Екологічні прогулянки для дітей з особливими потребами
“…головне не навчити дитину відрізняти
квадратне від круглого, а показати їй,
скільки чудових і захоплюючих переживань
приховано в творчій грі, пізнанні нового,
взаємодії з іншими людьми та навколишнім світом”
Баррі та Самарія Кауфманн
Сприйняття оточуючого дітьми з особливими освітніми потребами зазвичай відрізняється від сприйняття дитини загального розвитку.
У формування здібностей до міркування та вибудовування доказів діти з особливими освітніми потребами відчувають значні труднощі. Абстрактні поняття недоступні для їхнього розуміння. Також може бути утруднене уміння вирішувати виниклі практичні проблеми. Обмеженість уяви, труднощі у побудові висновків, які лежать в основі розумової діяльності перешкоджають багатьом дітям з особливими освітніми потребами вивчати окремі предмети. Недостатньо розвинена у особливих дітей короткотривала пам’ять та наявні проблеми в обробці інформації, яка сприймається на слух. Нестійкість активної уваги, підвищена стомлюваність і виснажливість, короткий період концентрації уваги, діти легко відволікаються, втомлюються – це характеристика такої дитини.
Щодо уяви, то образ не виникає в уяві, а сприймається лише зорово. Діти здатні співвідносити частини малюнка, проте, з’єднувати їх в ціле зображення не можуть. Та й взагалі, дитина з особливими потребами здатна зрозуміти лише те, що вона побачила, неодноразово відчула, що є її близьким оточенням. Ви можете безліч разів говорити дитині, як росте квітка, як замерзає вода взимку, який на смак лимон тощо, але, якщо дитина цього не побачить, не відчує на дотик, не скуштує на смак безліч разів, всі ваші слова будуть марними.
Варто звернутись до досвіду видатних педагогів Марії Монтессорі, Селестена Френе, Ж.-О. Декролі, Й–Г.Песталоцці, Василя Сухомлинського та інших, та ширше використовувати природне довкілля для ознайомлення дітей зі світом.
Дитина може наслідувати тільки те, що перебуває у зоні її інтелектуальних можливостей. З допомогою дорослого, на думку Виготського, вона може виконувати не будь-які дії, а лише ті, до яких певною мірою готова: «Що дитина вміє робити сьогодні у співробітництві (з дорослим), вона зможе зробити завтра самостійно… Лише те навчання в дитячому віці добре, яке забігає поперед розвитку й веде його за собою. Але навчати дитину можна лише тому, чому вона вже здатна навчатися… Можливості навчання визначаються зоною її найближчого розвитку».
Ознайомлення дошкільників з природою є одним із головних засобів їх пізнавального розвитку. В процесі оволодіння дітьми природничими знаннями, розширюється їх орієнтація в навколишньому середовищі, формуються пізнавальні здібності, виховується бережливе відношення до природи.
Особливе місце в ознайомленні малюків з природою займають екологічні прогулянки.
Кожна прогулянка містить в собі:
- Спостереження;
- Досліди;
- Праця;
- Хвилинки милування;
- Хвилинки мислення;
- Мовленнєві перлинки;
- Ігри природничого змісту;
- Елементи психогімнастики.
На прогулянку крім звичайних іграшок для рухливих та спортивних ігор можна взяти «чарівні» фотоапарати, біноклі, щоб надовго запам’ятати побачене; «чарівну» паличку чи торбинку, одягнути «чарівний» перстень, які дозволять почути звуки довкілля, спілкуватися з равликом, почути думки мурашки.
«ДИВИТИСЯ І БАЧИТИ! СЛУХАТИ І ЧУТИ!» – таким має бути девіз кожної прогулянки.
Перелік спостережень та художніх творів є в програмах, за якими працює заклад.
Ось перелік деяких ігор, що можна використати на прогулянці.
ВПРАВА «ЗАБАВНІ ТАНЦІ»
Мета: Ідентифікація із деревами. Стимулювання бажання передавати їхні образи в танці. Рекомендації до проведення вправи: Учасникам гри пропонується уявити саме улюблене дерево й спробувати виразити його в рухах. Одна дитина показує, іншим пропонується вгадати, чий це образ. Поступова вправа ускладнюється. Дітям пропонується придумати танець берези, дуба,осики, листочка.
ГРА «ХТО З НАМИ ПОРУЧ ЖИВЕ»
Мета: Вчити впізнавати, показувати і називати тварин і птахів, зображених на картинках. Обладнання: Набір предметних картинок з серії «Домашні тварини та птахи».
Хід: Вихователь задає питання за змістом предметних картинок, а діти на них відповідають, наприклад: «Хто ж тут намальований? Так, Півник Золотий гребінець. А як він кричить? Ку-ку-рі-ку!» І т.п. «Покажи, де намальована собачка. Правильно. А як кажесобачка? Ав-ав!» І т.п .а , чому засохли квіти і так далі.
ГРА «ЩО У САДУ ЗРОСТАЄ?»
Мета: Продовжувати знайомити дітей з назвами фруктів, вчити співвідносити і порівнювати предмети з їх зображеннями на картинках. (на деревах)
Обладнання: Набір предметних картинок з серії «Фрукти», натуральні фрукти або їх муляжі.
Хід: Гра проводиться так само, як і попередня.
Ігри «Що купили на базарі?» І «Що в саду росте?» Можна проводити просто з використанням предметних картинок, без використання муляжів. Тоді мета цих ігор буде така — вчити дізнаватися, показувати називати овочі та фрукти, зображених на картинках. Хід цих ігор наступний: Вихователь задає питання по змісту предметних картинок, а діти на них відповідають, наприклад: «Що тут намальовано? Так, яблуко. Яблуко кругле, червоного кольору. Повтори ». Або: «Покажи, де намальовано яблуко. Правильно. Яке яблуко? (Дитина відповідає сама або з допомогою вихователя) » і т.п.
ДИД. ВПРАВА «СХОЖІ – НЕ СХОЖІ»
Мета: вчити виділяти спільні ознаки.
Вихователь: чим схожі, а чим різняться птахи та тварини?
ГРА ДЛЯ РОЗВИТКУ МОВНОГО ДИХАННЯ ТА СИЛИ ГОЛОСУ «ДМЕ ВІТЕР»
Мета: Розвивати вміння в залежності від ситуації користуватися гучним або тихим голосом.
Обладнання: 2 картинки, на одній з яких зображено легкий вітерець, що гойдає траву, квіти, а на іншій — сильний вітер, що гойдає дерева.
Хід: Вихователь показує дитині картинку із зображенням вітерцю і каже: «Влітку ми пішли на прогулянку в ліс. Дме легкий вітерець і колише травичку і квіточки. Він дме тихо-тихо, ось так: «у-у-у» (звук вимовляється тихо іпротяжно) ». Потім показує картинку з зображенням сильного вітру і каже: «Раптом подув сильний вітер, він голосно загудів «у-у-у» (звук вимовляти голосно і довго)». Малюк повторює за вихователем, як дме легкий вітерець і як гуде сильний вітер. Важливо стежити, щоб, повторюючи за ним, дитина дотримувалася тієї ж сили голосу.
ГРА НА ОРІЄНТАЦІЮ В ПРОСТОРІ «ДЕ ЗАЙЧИК?»
Мета: орієнтування у просторі.
Обладнання: зайчик (або інша іграшка).
Хід: Вихователь пропонує дитині заховати зайчика за дерево, за будиночок, за пень. Потім питає, куди він сховав зайчика, тим самим, активізуючи словник малюка по темі.
ГРА «ПІДНІМІТЬСЯ ТІ, У КОГО…» (Розвиток зорової уваги)
Перед кожною дитиною знаходиться зображення рослини (дерева, куща, квітки)
Завдання: піднімається той, хто впізнає свою рослину і називає її узагальнюючою назвою (Наприклад: тополя – це дерево, троянда – це квітка…)
МОВНА ГРА «СКАЖИ ЛАГІДНО» (Удосконалення граматичної будови мови: утворення іменників із зменшено-пестливими суфіксами )
Дерево – деревце, кущ – … квітка — … дуб — …. калина — … айстра — … троянда — … каштан — …
ДИД. ГРА «ЯКІ ВОНИ РОСЛИНИ?» (поповнення активного словника дітей за рахунок прикметників)
На основі власних досліджень, спостережень діти розповідають про рослини, добираючи відповідні слова.
— Рослини (які?) – зелені, гарні, живі, красиві, корисні.
— Дерева (які?) – високі, міцні, гіллясті, старі, молоді, листяні, фруктові.
— Кущі (які?) – невисокі, охайні, підстрижені, густі.
— Квіти (які?) – яскраві, барвисті, чудові, ніжні, тендітні, духмяні.
ПСИХОГІМНАСТИКА «Я – ДЕРЕВО» (розвивати слухову та кінестетичну пам’ять, виразну мову; формувати інтерес до рослинного світу)
Станемо ми деревами (Діти ставлять ноги на ширині плеч, )
Сильними, великими. (руки на поясі))
Ноги – це коріння,
Їх розставим ширше, Розставляють ноги ширше.
Щоб тримали дерево, Сжатий кулак ставлять на другий кулак.
Падати не давали, Нахиляються, складають долоні чашечкою,
Із глибини далекої розгинаються
Воду доставали.
Тіло наше – стовбур могутній, Розкритими долонями проводять по тілу
Він ледь – ледь гойдається зверху вниз погойдуватися з боку в бік
І своєю верхівкою гострою Складають долоні гострим кінцем вверх.
У небо впирається. Піднімають з’єднанні руки вгору.
ДИД. ГРА «ГАРНІ ТА ПОГАНІ СПРАВИ»
Мета: Закріпити правила поведінки в природному середовищі.
Обладнання: сюжетні картинки або проблемні ситуації.
РУХЛИВА ГРА «ДОПОМОГА» (розвиток швидкості та координації рухів)
Дітям пропонується допомогти білочці втекти від лисички. Для цього покажіть, як вона бігтиме доріжкою (намальованою на асфальті).
Мета: Бігти чимдуж, не наступаючи при цьому на лінію.
Все інше – це творчість та фантазія вихователя.