Технологія «Театр етичних мініатюр»
Одним з найважливіших аспектів багатогранного процесу становлення особистості є засвоєння дітьми духовних і моральних цінностей. Особливо дієвою в цьому напрямі освітнього впливу є театральна діяльність. Саме театр розкриває перед дітьми сутність цілком життєвих ситуацій, спонукає до прояву власних почуттів та емоцій, співпереживання, засудження негативних людських рис і поведінки, навчає думати й робити висновки.
Період дошкільного віку є інтенсивним для засвоєння дітьми суспільної моралі. Саме в цьому віці відбувається первинне засвоєння моральних норм у вигляді образів, так званих етичних уявлень. Украй важливо в цей період цілеспрямовано прищеплювати дітям знання про моральність, людські цінності. Адже відсутність духовного впливу на дитину в дошкільному віці дуже складно компенсується в майбутньому.
Етичні уявлення – найбільш адекватна віковим особливостям дошкільників форма засвоєння
суспільної моралі. Адже кожна моральна категорія для дитини абстрактна, поки вона не втілиться в конкретні образи людей або події навколишньої дійсності. Сформовані етичні уявлення надалі є « фільтром», через який проходить вся інформація, надана ззовні. Фахівці, які вивчають цю проблему, зокрема доктор психологічних наук Іван Бех, обґрунтовують необхідність пошуку оптимальних форм демонстрації моральної норми не у вигляді поняття, а у формі конкретної події, вчинку або наочних моделей. Безперечно, найефективніше розвиток етичних уявлень відбуватиметься в реальних ситуаціях, де діти можуть як спостерігати моральні зразки поведінки, так і включатися в них.
Загальновідомо, що значним виховний потенціал містить дитяча художня література. Та які літературні твори використовувати в роботі з дітьми, щоб достукатися до серця, торкнутися струн душі маленької дитини?
На нашу думку, неоціненне значення для духовно – морального розвитку дошкільників мають етичні мініатюри Василя Сухомлинського. Короткі розповіді, притчі, казки – поетичні, емоційні, щирі, дотепні, з глибоким підтекстом – вони пронизані любов’ю до дитини. Ненав’язливо, часом обережним натяком, навчають дитину доброзичливості, поваги до старших, благородності у вчинках, тонко стосуються різних тем духовності, моральності, філософії життя.
Зміст технології театру етичних мініатюр.
Психологам і педагогам відомо багато способів формування особистості дитини на основі творів художньої літератури. Серед них важливе місце посідає театр. Це особливий, синкретичний вид мистецтва органічно поєднує в собі:
- художнє слово,
- драматичну дію,
- соціальну гру,
- поетику,
- музику,
- живопис,
- літературу.
Він дає дитині змогу глибше пізнати себе, власний внутрішній світ, спонукає її до самовдосконалення, сприяє формуванню естетичних почуттів та емоцій.
Головним гаслом діяльності є: «Засіяти добром дитячі душі!». Основна мета – наочно продемонструвати дітям за допомогою інсценування літературного твору різні моделі поведінки людей у тій чи тій ситуації, обговорити та поміркувати над такими складними моральними категоріями, як: добро – зло, погано – добре, спонукати дитину до пошуку позитивних моделей спілкування людей одне з одним.
Основний зміст цієї технології полягає в тому, що діти – артисти інсценізують перед глядачами (сім’єю, друзями) короткий художній твір (мініатюру), в основу якого покладена морально – етична проблемна ситуація. Після показу, дорослий, аналізує запропоновану ситуацію та підводить дітей до узагальненого висновку.
Застосування технології театру етичних мініатюр дає нам змогу:
- формувати у дітей узагальнені уявлення про:
– позитивні моральні якості ( доброта, чесність, щедрість, чуйність, скромність, увічливість, справедливість тощо);
– негативні моральні якості ( злість, брехливість, жадібність, хвалькуватість, жорстокість, грубість, егоїзм тощо); - розкрити зміст понять – « совість», « добро», « щастя», « кам’яне серце», « важко на душі» тощо;
- навчити:
– розрізняти позитивні й негативні моральні якості в конкретних життєвих ситуаціях;
– розуміти, як кожна моральна якість проявляється в поведінці;
– давати мотивовану моральну оцінку, розвивати вміння робити моральний вибір; - сприяти розвитку:
– мотиваційної сфери – формувати бажання наслідувати позитивних персонажів художніх творів, відтворювати позитивні моделі поведінки;
– емоційної сфери – ознайомлювати з основними емоціями, вчити розпізнавати емоційні прояви інших людей (міміка, пантоміма, голос), розвивати здатність до емпатії;
– здібностей до імпровізації, навичок акторської майстерності – перевтілення, вираження емоцій, почуттів «мовою тіла», інтонаціями.
Використовуємо твори таких авторів, як : Василя Сухомлинського, Валентина Осєєва, Любов Воронкова, Володимир Сутєєв, Олександра Лопатіна, Марія Скребцова та ін.. Добираючи художні твори, враховуємо:
- відповідність обраній темі;
- доступність по віку;
- невеликий обсяг;
- динамічність сюжету;
- наявність проблемної ситуації.
Театр етичних мініатюр – це гімнастика для розуму, праця для душі, відкриття, одкровення! І як важливо, що першовідкривачами є самі діти, які виростають творчими, активними, емоційно чуйними та чемними.