Засоби та методи вирішення внутрішніх конфліктів.
Усі ми різні і наші інтереси часто не збігаються з інтересами інших, тому нам часто доводиться вступати в конфлікти. НЕРОЗУМІННЯ, ОБРАЗА, СТРАХ, НЕЗАДОВОЛЕННЯ – усе це сигннали про те, що у вас із кимось загострилися взаємини
Конфлікти :
- зіткнення протилежних цілей, інтересів, позицій, думок, поглядів, тощо;
- момент у взаєминах двох , коли між ними виникає суперечність.
Конфлікти можуть спричитняти гнів, ненависть, ворожість, можуть призвести до насильства. Проте конфлікти містьть потенціалчисленних несподіваних позитивних результатів. Адже:
- конфлікти показують, які проблеми мають бути вирішені;
- конфлікти звертають увагу, на те що нам треба змінити;
- конфлікти розкривають наші прагнення і бажання;
- конфлікти зясовують, хто ми є, якими є наші цінності, а також дають змогу нам зрозуміти іншу людину;
- конфлікти послаблюють нудьгу, звертають увагу на нові цілі, стимулюють інтерес
КРИТЕРІЇ КОНФЛІКТНОЇ ОСОБИСТОСТІ:
- неадекватна оцінка своїх можливостей і здібностей;
- прагнення бути лідером завжди і скрізь при будь-яких обставинах;
- небажання переборювати застарілі традиції й пізнавати нове;
- зайва принциповість і прямолінійність у висловах і судженнях;
- постійний стан тривожності, агресивності, впертості, дратівливості
ПРИЧИНИ КОНФЛІКТУ
- Егоїзм.
- Заздрість.
- Дармоїдство (неробство).
- Лицемірство.
- Користолюбство.
- Кар’єризм
ВИДИ КОНФЛІКТІВ:
- МІЖОСОБИСТІСНІ (побутові, адміністративні, професійні, етичні, ідеологічні, дитячі) .
- МІЖГРУПОВІ.
- ВНУТРІШНЬОГРУПОВІ.
- ВНУТРІШНЬООСОБИСТІСНИЙ.
Серед дитячого осередку виникають свої непорозуміння, що також призводить до конфлікту. КОНФЛІКТИ МІЖ ДІТЬМИ – це особливі, значущі ситуації спілкування, які виконують функцію соціалізації на певному етапі.
ПРИЧИНИ ДИТЯЧИХ КОНФЛІКТІВ
- “руйнування гри” – дії, що переривають або ускладнюють процес гри;
- “вибір загальної теми гри” – що діти хочуть грати в різні ігри;
- “склад учасників” – розбіжності виникають на основі вибору учасників гри;
- “через іграшки” – прагнення володіти іграшкою
- “визначення ролей” – боротьба за розподіл найпрестижніших ролей;
- “правильність ігрових дій” – суперечки через те, чи правильно грає дитина.
- “вибір сюжету гри” – гравці не можуть домовитися про порядок гри, про зміст ігрових ситуацій і дії персонажів.
Під час конфлікту людина відчуває дискомфорт, дисгармонію, тривожність, реакція на конфлікт пригнічує, сковує, віддаляє від друзів, колег, рідних – треба змінити внутрішню установку. Адже, насправді конфлікт- це діалог, взаємодія, джерело розвитку нових взаємин, бабачень, гармонії.
ВИДИ РЕАГУВАНЬ ТА СПРИЙНЯТЬ КОНФЛІКТУ:
- «емоційна нестримна Дитина»
- «суворий критичний Батько»
- «розумний, поміркований Дорослий»
Отож, якщо ми хочемо реагувати на конфлікт як «Дорослий», тобто конструктивно,
ми повинні:
- Вміти мати зиск для себе з конфлікту (не упустити цінної ідеї, яку несе конфлікт, або ж нарешті зрозуміти істинні мотиви поведінки співбесідника)
- Зберігати внутрішній спокій, упевненість, достоїнство
- Не піддаватися почуттю провини, страху, гніву, роздратування, сарказму
- По можливості покращити свої відносини з тим, з ким конфліктуєте (адже це – нагода розставити крапки над “і”)
Якщо співрозмовник починає кричати, ваша реакція має бути такою:
Перший крок – звертаємо його увагу на це і просимо змінити поведінку «Ви кричите, припиніть , будь-ласка, бо це заважає мені вас зрозуміти, я вас просто не можу розчути»
Другий крок (крик не припиняється) – вдруге наголошуєте на проханні змінити поведінку: «Мене нервує те, що ви і далі кричите. Припиніть, прошу вас»
Третій крок (особа далі кричить) – інформуємо про свій намір, якщо вона не припинить: «Якщо ви не припините кричати, я не буду вас слухати і просто піду»
Четвертий крок – виконуєте свою обіцянку .
СПОСОБИ ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТУ
- Гумор;
- Визнання переваг (відмова від власних цілей, намагання ухилитися від участі в конфлікті);
- Компроміс (угода на основі взаємних поступок);
- Звернення за допомогою до третьої особи;
- Аналіз ситуації (дотримання нейтралітету, щоб жодна зі сторін, які конфліктують, не мала переваги, почуття психічної захищеності);
- Пристосування.
- Співпраця (спільний пошук вирішення проблеми, варіантів, які зал\довільнили б обидві сторони).
МОЖНА ОБІЙТИ КОФЛІКТИ,ЯКЩО ВІДПОВІСТИ УСМІШКОЮ!
ПОБАЖАННЯ ДЛЯ ДОРОСЛИХ:
- Щоб контролювати ситуацію – залишайтесь спокійним.
- Обстоюйте свою думку під час конфлікту, але не тисніть на співрозмовника.
- У сеперечці вмійте вислухати співрозимовника.
- Поважайте почуття інших людей.
- Будь-яку проблему можна вирішити.
- Будьте уважнішитми до людей , з якими спілкуєтесь.
- Не гнівайтесь, посміхніться.
- Озірніться на кривдника, можливо він просто потребує Ващої допомоги.
- Відкрийте свої серце людям, тоді світ розкриє обійми для Вас.