Що спричинює виникнення стресу в дитини і як із цим боротися?
Що спричинює виникнення стресу в дитини
і як із цим боротися?
Стресовий вплив на дітей можуть спричиняти:
- нераціональний режим життєдіяльності;
- дефіцит свободи рухів;
- недостатнє перебування на свіжому повітрі;
- нераціональне харчування та неправильна його організація;
- неправильна організація сну й відпочинку дітей;
- авторитарність стилю спілкування з дітьми дорослих за відсутності до них уваги й турботи;
- необгрунтоване обмеження волі дітей;
- інтелектуальні й фізичні перевантаження;
- несприятливі в геомагнітному плані дні й погані погодні умови, а також інші чинники, пов’язані з різноманітними проблемами родини й взаєминами з однолітками.
Існує безліч рекомендацій зі зняття стресових станів. Як правило, людина, прагнучи вийти зі стану стресу, намагається витратити надлишок гормонів, що виділилися і обумовили подразнення. Одні б’ють посуд, інші — кого-небудь із оточуючих, треті — бігають, віджимаються тощо. Багато дітей починають що-небудь жувати, часто не відчуваючи при цьому смаку їжі. Інакше кажучи, найчастіше людина з допомогою фізичних дій намагається вийти зі стресового стану. Ризик виникнення стресового стану особливо значний у дитинстві у разі порушення умов для нормального фізичного розвитку. Наукою давно доведено взаємозумовленість фізичного здоров’я та психічного стану людини. Відчуття фізичного здоров’я, своїх фізичних можливостей і тілесного благополуччя сприяє стійкому відчуттю комфорту.
Відомо, що психічне напруження викликає м’язовий тонус, і, навпаки, м’язове напруження приводить до емоційного сплеску. Розслаблення м’язів викликає зниження емоційного напруження та призводить до заспокоєння та відновлення дихання. На думку вчених, кращим засобом для зняття нервового напруження є фізичне навантаження. Шкідливість недостатнього рухового навантаження давно відома. Але не менш небезпечне зневажання такими важливими компонентами здорового способу життя, як сон, харчування, загартовування.
Останніми роками все більше значення в профілактиці стресу надається навчанню людини психосаморегуляції стану. Діти набагато швидше і з більшим ефектом навчаються прийомів аутогенного тренування, ніж дорослі. Це обумовлено насамперед тим, що в дітей жвава уява, яка допомагає їм швидко й легко «ввійти» в потрібний образ.