Тактики стимуляції розвитку мовлення дітей раннього віку

аутизм батькам буклети та пам’ятки СДУГ синдром Дауна

Сучасні програми розвитку дитини дошкільного віку в реалізації завдань мовленнєвого розвитку наймолодших визначає як одне з найголовніших – навчити малюка слухати, чути й розрізняти:

Крім завдань на розвиток слухової уваги та фонематичних процесів ставляться й інші завдання:

Процес мовленнєвого розвитку дитини глибоко індивідуальний, неповторний. Терміни появи першого слова мають великий діапазон. Є випадки, коли дитина ще до року промовляє більше десяти слів. Інший приклад – на третьому році життя – жодного слова. За даними наукових досліджень мінімальний словник дітей віком 1 р. 3 міс. становив 4 слова, а максимальний 232. Всі діти нормально розвивались. Але відсутність мовленнєвих проявів у ранньому віці може бути показником серйозних захворювань:

В цих випадках, однозначно, необхідна допомога фахівців.

Соціальні причини запізнілої появи мовлення:

В реалізації завдань мовлення дітей раннього віку як один із принципів, використовується принцип інтеграції.

Методи та прийоми:

Напрямки профілактичного та корекційного навчання:

Артикуляційні вправи:

Дихальні вправи:

Дорослий слідкує, щоб дитина не піднімала плечі і не надувала щоки під час виконання дихальних вправ.
Голосові вправи в роботі з дітьми раннього віку використовуються на поєднання голосних звуків. Це в основному вправи імітаційного характеру:

Обов’язково потрібно дотримуватися гігієнічних вимог і не перенапружувати дитячі голосові зв’язки. Розвиток загальної моторики активізує мовленнєву діяльність дитини. Науковцями доведено, що мовленнєві центри і центри рухової діяльності знаходяться поруч. Активізація центрів рухової діяльності спричиняє активізацію мовленнєвих центрів. Тому вправи на координацію рухів, збереження рівноваги та їх виконання в певному темпі формує у дітей почуття певного ритму, що є основою формування фонематичного сприймання. Упродовж усього раннього віку чітко простежується залежність – разом з удосконаленням тонких рухів пальців відбувається і удосконалення мовлення. Дослідження засвідчують, що мовленнєві області формуються під впливом імпульсів, які відходять від пальців рук. Роботу з тренування пальців рук можна починати у віці 6 – 7 місяців з легкого масажу.

Найбільш ефективними є прийоми:

Особливе місце серед таких ігор посідають народні пальчикові ігри “Сорока – ворона“, “Кую – кую чобіток“, “Печу – печу хлібчик“. Вони розвивають у малюка слухову зосередженість, підвищують мовленнєву активність, викликають позитивні емоції. А також дають змогу інсценізувати невеличкі фольклорні твори без використання спеціального дидактичного матеріалу.