Як привчити до туалету невербальну дитину з аутизмом
На питання відповідають психологи Кортні Апонте і Деніель Мрузек з медичного центру Університету Рочестера, США, який входить в Мережу лікування аутизму організації Autism Speaks.
Багато дітей з аутизмом вчаться користуватися туалетом набагато пізніше однолітків. Така затримка може пояснюватися кількома причинами.
- Багато дітей з аутизмом мають загальну затримку психічного розвитку. Це означає, що вони вчаться новим навичкам повільніше, ніж інші діти.
- Багатьом дітям з аутизмом важко відмовитися від звичної рутини, в даному випадку, від підгузника. Крім того, протягом дня у дитини відносно мало можливостей потренуватися у використанні туалету, так як він потрібен дитині лише обмежену кількість разів.
- Комунікативні труднощі, наприклад, обмеження мовлення у вашого сина, однозначно ускладнюють ситуацію для багатьох дітей в спектрі аутизму.
- Досить часто у дітей з аутизмом розвивається тривожність, пов’язана з туалетом.
Наприклад, деякі діти з комунікативними труднощами не зможуть зрозуміти питання: «Тобі потрібно сходити в туалет?» Або вони можуть не знати, як на нього відповісти, чи як дати зрозуміти дорослому, що їм потрібно в туалет.
Навіть невербальна комунікація може бути утруднена для дітей з аутизмом. У нашій практиці батьки часто розповідають, що їхні діти не проявляють звичайних ознак того, що їм потрібно в туалет. Наприклад, діти не схрещують ноги, не тримаються рукою за пах і не починають соватися. Іншими словами, деякі діти «роблять це без попередження», і батькам складно вчасно відвести дитину в туалет.
Хороші новини в тому, що є кілька стратегій, які можуть допомогти дітям з аутизмом подолати проблеми з приучением до туалету. Ось наші улюблені стратегії:
- Коли справа стосується комунікації: краще менше, та краще!
Використовуйте прості і зрозумілі фотографії і зображення для візуального розкладу або візуальних підказок. Супроводжуйте візуальні підказки простими і чіткими фразами, щоб дитина зрозуміла, чого ви від неї очікуєте. Наприклад, покажіть на зображення унітазу і скажіть: «Пора в туалет», замість того, щоб питати: «Ти зараз не хочеш сходити в туалет?». З нашого досвіду, найбільш ефективний підхід, коли батьки дають усну інструкцію одночасно з візуальною підтримкою, а після цього відразу ведуть дитину в туалет без додаткових дискусій на цю тему. - Переходьте на звичайне нижню білизну якомога раніше. Не відкладайте!
Ми розуміємо, що цей крок лякає багатьох батьків. Але, за нашим досвідом, це дуже важливо. Давайте визнаємо – сучасні підгузники занадто добре вбирають. Діти, в результаті, зовсім не відчувають сечовипускання. Перехід на звичайну нижню білизну допомагає дитині почати асоціювати «помилки» з дискомфортом від мокрої білизни.
- Не піднімайте шуму через «аварії»
Якщо дитина забруднилася, то не соромте, не вмовляйте, не дратуйте і взагалі не акцентуйте на цьому увагу. В іншому випадку, ви ризикуєте закріпити цю поведінку. Просто спокійно нагадайте дитині, що в наступний раз потрібно скористатися туалетом. Потім допоможіть дитині переодягнутися з мінімальною мовою і увагою. Прибережіть всю свою увагу і фанфари для тих випадків, коли дитина скористається, або хоча б спробує скористатися туалетом. - Нагороджуйте бажану поведінку
Визначте заняття, іграшки або ласощі, які будуть сильно мотивувати вашу дитину. Прибережіть їх для успіхів дитини в освоєнні туалету, і не давайте їх дитині в інший час – тільки за успіхи у використанні туалету. З великою ймовірністю, ваша дитина буде більше намагатися домогтися успіху, якщо це стане для неї єдиним способом отримати щось бажане. Дуже важливо надавати нагороду відразу ж після того, як дитина скористалася туалетом. Чим швидше ви надаєте нагороду, тим швидше дитина засвоює навик. І не забувайте про візуальну підтримку. Наприклад, якщо ви складаєте розклад по використанню туалету в картинках, то включіть в нього зображення нагороди. Або використовуйте дошку «Зараз-потім» з двох зображень, щоб проілюструвати основну ідею: «Спочатку скористайся туалетом, потім ти отримаєш свою нагороду». На ранніх етапах навчання нагороджуйте дитину за кожен маленький успіх – навіть за краплю сечі в унітаз.
- Розвивайте можливості дитини для комунікації
Дуже важливо, щоб діти з обмеженими мовними можливостями змогли повідомити про необхідність піти в туалет. Коли дитина почне користуватися туалетом тоді, коли ви її туди приводите, пора вчити її, як повідомити вам про те, що їй «треба». Подумайте про використання візуальної підтримки, наприклад, зображення унітазу. Таке зображення можна причепити на мотузочці на пояс або в петлиці сорочки, щоб вона завжди могла з легкістю вказати на нього. Якщо ваша дитина використовує пристрій для комунікації, то ви можете включити в нього відповідне зображення, при натисканні на яке буде звучати прохання піти в туалет. В ідеалі, вам потрібно, щоб дитина користувався цими підказками кожен раз, коли у неї повний сечовий міхур. Для цього ви можете збільшити проміжки, через які ви водите її в туалет без підказки. Іншими словами, ви надаєте їй можливість відчути, коли у неї повний сечовий міхур, а також відчути полегшення від сечовипускання в туалеті. Як ми всі знаємо, це полегшення і є природною нагородою за використання туалету. Іноді дитина просто буде пильно дивитися на вас або в бік туалету. Батькам і педагогам важливо навчитися помічати ці «знаки» і тут же підказувати дитині скористатися обраним методом комунікації, наприклад, дати вам картку із зображенням туалету або натиснути на відповідну кнопку на комунікативному пристрої. Обов’язково нагороджуйте дитину за будь-які спроби комунікації. - У разі потреби зверніться за професійною допомогою
Батькам часто може стати в нагоді свіжий погляд фахівця, особливо якщо ваші зусилля завели в глухий кут. Якщо, незважаючи на всі старання, дитина все ще не навчилася користуватися туалетом, то необхідна допомога – поведінкового терапевта, що спеціалізується на аутизмі, лікаря або іншого фахівця.