Що робити, якщо дитина з аутизмом «застрягає» на електронних пристроях?
Смартфони і планшети стають все більш популярні серед дітей з аутизмом, і вони можуть бути прекрасним інструментом для навчання дітей. Проблеми виникають, коли здається, що дитина «одержима» планшетом, не може з ним розлучитися, а спроби батьків контролювати пристрій викликають скандали. Якщо у дитини виникають подібні труднощі, то нижче наводиться кілька рекомендацій. Якщо ж такої проблеми поки немає, то ви можете застосувати деякі з цих порад, щоб запобігти їй в майбутньому.
Найголовніше – зрозуміти, що планшет може перетворитися в пристрій для самостимуляції поведінки, в «іграшку для стиммінгу». Якщо дитина користується ним, щоб виконувати одну і ту ж дію знову, знову і знову, отримуючи один і той же результат, то це не функціональне використання пристрою, а просто спосіб «стиммінгу». Оскільки самостимуляції – це поведінка з автоматичним посиленням, то чим більше часу дитина присвячує такій поведінці, тим частіше вона буде з’являтися в майбутньому. Використовуючи пристрій таким чином дитина не вчиться новому і не набуває навичок, крім того, вона «не доступна» для навчання чому-небудь в навколишньому середовищі.
У цьому випадку застосовується те ж правило, що і стосовно будь-яких інших «іграшок для стиммінгу» – планшет використовується тільки разом з дорослим. Дорослий уважно спостерігає за дитиною і взаємодіє з нею, щоб грати в ігри, користуватися навчальними програмами та ділити з ним радість від цих занять. Ніколи не дозволяйте дитині мати безконтрольний доступ до пристрою на самоті.
Встановіть з дитиною рутину гри по черзі. Якщо у дитини вже є труднощі з тим, щоб дати пограти іншій людині, почніть використовувати незнайомий для дитини додаток. Відносно нової програми у дитини поки немає певної рутини або «звички», так що мотивація контролювати її може бути не така сильна. Відкрийте програму і моделюйте для дитини, як в неї грати. Якщо дитина проявляє якийсь інтерес, дозвольте їй грати, але зберігайте контроль над пристроєм (щоб вона не змогла швиденько переключитися на улюблену гру!).
Якщо дитина не проявляє інтересу до додатка, то пробуйте інші додатки до тих пір, поки не знайдете те, що мотивує дитину. Як тільки ви знайшли додаток, до якого дитина проявляє інтерес, почніть користуватися ним по черзі. Якщо дитина без проблем поступається вам пристроєм, швидко щось зробіть і передайте чергу дитині. Якщо ж виникають труднощі і дитина демонструє дезадаптовану поведінку, то переконайтеся, що вона заспокоїлася, перш ніж дозволяти їй знову скористатися пристроєм.
Якщо дитина почала стиммінг, як описувалося вище, то зупиніть її і скористайтеся своєю чергою. Якщо у дитини виникають труднощі, то дайте їй зрозуміти, що ви розумієте, що зараз це дуже складно, і приберіть пристрій. На даній стадії не дозволяйте дитині навіть тримати пристрій в руках. Мета полягає в тому, щоб дитина зрозуміла, що вона отримає доступ до пристрою, тільки якщо буде грати РАЗОМ з вами, а також буде грати доречним і функціональним чином.
Коли дитина почне терпимо ставитися до гри по черзі з менш улюбленим додатком, почніть ту ж процедуру з УЛЮБЛЕНИМ додатком дитини, який вона раніше використовувала для стиммінгу. Знову ж таки, якщо дитина демонструє дезадаптивну поведінку, то пристрій вилучається. Пробуйте грати таким чином якомога частіше (5-10 разів на день), але будьте послідовні у своїй реакції на доречне використання пристрою або на дезадаптовану поведінку. Пам’ятайте, що важливо зберігати контроль над пристроєм і лише дозволяти дитині грати.
- Дитина буде грати частіше і довше, якщо грає доречним чином і дозволяє вам теж пограти.
- Вона грає рідше і більш короткі проміжки часу, якщо не віддає вам пристрій або використовує його для самостимулюючої поведінки.
- Якщо вона демонструє дезадаптивну поведінку, то пристрій вилучається.
Коли дитина починає терпимо ставитися до гри з улюбленими додатками по черзі і починає використовувати додатки функціональним способом, дозвольте дитині тримати пристрій тоді, коли підходить її черга. Повторюйте описану вище процедуру, щоб переконатися, що дитина добровільно віддає пристрій, коли підходить ваша черга, і функціонально використовує додаток під час своєї черги.
Всім батькам потрібна перерва, і часто кажуть, що планшет – це єдиний спосіб зайняти дитину на якийсь час. Якщо дитина грає на планшеті доречним чином і віддає його без проблем, то можна віддавати його дитині на короткі проміжки часу, коли батьки зайняті. Важливо тільки, щоб дитина навчилася грати функціональним чином і не використовувала пристрій для стиммінгу. Якщо це ваша мета, то після останнього кроку спостерігайте за дитиною якийсь час. Дайте їй пристрій, запитайте її, у що вона хоче пограти, або включіть обраний вами додаток, і повідомте дитині, що вона може грати певний період часу.
У подібних випадках корисно використовувати таймер з наочним відліком часу або якусь візуальну підказку, щоб дитина бачила, скільки ще часу вона може грати, а також можна попередити її про те, що час майже вийшов. Залишайтеся поруч з дитиною. Якщо вона починає використовувати пристрій для стиммінгу, то втрутьтеся і починайте грати по черзі, поки вона не заспокоїться, а потім знову віддайте пристрій дитині. Нічого не міняйте на таймері. І знову виникає ситуація, коли дитина грає більше часу, якщо грає функціональним чином і не використовує планшет для стиммінгу. Повторюйте до тих пір, поки дитина не зможе грати функціональним чином відведений період часу, і поки він не буде спокійно віддавати вам пристрій після того, як спрацював таймер. Якщо у дитини виникають значні труднощі, коли приходить час віддавати пристрій, попереджайте її незадовго до того, як спрацює таймер, але все одно забирайте пристрій.
Уважно спостерігайте за дитиною під час гри. Для деяких дітей електронні пристрої стають джерелом надмірної стимуляції. Звертайте увагу на поведінку дитини під час гри.
- Ви бачите підвищену м’язову напругу?
- Зміни в поставі?
- Підвищені вокалізації?
- Рухи кистями і пальцями?
- Через якийсь час після початку гри з пристроєм це починається?
Якщо це відбувається як тільки дитина починає грати, то, ймовірно, цей пристрій не кращий спосіб навчити вашу дитину самостійної гри. Можливо, варто діставати пристрій тільки для навчальних цілей і гри разом з дорослим. З іншого боку, якщо подібні види поведінки з’являються лише через 10-15 хвилин після початку гри, то час гри варто просто скоротити.
Всі діти різні, і їх можливості вчитися і отримувати користь від планшета теж різняться. Якщо ці рекомендації не підходять вашій дитині, то, можливо, йому потрібно більше конкретне втручання, розроблене з урахуванням його унікальних потреб. Ось кілька додаткових порад:
- Якщо ви використовуєте планшет як пристрій для комунікації, не встановлюйте на ньому інші додатки, або встановіть на інші програми пароль.
- Якщо ваша дитина відповідає неправильно в додатку, хоча вона точно знає правильні відповіді, зверніть увагу, які звуки видає додаток в разі помилки. Можливо, саме вони заохочують дитину. Зайві звуки зазвичай можна вимкнути в налаштуваннях програми.
- Якщо дитина постійно переглядає одні і ті ж фрагменти відео знову і знову, обмежте можливості для перегляду фільмів на пристрої. Замість цього дитина може дивитися фільми по телевізору або DVD-плеєру, який вам буде простіше контролювати.
- Шукайте додатки, де правильні відповіді пов’язані з якоюсь приємною сенсорною стимуляцією для дитини, щоб підвищити ймовірність, що дитина буде використовувати додатки функціональним чином.
- Як тільки дитина освоїла якийсь навик на планшеті, обов’язково узагальніть його на інших матеріалах в природному середовищі, щоб закріпити навичку і зробити її функціональною.