчального, методичного або виховного характеру. На сторінках таких сайтів батьки можуть отримати інформацію про методи зміцнення здоров’я дітей, їх безпеку, правила поведінки дитини в сім’ї та в суспільстві, корисні поради з навчання і виховання дошкільників. Телекомунікації дозволять батькам у реальному режимі часу відстежувати освітньо – корекційний процес своїх дітей, отримувати інформацію про проблеми,що виникають у навчанні і поради, спрямовані на усунення конкретних проблем у взаємодії з педагогом.
У результаті впровадження в роботу дошкільних навчальних закладів ІКТ можна очікувати такі результати:
- Підвищення ефективності процесу навчання.
- Активізація пізнавальної діяльності дітей.
- Підвищення рівня професійної майстерності педагогів.
- Виявлення рівня психолого-педагогічної компетенції батьків.
- Створення єдиного інформаційного середовища.
- Створення активної, працездатної системи підтримки сімейного виховання, через використання інформаційно – комп’ютерних технологій.
- Забезпечення активної участі батьків у освітньо- виховному процесі ДНЗ.
- Підвищення педагогічної культури членів родин вихованців.