Гурток як засіб формування основ здорового способу життя
Серед пріоритетних цілей дошкільної освіти є виховання валеологічно компетентної особистості, яка вже з раннього дитинства піклуватиметься про власне здоров’я, свідомо ставитиметься до життя як найціннішого дару, усвідомлюватиме здоров’я як найвищу людську цінність, а здоровий спосіб життя — як чинник збереження і зміцнення здоров’я. Знання правил збереження здоров’я, сформованість культурно-гігієнічних умінь та навичок — це ті складові обізнаності, які повсякчас ставатимуть у пригоді в житті.
Однією з ефективних форм організації роботи з розвитку здорової, життєво компетентної особистості є гурткова робота в дошкільному навчальному закладі. У межах гурткової роботи педагоги мають можливість ураховувати інтереси й потреби кожного з вихованців, широко застосовувати інноваційні підходи до освітньої роботи зі здоров’язбереження.
Мета й завдання діяльності гуртка
Метою роботи гуртка є:
- формувати знання про власне тіло та його функціонування;
- ознайомлювати з правилами загартовування, гігієни, способами убезпечення організму від хвороб тощо;
- виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я;
- мотивувати до постійного й неухильного піклування про своє здоров’я;
- формувати систему знань про способи оздоровлення та спонукати використовувати їх у повсякденному житті.
Організовуючи з дітьми гурткову роботу щодо формування основ здорового способу життя, потрібно ставити перед собою такі завдання:
- оберігати та зміцнювати здоров’я дошкільників;
- удосконалювати їхній фізичний розвиток;
- підвищувати опірність та захисні властивості організму;
- поліпшувати розумову та фізичну працездатність;
- створювати руховий режим, складений з урахуванням різних рівнів рухової активності дітей та їхніх індивідуальних особливостей;
- формувати інтерес до нетрадиційних форм фізкультурно-оздоровчої роботи з метою формування навичок ходьби, бігу, метання, стрибків, лазіння;
- ознайомлювати із системою знань про себе, свій організм, про користь занять з фізкультури, про гігієнічні вимоги;
- створювати предметно-розвивальне середовище для різних форм і видів рухової активності, а також сприятливі умови для позитивних емоційних та морально-вольових проявів дітей.
Показниками ефективності гурткової роботи є сформованість у дітей знань про правила гігієни й догляду за своїм тілом; небезпечні чинники, що становлять загрозу для здоров’я і життя; про те, як влаштована людина, які органи її організму потребують особливого захисту; про свій фізичний розвиток, рівень фізичної підготовленості.
Співпраця з родинами дітей, які відвідують гурток
Результативності гурткової роботи значно сприяє те, що педагоги дошкільного закладу тісно співпрацюють із батьками вихованців. Адже саме батьки та люди з найближчого оточення дитини є її першими вихователями і на них покладена відповідальність за збереження та зміцнення здоров’я дитини. З огляду на це, одним з провідних засобів формування здорового способу життя дитини є не лише спеціальні заходи, а й свідоме ставлення до збереження здоров’я дитини в кожній родині, а отже, дотримання її членами основних правил ведення здорового способу життя.
Формуючи культуру здоров’я дітей у сім’ї, особливу увагу приділяти просвітницькій роботі, зокрема розширюємо знання батьків щодо організації здорових умов життя дитини в родині, способів її фізичного розвитку та вдосконалення.
Розпочинати роботу з виявлення рівня обізнаності батьків та умов виховання дітей у родині. З цією метою проводити анкетування. На основі аналізу отриманої інформації плануєти подальшу роботу, зокрема розробляти пам’ятки та порадники для батьків.
У межах реалізації завдань гурткової роботи потрібно організувати систему практичної допомоги родинам, складовими якої є:
- консультації з питань здоров’язбереження дошкільників;
- практичні заняття, що передбачають розв’язання батьками педагогічних ситуацій та проблемних завдань, що стосуються збереження й зміцнення здоров’я дитини;
- педагогічні практикуми, де батьки мають змогу оволодіти практичними навичками проведення нескладних масажів, ознайомитися з нетрадиційними методами оздоровлення;
- спільні розваги і свята, тижні здоров’я,
- фото- та відеоконкурси на ліпший спортивний куточок у сім’ї та найцікавішу рухливу гру за участі дітей та батьків;
- спільні міні-походи дітей, батьків та вихователів.
Така системна робота у тісній співпраці з батьками забезпечує високу результативність, сприяє створенню монолітного дитячо-дорослого співтовариства, у якому діти, батьки та педагоги розуміють і підтримують одне одного.
Гурткова робота посідає важливе місце у системі оздоровлення дітей. Спеціально організовані гурткові заняття сприяють підвищенню рівня мотивації дітей до ведення здорового способу життя, формуванню ціннісного ставлення до власного здоров’я, практичних навичок здоров’язбережувальної поведінки. А єдність вимог здорового способу життя в родині та дошкільному закладі сприяє формуванню в кожної дитини свідомого ставлення до свого здоров’я.