Основні поняття та принципи фізкультурно-оздоровчого виховання
Соціальна ситуація розвитку, особливості культури, конкретні умови забезпечення здорової життєдіяльності та безпеки дитини детермінують рівень її психосоціального та фізичного розвитку. Засвоєння дидактичної інформації та вирішення корекційно-виховних завдань здійснюється саме в результаті рухової активності дітей. Організована рухова активність сприяє урізноманітненню форм прояву вищої нервової діяльності: орієнтуванню у просторі, розпізнаванню образів, символів тощо. Засоби та методи фізичної культури використовують не лише для розвитку моторно-рухових здібностей, а й для формування пізнавальної діяльності дітей загалом.
Акцент на аспекті цілеспрямованої, регульованої зміни фізично-оздоровчих, духовних основ особистості дитини з розумовою відсталістю визначає специфіку фізкультурно-оздоровчого напряму Концепції та потребує визначення, уточнення основних понять та термінів.
Класичне визначення поняття “здоров’я” трактується Всесвітньою організацією охорони здоров’я (ВООЗ) як стан повної психічної, фізіологічної та соціальної гармонії. Для реалізації цього соціального замовлення на допомогу педагогові приходить безліч наук про людину, про суспільство та про світ загалом. Однією з них є “педагогіка здоров’я”. Варто зазначити, що цей термін, або ж “здоров’язбережувальна педагогіка”, на сьогодні досить широко застосовується у педагогічній і медичній літературі та трактується як освітній процес, що сприяє якісному поліпшенню показників здоров’я дітей та оволодінню ними навичками здорового способу життя (Л. Макарова, Л. Тихомирова та ін.).
У теорії і методиці фізичного виховання застосовують специфічний понятійний апарат, розуміння та засвоєння якого є обов’язковим для спеціалістів дошкільного виховання. Зміст цих понять не є постійним, він уточнюється та поглиблюється у зв’язку з розвитком науки про фізичне виховання та її практичним застосуванням.
Фізичний розвиток – це об’єктивний процес становлення та змін біологічних форм і функцій організму людини (дитини) впродовж її життя. Він оцінюється рівнем антропометричних та біометричних показників (маса та довжина тіла, окружність грудної клітки тощо), фізичних якостей (швидкість, спритність, сила, витривалість, гнучкість), показників формування постави (вигинів хребта, відстані між кутами лопаток тощо).
Фізичне виховання – це організований педагогічний процес, спрямований на морфологічне та функціональне вдосконалення організму людини (дитини), формування та поліпшення її основних життєво важливих рухових умінь, навичок і пов’язаних з ними знань. Фізичне виховання в дошкільному навчальному закладі як цілеспрямований педагогічний процес здійснюється всією системою організаційних форм, передбачених програмою (щоденні заняття фізкультурою, ранкова гімнастика, рухливі ігри тощо).
Рухова активність – вроджена біологічна потреба у русі, задоволення якої є важливим чинником здоров’я та всебічного розвитку дитини.
Фізична культура – частина загальної культури, сукупність матеріальних та духовних цінностей суспільства, які створюються та використовуються ним для фізичної досконалості людини. Вона історично зумовлена та змінюється на кожному новому етапі розвитку суспільства.
У сучасній теорії фізичної культури в процесі розгляду феномена фізичної культури та механізму її формування досить чітко простежується тенденція використання філософсько-культурологічного підходу. У зв’язку з цим традиційний акцент на руховому, біологічному логічно переноситься на культурний, тобто виховання через культуру, через засвоєння ціннісного потенціалу фізичної культури (Л. Лубишева).
Отже, фізкультурно-оздоровче виховання (фізичне виховання з основами здоров’я) – це педагогічний процес свідомого, цілеспрямованого пізнання та реалізації у фізкультурно-оздоровчій практиці природних передумов гармонійного вдосконалення фізичного потенціалу дитини. Саме фізкультурно-оздоровче виховання у всіх його проявах покликане стимулювати позитивні морфофункціональні зрушення в організмі дитини, формуючи у такий спосіб необхідні рухові координації, фізичні якості та здібності, спрямовані на життєзабезпечення, розвиток і вдосконалення організму.
Аналіз сучасної практики з формування здоров’язбережувальних навичок фізичної культури у дітей показав плідність та значущість психолого-педагогічних та психолого-фізіологічних теорій, а саме:
- матеріалістичного вчення про здібності людини, розробленого видатними психологами Л. Виготським, Б. Тепловим, С. Рубінштей- ном, О. Леонтьєвим, Б. Ананьєвим, К. Платоновим;
- теорії діяльності та культурного розвитку вищих психічних функцій (Л. Виготський, О. Леонтьєв, С. Рубінштейн);
- концепції видатних фізіологів Н. Бернштейна, П. Анохіна, А. Маркосяна про багаторівневу систему управління рухами, про гетерохронність дозрівання, взаємодію різних психофізіологічних функцій в онтогенезі, про надійність біологічної системи;
- теорії навчання (П. Гальперін, В. Давидов, Д. Ельконін);
- теорії фізичної культури (П. Лесгафт, Л. Матвеєв, А. Новіков та ін.).
Напрямок Концепції із забезпечення фізичного виховання та основ здоров’я у дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю спрямовує корекційно-виховну систему на новин цільовий рівень функціонування формування фізичної культури особистості. Таким чином, серед основних концептуальних положень, що визначають сутність та корекційно-виховну спрямованість означеного напряму, треба виокремити такі:
- лібералізація процесу виховання. Саме педагогіка співпраці сприяє переходу взаємин об’єкта і суб’єкта виховання в суб’єкт-суб’єк- тні, дає кожній дитині можливість оволодіння основами фізичної культури, реалізації власних фізичних здібностей;
- гуманізація процесу виховання. Врахування індивідуальних особливостей кожної дитини, розвиток самостійності, активності особистості, залучення дітей до здорового способу життя, прищеплення зразків та етичних норм поведінки у суспільстві сприяє підвищенню рівня якості життя;
- неперервний розвиток фізкультурно-оздоровчого виховання становить динамічний рух поліваріативного корекційно-виховного процесу, побудованого на використанні гнучких інноваційних технологій, методів і засобів навчання, корекції та розвитку;
- гармонізація змісту фізкультурно-оздоровчого виховання. Забезпечує пропорційну взаємодію процесів духовного та тілесного розвитку дитини, використання засобів фізичної культури як соціально-культурних передумов гармонійного формування та реалізації потенційних можливостей здібностей індивіда. Упровадження зазначених концептуальних положень у фізкультурно-
оздоровчу практику обумовлює формування принципів, що обґрунтовують корекційну спрямованість фізичного виховання та основ здоров’я у дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю. Сутність цих принципів відображає низку закономірних ознак розвитку, конкретизує та надає конструктивний зміст системної побудови процесу фізкультурно-оздоро- вчого виховання у спеціальних дошкільних навчальних закладах.
Основоположним принципом фізкультурно-оздоровчого виховання є поєднання світоглядного, інтелектуального та тілесного складників формування основ здоров ‘я та фізичної культури особистості, що, своєю чергою, обумовлює освітню, корекційну, методичну та ді- яльнісно-практичну спрямованість виховного процесу.
Основу цього принципу складає вчення Л. Виготського стосовно активного привласнення особистістю історичного досвіду людства, зафіксованого в предметах матеріальної та духовної культури. Згідно з ідеями ученого можна стверджувати, що психофізичний розвиток особистості здійснюється не лише через отримання соціально-практичного досвіду, а й завдяки формуванню її світогляду та засвоєнню певної системи знань.
Принцип діяльнісного підходу до освоєння фізкультурно-оздоровчої практики. Цей принцип визначає специфічні умови, що стимулюють активність суб’єкта, сприяють формуванню відповідного рівня здібностей організації власної фізичної та оздоровчої діяльності. В основу зазначеного принципу покладено ідею неперервної фізкультурної освіти, сутність якої в тому, щоб навчити дитину відносно самостійно піклуватися про власне здоров’я впродовж подальшого життя.
Принцип поліваріативності та різноманітності фізкультурного виховання оснований на індивідуалізації та диференціації, що створюють умови для прояву здібностей дітей у процесі фізкультурно- оздоровчої діяльності. Врахування індивідуальних, вікових та психофізичних особливостей, загального стану здоров’я дітей з розумовою відсталістю сприяє підвищенню ефективності процесу формування у них ціннісних орієнтацій та фізкультурно-оздоровчих інтересів.
Принцип оптимізації фізкультурного виховання визначає потребу розумної достатності та збалансованості фізично-оздоровчих навантажень відповідно до індивідуальних потреб, можливостей, здібностей, мотивації, рівня здоров’я та психофізичного розвитку дитини з розумовою відсталістю. Він передбачає вимоги дотримання етико-гу- маністичних положень під час визначення індивідуальних фізичних навантажень, можливості використання необхідних елементарних спортивних та оздоровчих методик.
Послідовна реалізація сформульованих положень та принципів фізкультурно-оздоровчого виховання дає змогу досягти гармонії духовного та тілесного розвитку особистості.