Чому заохочення не працюють?

аутизм

Позитивне підкріплення або заохочення — одне з основних понять в прикладному аналізі поведінки, або ABA, провідному підході допомоги дітям і дорослим з аутизмом у всьому світі. Давайте розглянемо поширені помилки при спробах використовувати позитивного підкріплення для зміни поведінки.

Одна вчителька сказала,  що кожен раз, коли учень виконував завдання в класі, то він отримував наклейку і похвалу. Якщо учень вчасно здавав домашні завдання протягом усього тижня, то в п’ятницю він отримував  грамоту за домашню роботу.

«Бачите? — сказала вона. — Ми видаємо позитивне підкріплення пачками, а він не робить саму звичайну роботу. На нього воно просто не діє ».

Проводячи спостереження за учнем, ми помітили кілька зім’ятих наклейок і парочку грамот за домашню роботу, розірваних і зім’ятих, в ящику під його партою.

Вчительку це не стурбувало: «Ну, мені здається, вони його не дуже-то цікавлять». І вона була права.

В цьому випадку вчителька перенесла на поведінку учня свої власні уявлення про те, що таке «добре» (наприклад, похвала, наклейки, грамоти). Однак пам’ятайте, що  у нас у всіх своя власна думка про те, що таке «добре». Наприклад, я вважаю, що корейська страва кімчі — це смакота. А ви вважаєте, що кімчі — це гидота.

ЯКИМ ПОВИННО БУТИ ПІДКРІПЛЕННЯ, ЩОБ ВОНО СПРАЦЮВАЛО?

Ця історія зі щасливим кінцем. Поговоривши з учнем (так,  дуже часто це найкращий спосіб визначити потенційне підкріплення), ми виявили, що цьому хлопцю страшенно подобалося допомагати прибирати в класі після закінчення уроків. Ви пам’ятаєте, що цінність підкріплення є суто індивідуальною.

Ми ввели для нього економіку жетонів, в рамках якої учень отримував жетони за виконання завдань в класі і домашню роботу. Жетони надавалися негайно після здачі класної або домашньої роботи. В кінці навчального дня учень міг обміняти свої жетони на щось з «меню» різних завдань з прибирання класу (наприклад, два жетони — можна винести сміття, чотири жетона — можна підмести підлогу).

Результат? Класні і домашні роботи потекли рікою. Так що в кінцевому підсумку позитивне підкріплення «спрацювало».