Розвиток навичок самообслуговування у дітей з особливими потребами.

Як навчити дитину їсти самостійно Спагетти

При навчанні дитини навичкам самостійного користування ложкою, батькам треба набратися терпіння. Годування займатимуть більше часу, ніж зазвичай, а процес навчання займе не один день. Треба бути готовим до того, що після кожного прийому їжі доведеться витирати стіл, підлогу, вимазані їжею руки і обличчя дитини. Але це не привід для того, щоб відмовлятися від поставленої мети і повертатися до годівлі з ложечки.

 З самого раннього віку потрібно привчати дитину до того, що їсти можна тільки на кухні, сидячи за столом. Бігаючи за дитиною по всьому дому з тарілкою, ви тільки відтягуєте момент формування навички самостійної їжі.
 Найкраще, щоб дитина їла за загальним столом, разом з іншими членами родини. Це дасть їй можливість спостерігати за тим, як ви користуєтесь столовими приборами, викличе бажання наслідувати.
 Для того, щоб зацікавити дитину трапезою, купіть їй яскравий посуд. Малюнок на дні тарілки спонукатиме дитину з’їсти те, що заважає до нього дістатися. Зверніть увагу і на ложку. Вона не повинна бути завеликою, незручною або викликати будь-який інший дискомфорт.
 Пропонувати дитині ложку найкраще тоді, коли вона справді голодна. І страви при цьому смачні і досить густі (найкраще починати з каш і пюре). Якщо одразу запропонувати суп – дитина розіллє усе з ложки і не донесе його до рота. А вам важливо створити ситуацію успіху.
 Для того щоб дитина зрозуміла, як треба їсти ложкою, мама вкладає ложку їй в руку, бере руку дитини в свою, зачерпує їжу з тарілки і допомагає донести ложку з їжею до рота. Потім можна притримувати руку дитини за лікоть.
Якщо у дитини не виходить набирати їжу в ложку самостійно, можна на перших порах пропонувати їй вже наповнену їжею ложку.
 Не домагайтесь, щоб з самого початку дитина сама з’їдала ложкою все до кінця. Коли навичка ще не вироблена, це важка справа. Якщо дитина втомилась – догодуйте. Найкраще це робити паралельно, другою ложкою. Також можна запропонувати такий варіант: одну ложечку з їжею кладе йому в рот мама, іншу – він сам.
 Фантазуйте! Наприклад, зазвичай діти люблять картопляне пюре. Накладіть його гіркою і покажіть, як з допомогою ложки можна зробити «тунель», або «нірку». Руками так не вийде!
 Ніколи не годуйте дитину насильно. Не треба боятися, що дитина лишиться голодною: їжа – основна, інстинктивна потреба організму, голодна дитина обов’язково поїсть. А насиллям ви тільки сформуєте відразу до їжі і небажання брати ложку в руки.
 Не підганяйте. Коли дитина бачить роздратовану маму, яка сварить за повільність і неакуратність – вона надає перевагу навіть не пробувати їсти самостійно.

Як навчити дитину одягатися   
Дитина готова до навчання одяганню, якщо вона:
вміє зберігати стійку позу, володіє досить великим обсягом рухів;
має уявлення про власне тіло і його частини;
вміє діяти двома руками одночасно – здійснюючи синхронні дії, або використовуючи одну руку як провідну, а іншу, як допоміжну;
вміє виконувати ряд специфічних рухів, необхідних для одягання: тягнутися рукою вперед, вгору, заводити руки за спину, за голову і т.д.;
володіє необхідним обсягом дрібних рухів рук і пальців: у дитини повинен бути сформований пучковий і пінцетний захват.

Як вчити?
Кожну дію слід розбити на кілька простих кроків. Спочатку ви виконуєте всі кроки, а дитина – лише останній. Число самостійних кроків поступово збільшується, поки дитина не освоїть весь ланцюжок дій і не почне виконувати їх без вашої участі.
Допомагайте дитині, взявши її руки у свої і направляючи її рухи до тих пір, поки їй не вдасться виконати дію самостійно.
Активно використовуйте здатність дитини до наслідування. Малюк буде із задоволенням виконувати непрості для нього дії разом з братом чи сестрою.
Поступово переходьте від безпосередньої фізичної допомоги до словесної інструкції, а потім починайте просто нагадувати послідовність дій, використовуючи вказівний жест.

Корисні поради:
  Подбайте про підходящий одяг, щоб не створювати зайвих труднощів при одяганні і роздяганні. Якщо одяг завузький, чи заскладний – дитина не лише не справиться з одяганням, а почне злитися і наступного разу взагалі відмовиться від цієї затії.
  Для багатьох дітей запам’ятати послідовність одягання речей може бути проблемою. Можна повісити в дитячій плакат із зображенням різних предметів одягу. Добре буде, якщо цей плакат Ви намалюєте спільно зі своєю дитиною: виріжте з дитячих журналів підходящі картинки із зображенням одягу і наклейте їх на аркуш ватману в тому порядку, в якому потрібно одягати всі предмети одягу. Так дитина швидше запам’ятає цей порядок.
  Щоб дитина не плутала, де перед, а де зад одягу, вибирайте одяг з кишеньками або аплікаціями спереду, так дитині буде легше орієнтуватися.
  Щоб мотивувати дитину, дозвольте їй самій вибрати, що сьогодні одягнути, із декількох прийнятних для вас варіантів.
  Ніколи не критикуйте і не смійтеся, якщо малюк одягнувся не так, як треба. Якщо це не дуже впадає в очі, краще не переробляйте його «роботу», нехай йде так, як вдягнувся сам. Колготи задом наперед – дрібниця в порівнянні із задоволенням від власного успіху. Погодьтеся – дуже образливо, коли півгодини стараєшся, а мама все знімає і переробляє!
  Дуже часто батьки просто не витримують повільного темпу одягання малюка і, відчуваючи, що вони вже спізнюються, починають в поспіху самі одягати дитину. У цьому випадку є сенс почати збори заздалегідь, щоб не позбавляти дитину можливості вчасно освоювати нові та цікаві навички.

Послідовність навчання навичкам одягання:

1. Знімає шапку і рукавиці;
2. Знімає шкарпетки і черевики;
3. Одягає шапку;
4. Знімає розстебнуту дорослим куртку;
5. Спускає і стягує з себе штани;
6. Стягує з себе через голову светр, футболку;
7. Закінчує застібати і розстібати блискавку (замок блискавки з’єднує дорослий);
8. Знімає з себе вільну піжаму (кофточку і штани);
9. Вставляє ноги в штанини і натягує на себе штани;
10. Вставляє руки в рукави джемпера або футболки, після того, як йому допомогли надіти їх через голову;
11. Взуває туфлі, черевики, тапочки, не застібаючи їх;
12. Одягає шкарпетки;
13. Просовує голову в горловину, а руки – в рукава джемпера або футболки;
14. Одягає куртку, не застібаючи її;
15. Одягає сорочку, не застібаючи її;
16. Застібає одяг на ґудзики;
17. Застібає роз’ємну блискавку, попередньо з’єднавши замок;
18. Зашнуровує черевики і зав’язує шнурки.