Поради вчителю інклюзивного класу
Дізнайтеся про учня від самого учня
Найчастіше педагоги, яким потрібна інформація про учня, вважають за краще вивчати папки з особистою справою цієї дитини або інші документи. Це, безумовно, є одним з джерел інформації, однак, далеко не найбільш корисним. Вчителі, які хочуть отримати інформацію про «включену» дитину з аутизмом, повинні попросити цю інформацію у самої дитини. Можна дати дитині заповнити різні анкети, поговорити з нею особисто або навіть попросити скласти список порад, які допоможуть йому особисто в процесі навчання. Таку «інструкцію» потім можна опублікувати і ознайомити з нею інших викладачів в школі.
Якщо учень з аутизмом не йде на контакт, учитель може звернутися за допомогою до його сім’ї. Батьки можуть поділитися підходами до навчання їхньої дитини, які спрацьовували вдома або в іншому середовищі, а також надати відеозаписи з сімейного архіву, на яких дитина займається тією чи іншою діяльністю. Такий тип матеріалів, як правило, дає вчителю більше конкретики і користі, ніж традиційні досьє та інші особисті документи системи освіти.
Допомога в переходах від однієї діяльності до іншої
Багато аутичних учнів зазнають труднощів з переходами від однієї діяльності до іншої, деякі відчувають себе некомфортно при зміні навколишнього середовища в школі. Такі зміни можуть бути неймовірно важкими для них, викликати стрес і почуття дезорієнтації. Учитель може зменшити відчуття дискомфорту у дитини при зміні діяльності або середовища в такий спосіб:
- Нагадуючи про майбутній перехід за 5 хвилин і за 1 хвилину до нього.
- Організовуючи для всього класу будь-яку стандартну «перехідну діяльність» перед зміною заняття, наприклад, спів «перехідної» пісні.
- Просячи однокласників допомогти дитині під час переходів. У початковій школі вчителі можуть організувати перехід дітей з місця на місце на перервах парами. У середній і старшій школі можна запропонувати дитині вибрати однокласника, з яким він буде переходити з класу в клас постійно.
- Надайте дитині з аутизмом максимальну допомогу під час переходів. Деякі з них відчувають потребу переносити що-небудь з собою від місця до місця, будь то іграшка, картинка або будь-який інший предмет, що полегшує для них зміну обстановки.
Надання підтримки при неспокійній поведінці
Більшість аутичних дітей відчувають труднощі з тривалим сидінням або навіть просто знаходженням в класній кімнаті протягом тривалого часу. Крім традиційного підходу, що полягає в дозволі дитині рухатися по класу час від часу, деяким учням можна давати можливість маніпулювати невеликими предметами протягом довгих уроків, за умови, що це не заважає її зосередженню і уважності. Це може бути соломинка, палички, намисто або навіть брелоки, на яких є які-небудь маленькі іграшки.
Дозвіл дітям малювати може бути ще одним ключем до їх посидючості і концентрації. Багато учнів шкіл та студенти можуть набагато краще зосередитися, коли у них є можливість малювати “каракулі” в блокноті, писати що-небудь на обкладинках або робити ескізи на полях у зошиті.
Допомога в організації
Хоча деякі аутичні учні є над-організованими, багатьом з них потрібна допомога в пошуку потрібних навчальних матеріалів, в збереженні порядку на столі і в шафці і зборі своїх речей перед відходом додому. Подумайте про реалізацію стратегії підтримки. Це може бути список перевірки «Йдемо додому», прикріплений до внутрішній стороні дверцят його шафки, або пропозицію дитині тримати невеликий запас шкільного приладдя в різних класах, щоб наступного разу не носити їх з собою. Також учитель може:
- Записувати домашні завдання, збирати книги і прибирати роздаткові матеріали разом з учнем, в ході цього процесу також можна навчати дитину додатковим навичкам (наприклад, складання списку справ, розставляння пріоритетів і т.д.)
- Виділити в кінці уроку спеціальний двохвилинний проміжок часу для прибирання на столах, і просити робити це всіх учнів в класі.
- Організуйте контрольні списки або нагадування по всьому класу, особливо в місцях зосередження найбільшої активності учнів. Також на вчительському столі, куди діти здають письмові роботи, може знаходиться табличка з питаннями-нагадуваннями: Ти закінчив своє завдання? Написав своє ім’я та прізвище на листку? і т.д.
Розподіл обов’язків у класі
Багато аутичних дітей відчувають себе більш комфортно і спокійно в умовах повторюваних рутинних повсякденних дій і їх передбачуваності. Дитині, яка любить розкладати предмети, може бути доручено збирання спортивного інвентарю після уроків фізичного виховання або роздача навчальних матеріалів. Учень, який прагне до порядку в усьому, може бути призначений відповідальним за підтримання порядку в класній бібліотеці.
Надання перерв
Деякі учні працюють краще, якщо їм надається пауза між різними завданнями, або просто можливість відпочити час від часу (пройтися по класу, потягнутися або просто призупинити роботу). Деяким учням будуть потрібні зміни для ходіння різної тривалості – від 15-секундних перерв з ходінням по класній кімнаті до 15-хвилинних прогулянок по коридору.
При необхідності обговорення будь-яких питань в групах або в парах в рамках структури уроку, вчитель може дати можливість пройтися всім дітям в класі, наприклад, дати кілька хвилин на обговорення теми в парі або групі, протягом якого діти можуть вільно пересуватися по класу, спілкуючись один з одним на задану тему.
Фокус на користь
Практично що завгодно з особливих інтересів учня може бути використано як частина навчальної програми або шкільного дня. Аутичну дитину, що цікавиться явищами природи або погодою, можна попросити написати нарис про приливних хвилях, досліджувати веб-сайти, присвячені формуванню хмар або зробити невеликий проект на тему стихійних лих. Учневі, який захоплюється Африкою, можна запропонувати знайти друга по листуванню або описати відмінності в устрої уряду будь-якої африканської країни і його рідної держави.
Перегляньте погляд на письмо
Письмо може стати серйозним джерелом напруги для дитини з аутизмом – деякі з них не можуть писати зовсім, інші вміють писати, але відчувають неймовірні труднощі під час цього процесу. Найчастіше почерк у таких дітей неакуратний і нерозбірливий.
Поставтеся до цього з розумінням! Заохочуйте будь-які спроби аутичного учня робити роботи в письмовому вигляді, також ви можете дозволити здавати йому домашні завдання, виконані на комп’ютері і роздруковані на принтері.
Надання вибору
Вибір не тільки дає дитині відчуття контролю над своїм життям, а й можливість бути більш творчим, продуктивним і енергійним під час навчального процесу. Ось приклади лише деяких з сотень варіантів надання вибору учневі на шкільних уроках:
- Виріши будь-яких 5 з 10 даних прикладів
- Підніми руку або встань, якщо згоден з висловлюванням
- Працюй над завданням самостійно або в групі
- Читай мовчки або вголос
- Користуйся олівцем, ручкою або комп’ютером
- Роби записи, використовуючи слова або картинки
- Вибери будь-яку тему для свого реферату, і т.д.