У 6 чи у 7?

батькам

Як швидко плине час! Ще зовсім недавно ви проводили безсонні ночі над дитячим ліжечком, робили з дитиною перші кроки, відповідали на безкінечні «чому», читали вголос дитячі книжечки. А сьогодні він вже підріс.  І все-то він вміє: і читати, і рахувати, і малювати. А чи не пора йому до школи?

Як же правильно прийняти рішення і відповісти на запитання: в 6 чи в 7? Адже від успішного старту залежить вся шкільна доля дитини.

Хтось надто поспішає, а хтось, навпаки, чекає, щоб потрапити до обраного вчителя, коли той набирає першокласників. Хтось знаходить інші аргументи. От, наприклад,

У нашій системі вважають, що головне – це вік дитини. А ще вміння читати, писати та рахувати. Насправді, ці навички не свідчать про готовність дитини до школи. Віддати дитину  на навчання раніше, ніж вона буде готова до нього – все одно, що, не навчивши впевнено стояти на ногах, одразу ж посадити на двоколісний велосипед. 

Насправді, щоб дитина правильно розуміла й засвоювала шкільну програму, спочатку їй необхідно розвивати мислення, пам’ять, уяву й увагу.  Не секрет також, що найчастіше підготовкою до школи починають займатися лише тоді, коли дитині виповниться 5 років, але дошкільник не може миттєво за 1 рік перетворитися в школяра. Згаявши час, дорослі намагаються навчити малюка всьому й відразу, зовсім забуваючи про те,  що в такому віці він не може засвоїти великий обсяг інформації. Наслідком такої роботи може стати якраз не підготовка до школи, а нервове перевантаження й небажання йти у школу.  
Які ж іще вимоги висуває сьогодні школа до першокласника? Майбутні першокласники мають бути уважними, спостережливими, терплячими, уміти міркувати й узагальнювати, мати гарну пам’ять і просторову уяву, вміти орієнтуватися у навколишньому середовищі, самостійно знаходити спільну мову з незнайомими людьми.  І співбесіди з першокласниками в  першу чергу націлені на виявлення саме цих питань.

Такі, здавалося б, прості запитання може почути дитина на своїй першій співбесіді, але вони не менш важливі, ніж вміння рахувати та читати. Іноді трапляється і так, що дитина знає відповіді на всі ці запитання, але у незнайомій ситуації просто впадає в ступор і мовчить, або відповідає неправильно. Це ще одне свідчення того, що малюк психологічно не готовий до школи.

Добре, якщо дитина вміє додавати-віднімати. Але якщо вона емоційно та психологічно не готова влитися в нову систему, то від цього постраждає і її успішність, і здоров’я. У дитини п’яти-шести років провідною діяльністю є гра. Це закон природи, і його ніхто не відмінить. У такому віці дитині складно висидіти спокійно сорок хвилин, та ще й п’ять уроків. Справа у тому, що фізіологічна норма концентрації уваги для 6-річної дитини — 20-25 хвилин. Саме такою повинна бути тривалість заняття з дітьми цього віку. Після цього діти мають повне право починати скаженіти.

А потім прийти додому і знову сідати за підручники! Знову ж таки – п’яти-шестирічний малюк не завжди розуміє ті вимоги, які відтепер ставлять перед ним батьки та вчителі. Дитині доводиться вибудовувати нові стосунки з однолітками та вчителями. Може з’явитися тривожність, неуважність та навіть сильний стрес. Особливу напругу викликає саме очікування успішного результату та його оцінки. У дітей виникають невротичні тики, проблеми зі шлунком, втрата апетиту та нудота – захворювання, які у даному випадку мають психосоматичну природу. Вважається, що дитина у сім років краще готова до школи. В окремих випадках можна спокійно говорити і про сім з половиною, і вісім років. Питання готовності дитини до школи батькам краще обговорити з психологом. Варто провести тести на емоційний розвиток, на розвиток уваги, пам’яті, мислення, уяви та логіки. Саме на це повинні звертати увагу батьки, а не на те, чи вміє дитина читати на швидкість та рахувати до ста.

Важливо зрозуміти, що не тільки навички та інтелектуальні здібності визначають шкільну зрілість. Не менш важлива і психологічна готовність, відношення до нової соціальної ролі школяра, прийняття нових обов’язків і вимог. Також необхідно звернути увагу на вольову готовність малюка, тобто можливість управляти своєю увагою й поведінкою. Чи може ваша дитина виконувати вимоги, прохання, відповідати за постійні доручення? Чи може робити те, що не хочеться, але треба? Чи може поставити собі мету, прикласти відповідні зусилля в подоланні труднощів? Якщо так, то тоді в школі вона буде почуватися добре.

Зверніть увагу на темперамент та індивідуальні особливості малюка. Легко збудливим, непосидючим дітям  важко зосередитись, виконати завдання, яке потребує акуратності. Таким дітям краще йти до школи в 7 років, тому що їм потрібно набігатись, награтися. Також, якщо дитина в’яла, повільна, невпевнена в собі, то зайвий рік вдома їй також піде на користь.

Якщо ж діти спокійні, старанні, допитливі, довго розглядають малюнки, уважно слухають дорослих, доводять розпочату справу до кінця, то таких дітей у школі буде супроводжувати успіх і благополуччя.

Варто задуматись над запитанням «Коли віддавати дитину до школи?» батькам дітей, які народилися влітку. Адже вчені стверджують, що літні діти дещо відстають в розвитку від своїх ровесників, які з’явилися на світ в інші пори року. В ході проведення експерименту на швидкість читання, в якому приймали участь більше 7 000 дітей, спеціалісти встановили, що «літні» учні читають повільніше, не завжди можуть зосередитись і часто відволікаються. На думку дослідників, це пов’язано з тим, що ці діти частіше за все опиняються найменшими в загальному шкільному потоці. А різниця у віці, навіть в декілька місяців, дуже помітна. Становище погіршується ще й тим, що вчителі ставлять однакові вимоги як перед 7-річними, так і перед 6-річними дітьми, вимагаючи від них стандартного рівня знань.

Якщо ж ви вирішили не віддавати дитину в 6 років до школи, то важливо не упустити цей «золотий» вік і використати його не тільки на підготовку до школи. В цей період у малюка дуже висока творча активність. З приходом до школи яскрава вільна творчість уступає місце заучуванню, оволодінню навичками. Тому саме зараз потрібно навчати дитину музиці, живопису, ліпленню, танцям. Корисно віддати дитину в спортивну секцію.

Тож вирішуйте самі: у 6 чи у 7?