6 надійних способів задушити в дитині таланти
Якщо ви переконані, що улюблена професія – це безглуздий міф для інфантильних ледарів, а заробляти гроші улюбленою справою – недозволена розкіш – залишилося виховати такі ж переконання в дитині! Психолог Яна Філімонова дає інструкцію, як це зробити.
- Фанатично розвивайте те, що у дитини виходить найгірше.
У дитини гуманітарні схильності? Запишіть її в математичну гімназію. Любить читати, але ненавидить фізкультуру? Терміново в спортивний гурток. Любить спорт, але не має музичного слуху? На скрипку! Тому, що дитина повинна рости різнобічною! Оцінюйте науки і заняття за принципом абстрактної корисності (критерії якої відомі тільки вам). Математика потрібніша, ніж література, а англійська краща, ніж німецька (і не важливо, що саме німецька сподобалася вашій дочці). Словом, доповнюйте і виправляйте природні схильності дитини. Чим жорсткіше – тим краще. Нехай зненавидить те, до чого ви намагаєтеся її насильно привчити, а заодно втратить інтерес до того, що любила раніше.
- Частіше говоріть, що дитина зайнята «не тим».
Створюйте відчуття, що дочка або син зайняті «не тим» кожну хвилину. «Знову малюєш? Це все дурниці, краще б повторила географію». «Навіщо тобі книжка про самураїв, вчи вітчизняну історію, яку ви зараз проходите». «Знову ставиш свої досліди, вся квартира просмерділа». Почуття «я роблю щось не те» чудово руйнує зосередженість на будь-якому занятті і вселяє фонове почуття провини.
- Не хваліть за успіхи. Ніколи.
Хвалити за те, що добре виходить? Навіщо? По-перше, так і розбалувати недовго. А по-друге, якщо син чи дочка стануть отримувати позитивний зворотній зв’язок, то відчують, які їхні схильності і, не дай боже, виберуть собі професію до душі. Але у нас протилежна мета, тому не робіть так ніколи: «Десять з історії – дурниця, ти ж абсолютно не старався, щоб її отримати. Ось якби фізику підтягнув … Що значить “не цікаво”?».
- Переконайте, що все цікаве дитині – несерйозно і безглуздо.
Інтерес – не те, що допоможе виховати людину, яка ненавидить роботу і не знайшла улюбленої справи в житті. Інтерес мотивує, допомагає розвиватися і, о жах, навіть заробляти хороші гроші, особливо не замислюючись про це. Так що повторюйте дитині: життя створене не для того, щоб було цікаво. Всі корисні заняття нудні. Ось мама з татом, думаєш, люблять ходити на роботу або стояти біля раковини з брудним посудом? Ото ж.
- Ніяких хобі!
Викорінюйте все проблиски цікавості і захоплень, якщо вони не пов’язані з читанням підручників. Хобі відволікають від школи, ще завадять вступити до інституту. Гірше того, саме несерйозні і ніяк не пов’язані зі школою захоплення часто дають початок майбутнім професіям. Любителі поговорити на уроках нерідко виростають відмінними учасниками переговорів, ті, хто годинами сидів в інтернеті – природженими SMM-менеджерами, а любителі комп’ютерних ігор – розробниками. Допустити цього ніяк не можна, тому всім хобі – бій.
- Виберіть за дитину вуз і професію.
Якщо ви успішно виконували хоча б половину попередніх порад, це не буде важко: воля і інтереси дитини вже і так пригнічені. Вам залишилося тільки вибрати за неї вуз і спеціалізацію. Чи варто говорити, що не слід керуватися залишковими схильностями дочки або сина або тими талантами, які були у неї в дитинстві. Вибирайте за принципом корисності і затребуваності. Через чотири-п’ять років, коли молодий фахівець закінчить вуз, ситуація на ринку якраз встигне змінитися. І тоді з великою ймовірністю він залишиться з дипломом нелюбимої і незатребуваної спеціальності на руках.
Успіху досягнуто!