5 помилок батьків, які готують дитину до школи занадто рано
Помилка 1: вчити дитину цифр і алфавіту
Будь-який педагог скаже, що розвиток дитини йде від наочно-образного до абстрактно-логічного. Образи літер, сформовані без належної опори на просторове сприйняття, довго будуть залишатися лише малюнками, а не символами. В результаті цього формується неефективний механізм читання, який в майбутньому буде заважати перейти до біглого читання і складання в розумі чисел.
А що корисно?
- Розвиток наочно-образного мислення. Наприклад, сходіть в зоопарк і покажіть, які бувають тварини, або зберіть листя різних дерев та розкажіть, як вони називаються, поміркуйте разом з малюком, що у них схожого, а що різного.
- Розвиток уяви і мовлення: читайте дитині казки, розглядайте картинки в книгах і придумуйте разом історії до них.
Помилка 2: навчати читання та писання
Мозок дитини розвивається послідовно: спочатку структури мозку, відповідальні за моторну та емоційну сфери, і тільки потім відповідаючі за пізнавальну. Передчасне навчання читання й писання можливо тільки за рахунок тих структур мозку, які повинні розвиватися в нормі, тобто на шкоду їм.
А що корисно?
- Ігри. Просто залиште дитину в спокої і дайте спокійно пограти.
- Рухова активність. Замість курсів іноземної для самих маленьких краще зводити малюка в басейн або на танці. У дітей фізичний розвиток прямим чином впливає на інтелектуальний розвиток (але не навпаки).
Помилка 3: перевантажувати дитину навчальними гуртками
Перевантаження нервової системи внаслідок занять, не відповідних віку дитини, призводить до розладів сну і головного болю, а також проблем з концентрацією уваги. Погано й те, що при такому підході до 1-го класу дитина буде ненавидіти все, що пов’язано з навчанням, і саботувати його при кожному зручному випадку.
А що корисно?
- Свобода у вивченні світу. Замість того щоб постійно говорити «ні, ти впадеш / вимажешся і т. д.», дозвольте їй вивчати світ самій: пошуміти (а як ще дізнатися можливості свого голосу?), вивчити навпомацки бруд в калюжі, ліпити сніжки, ловити в траві метеликів і коників.
- Час для ліні і неробства. Не треба постійно думати, чим зайняти дитину.
Помилка 4: порівнювати дитину з іншими дітьми, включатися в конкуренцію з іншими батьками
«Ми вже всі букви знаємо і читаємо по складах», — гордо скаже інша мама 4-річки, замордованої безліччю розвиваючих програм і занять. І нехай!
А що корисно?
- Підтримувати. Частіше говоріть, що ви любите свою дитину
- Щиро і з задоволенням спілкуватися з малюком. І не сюсюкатися, а розмовляти на рівних.
Помилка 5: в гонитві за знаннями втрачати важливі життєві навички і розвиток самостійності
Малюк, який буде багато знати, рано навчиться читати і писати, буде, на відміну від однолітків, знати всі прапори країн світу, може не зрозуміти, наприклад, що робити, коли загубиться в магазині.
А що корисно?
- В ігровій формі прищеплювати навички, які знадобляться в самостійному житті. Навчіть малюка зав’язувати шнурки або приготуйте разом нехитре блюдо.
- Сюжетно-рольові ігри з ляльками і плюшевими іграшками — коли плюшеві іграшки обідають, вмиваються, одягаються, вкладаються спати, танцюють, ходять по магазинах. В таких іграх розвивається фантазія і мислення і діти набувають навичок самообслуговування.