Літопис центру ранньої педагогічної реабілітації та соціальної адаптації дітей з особливими потребами „Пагінець”

Центр ранньої педагогічної реабілітації та соціальної адаптації дітей з особливими потребами „Пагінець” розпочав свою роботу 19.01. 2004 року в приміщенні ДНЗ № 56 „Здоров’ячок”.

Роботу Центру РПРСА „Пагінець’ очолює директор Савчук Тамара Євдокимівна, „Заслужений працівник освіти”, відмінник освіти України, делегат II Всеукраїнського з’їзду працівників освіти.

З чого все почалося:

Рівненська обласна громадська організація „Асоціація батьків дітей з особливими потребами” в партнерстві з Міжнародним благодійним фондом „ОМНІ – мережа для дітей” розпочали свою діяльність в поході за те, щоб привернути увагу влади, громадськості до проблеми дітей – інвалідів з питання  залучення їх до звичайного життя, надати можливість дітям з особливими потребами стати повноцінними членами суспільства. На дану проблему відгукнулися:

Як наслідок. Розпорядженням міського голови за 3 3572 – р від 13.12. 2003 року про відкриття першого в Україні Центру РПРСА дітей з особливими потребами з виділенням площі  — 75 кв.м

Кроки становлення:

 2004 рік…

19.01. урочисте відкриття закладу. Одну групу раннього віку дошкільного навчально закладу № 56 переобладнано на кабінети реабілітації, логопедичний , практичного психолога. Працює 4,5 штатних одиниці:

В такому складі мультидисциплінарна команда, в яку увійшли батьки перших вихованців, розробляє картки обстеження за програмою „Маленькі сходинки” для дітей з 2 – х місяців до 8 років з питань фізичного та розумового розвитку, розвитку мовлення, складають перші індивідуально — сімейні програми.

1 лютого 2004 року розпочали прийом дітей. Першими відвідувачами центру були малюки із синдромом Дауна: Аллочка – 1 рік ( в цей день сім’я святкувала її День народження), Микита – 1 р., 4 міс. Для родини цих дітей – це був другий День народження. Пізніше ми змогли переконатись, наскільки важливим і корисним стало для дітей відвідування Центру. З допомогою фахівців, вони здолали перші перешкоди. Завдяки налагодженій праці спеціалістів і батьків відставання у фізичному розвитку звели до мінімуму.

Пошуки партнерів та однодумців.Перші відмови у співпраці колег дошкільних навчальних закладів та загальноосвітніх шкіл м. Рівне. Стурбованість. Зустрічі з батьківськими організаціями м. Хмельницького, Волині. Продовжується співпраця з Міжнародним благодійним фондом „ОМНІ – мережа для дітей”

З лютого по травень 39 дітей отримали кваліфіковану допомогу.

Травень

 1 вересня — відкриття адаптаційної групи для дітей віком від двох місяців до   трьох років. Група укомплектована дітьми загального розвитку та дітьми з особливими потребами.

Початок грудня – перші заходи, присвячені Дню інваліда.

2005 рік…

19 січня – святкування першої річниці „Пагінця”.

Квітень. Зустріч за круглим столом наукових працівників РЕГІ з педагогічними працівниками Центру з питання „Проблеми сімей, які виховують дітей з особливими потребами”. Перші студенти проходять практику.

У жовтні 2005 року Центр зареєстрований , як юридична особа. У цьому ж  місяці за сприянням Українського фонду допомоги дітям з особливими потребами організували та провели першу Міжнародну науково – практичну конференцію „Новітні методики діагностики та лікування дітей з органічними ураженнями нервової системи у різних вікових групах”. Тісно співпрацюємо з Рівненським державним гуманітарним університетом та Рівненським Міжнародним економіко – гуманітарним університетом ім. ак. С. Дем’янчука, студенти якого проходять практику в нашому Центрі.

2006 рік…

Січень. Нам уже два роки. Урочисте святкування.

У червні 2006 році на базі Центру проведена друга міжнародна науково – практична конференція „Сучасні аспекти раннього втручання щодо дітей з особливими потребами”. Управління освіти виділило приміщення для роботи Центру по вулиці Олени Теліги, 55 (колишнє приміщення дитячого ясел – садка № 48). Педагогічний колектив з кожним роком вдосконалює свої форми роботи та майстерність.

26 вересня були учасниками міжнародної науково – практичної конференції „Супровід дітей з особливими потребами: медичні, психологічні, педагогічні аспекти” у м. Луцьку.

13 листопада вчителі – реабілітологи з фізичного розвитку взяли участь у семінарі – тренінгу „Основні рухові навички дітей із синдромом Дауна. BMS –тестування” на базі реабілітаційного Центру „Джерело”  у м. Львові.

Нам вже повірили, до нас потягнулися. Сім’я стала активним членом команди. Ми намагаємося підтримати кожну родину у досягненні їхніх власних цілей. Зрозуміли, що наш успіх залежить від того, наскільки чітко і вірно свою мету ми будемо узгоджувати з метою і потребами сім’ї. У нас це вийшло. Батьки стали все більше довіряти нам дітей. Як результат – у Центрі працює:

Корекційно – реабілітаційна робота ведеться в таких напрямках:

В  Центрі проводяться індивідуальні, коопераційні та структуровані заняття. Отримані навички закріплюються у повсякденному житті та під час ігрової діяльності. Дивно, як швидко пролетів час… Три роки праці…

Є певні досягнення, результати:

2007 рік…

Ми надаємо підтримку сім’ям, які виховують дітей з порушенням фізичного та інтелектуального розвитку. Це діти віком від 2 – х місяців до 8 років.

Нашої допомоги потребують все більше, і більше дітей, а тому відкриваємо нові групи. Постійно знаходяться не байдужі  до нашої проблеми люди, спонсори, які допомагають в облаштуванні приміщень. Набуваємо досвіду роботи з дітьми: друкуємо свої перші статті на сторінках журналу „Інва.net”, „Дошкільне виховання”, популяризуємо програму „Маленькі сходинки” на місцевому телебаченні, беремо участь у написаннях грантів. Удосконалюються і наші педагоги, отримуючи другу післядипломну  спеціальну освіту у Кам’янець – Подільському, та Київському університетах. Вони є учасниками міжнародного пілотного проекту Каліфорнійського університету з дослідження алкогольного синдрому за тестами Бейлі, та щорічних міжнародних конференцій, на яких діляться своїми напрацюваннями,  опановують кращий міжнародний та вітчизняний досвід. Мультидисциплінарна команда робить все для того, щоб діти, які відвідують заняття в Центрі могли б якісно підготуватись до переходу в дошкільні навчальні заклади загального типу та в загальноосвітні школи.

2008 рік…

В штаті „Пагінця” – 66,5 одиниць, введена штатна одиниця соціального педагога, яка розпочинає соціальне патронування сімей наших вихованців.

Центр продовжує роботу над вдосконаленням реабілітаційного процесу, признаючи право кожної дитини на розвиток і життя в сім’ї, в суспільстві. Реалізовуючи нові підходи, максимально використовуємо досвід і сильні сторони вже існуючих медичних, педагогічних, психологічних служб. Творчий пошук, віра в дитячі можливості — є визначальним у роботі колективу.

Перший успіх, який чекали всі – наш вихованець є учнем першого класу школи – ліцею № 12. Продовжують функціонувати: консультпункт, прогулянкова група, група соціально – педагогічного патронажу, адаптаційні групи №№ 1, 2, 3, 4, 5, Проводиться косметичний ремонт в гр. № 8

Перші нагороди:

 Продовжуємо ділитися досвідом. Проводимо заняття з дітьми для слухачів курсів післядипломної  освіти.

Центр РПРСА „ПАГІНЕЦЬ” став учасником проекту „Наші діти”

Мета проекту: впродовж двох місяців покращати оснащення кабінетів центру РПРСА реабілітології, логопеда, психолога, тим самим створивши умови для ефективної педагогічної реабілітації та соціальної адаптації дітей з психофізичними вадами від народження до 3- х років, що проживають у м. Рівне та Рівненській області шляхом реалізації програми раннього втручання. За допомогою учасників проекту облаштовано сенсорну кімнату, кабінети психології та реабілітології, 4 групові кімнати. Зібрано 61 тисячу гривень. Отримали від нашого постійного спонсора чергові  подарунки: гірка (для фізичного розвитку дітей, створює позитивні емоції, долає страхи дітей), Поні Цикл (іграшка для верхової їзди, позитивно впливає на фізичний розвиток дітей, розвиває вестибулярний апарат)

Проект триває…

Сьогодення. 

Ми вважаємо, що всі діти мають право виховуватися і навчатися в  дошкільних навчальних закладах, в школах, де їх зрозуміють, оцінять і допоможуть опанувати знаннями та вміннями, які знадобляться їм в подальшому житті.

2011 – 2012    навчальний рік.

Початок нового етапу в корекційно – реабілітаційній роботі закладу. Наші діти підросли, до нас приєдналися нові сім’ї. На сьогодні в Центрі 150 дітей, з них 40 здорових. Нашої допомоги потребують все більше і більше сімей. В цьому навчальному році ми створили групу соціально – педагогічного патронату з метою надання ранньої допомоги дітям, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку та поширення серед батьків психолого – педагогічних знань.

Ми продовжуємо активно працювати над реалізацією завдань інтеграції, залучення дітей з особливими потребами до загальноосвітньої системи навчання. Спеціалісти центру вивчають проблему інтеграції з 2004 року. За 8 років „Пагінець” пройшов нелегкий шлях становлення, накопичення професійного та життєвого досвіду. Ми переконалися у тому, що дошкільна інтеграція позитивно впливає як на дітей з вадами розвитку так і на здорових дітей, розвиваючи толерантність, здатність до соціальної взаємодії, мовні та інші життєві навички.  Тому важливою подією сьогодення стало відкриття ще однієї інклюзивної групи. Ми намагаємось організувати життя особливих дітей наближене до нормального. У нас створені всі умови, в яких дитина з обмеженими можливостями не виключається з товариства звичайних однолітків.

З огляду на те, що інклюзивний заклад має забезпечувати нові умови для розвитку дітей з особливими потребами, наша мультидисціплінарна команда опановує новими знаннями та вміннями у галузі сучасної корекційної педагогіки (а тому числі інклюзивної освіти, педагогічної інноватики).

Новинкою у нашому центрі стало активне впровадження технології каністерапії – лікування і реабілітація за допомогою спілкування з собакою. Сеанси терапії відбуваються два рази на тиждень. Проводяться індивідуальні та групові заняття. Ми бачимо, що постійне спілкування з собакою сприяє виникненню позитивних емоцій, покращує соматичний стан, заспокоює, створює умови успіху в навчально – корекційній діяльності. Курс реабілітації вимагає участі різних спеціалістів (ветеринар, дресирувальник, реабілітолог фізичного розвитку, психолог, логопед). Наш маленький терапевт показує свою любов, витримку, спокій, терпимість, все те, що потрібно справжньому педагогу.

Заслуговує на увагу використання у нашій корекційній роботі сучасних реабілітаційних методик, таких як глобальне читання за програмою „Дивись і вчись” (для дітей з СД), піскотерапія, працетерапія , рукотворча праця тощо. Використання цих методик дає змогу особливим дітям відчути себе повноправними членами дитячого колективу, сприяє спілкуванню між дітьми, знімає емоційне напруження підвищує впевненість у власних силах.

Працюючи у центрі, ми маємо можливість знайомитися з досвідом роботи як вітчизняних так і зарубіжних спеціалістів. Команда неодноразово була учасником багатьох міжнародних науково – практичних конференцій. Сьогодні ми маємо наш власний досвід роботи з дітьми з особливими потребами і ми готові поділитися. Нашими спеціалістами розробляються відео матеріали для батьків за програмою „Маленькі сходинки” „Навички тонкої моторики та навички спілкування”. Розпочато трансляцію циклу телевізійних занять по популяризації програми раннього втручання на місцевому телеканалі.