Діти з затримкою психічного розвитку.
Поради педагогу
Затримка психічного розвитку може зумовлюватись багатьма чинниками.
Зокрема, це: спадкова схильність, порушення функціонування мозку в період внутрішньоутробного розвитку, пологові ускладнення, хронічні і тривалі хвороби в ранньому дитинстві, невідповідні умови виховання тощо. Залежно від цих факторів виділяють різні форми затримки:
- Конституціонального та соматогенного походження – дитина мініатюрна і зовні тендітна, структура її емоційно – вольової сфери відповідає більш ранньому вікові, часті хвороби знижують вимогливість батьків, загальна слабкість організму знижує продуктивність її пам’яті, уваги, працездатності, гальмує розвиток пізнавальної діяльності.
- Психогенного походження – зумовлена невідповідними умовами виховання (надмірна опіка чи недостатнє піклування про дитину). Розвиток затримується внаслідок обмеження комплексу подразнень, інформації, що надходить з оточуючого середовища.
- Церебрально – органічного походження – найстійкіша і найскладніша, зумовлена ураженням головного мозку дитини внаслідок патологічних впливів (переважно у другій половині вагітності).
Кілька порад педагогу
- Зосередьте увагу на сильних сторонах дитини і спирайтесь на них у процесі навчання.
- Подавайте зміст навчального матеріалу невеликими частинами, використовуючи мультисенсорний підхід (слуховий, візуальний, маніпуляцій ний). Якомога більше повторюйте та закріплюйте вивчене.
- Заохочуйте дитину, підтримуйте позитивну мотивацію навчання.
- Дещо сповільніть темп навчання, зважаючи на знижені психічну витривалість і розумову працездатність дитини. Будьте терплячими, якщо дитині необхідно пояснити чи показати щось багаторазово. Віднайдіть оптимальний варіант взаємодії з дитиною.
- Розчленовуйте завдання на окремі невеликі частини. Усні інструкції давайте по одній, доки дитина не навчиться утримувати у пам’яті одразу кілька.
- Урізноманітнюйте навчальну діяльність, однак забезпечуйте плавний перехід від одних видів діяльності до інших.
- Завдання мають відповідати можливостям дитини.
- Надавайте дітям достатньо часу для виконання завдання та практичного застосування нових умінь та навичок, водночас, надто тривале виконання однієї вправи може стомити їх.