Розвиваємо мовлення дитини: на прогулянці, на кухні, на дачі

батькам

Збагачення пасивного й активного словника дитини і розвиток у неї граматично правильного фразового і зв’язного мовлення – це завдання, яке батьки можуть і зобов’язані вирішувати щодня. У першу чергу це стосується тих сімей, де діти відвідують логопедичну групу або заняття з логопедом. Якщо мовлення дитини розвивається без видимих проблем і відповідає віковим нормам, батькам не варто усуватися від процесу мовленнєвого виховання. Адже будь-якому паростку легше розквітнути на розпушеному й удобреному ґрунті, ніж пробиватися на покинутій і затоптаній землі.
Як проводити домашні заняття з розвитку мовлення? Для цього нічого не потрібно організовувати спеціально. Вам не знадобляться складні посібники та методики. Варто лише налаштуватися на щоденну роботу і уважно подивитися навколо себе або навіть просто перед собою. Засобом і предметом для мовленнєвого розвитку дітей може стати будь-який предмет, явище природи, ваші звичні домашні справи, вчинки, настрій. Невичерпний матеріал можуть надати дитячі книжки і малюнки в них, іграшки та мультфільми.
Не втрачайте найменшого приводу щось обговорити з вашою дитиною. Саме обговорити. Односторонні «говоріння», без діалогу – малокорисні. Не важливо, хто при цьому мовчить: дитина чи дорослий. У першому випадку у дітей не розвивається активне мовлення, у другому – пасивне (уміння слухати, чути, розуміти мову; своєчасно і правильно виконувати мовленнєву інструкцію; вступати в партнерські відносини; співпереживати). Отже, ви подивилися перед собою і побачили, наприклад, … яблуко. Прекрасно, вважайте, що у вас в руках готовий методичний матеріал для розвитку мовлення дитини, причому будь-якого віку. Для початку влаштуйте змагання «Підбери слівце» (Яблуко яке? – Солодке, соковите, кругле, велике, блискуче, стигле, запашне, жовте, важке, вимите, і т. д.). Гра пройде цікавіше, якщо ви запросите інших членів своєї родини, друзів вашої дитини, їхніх батьків. Той, хто придумав таке слово – відкушує шматочок яблука. А поки воно ще ціле, його можна змалювати і заштрихувати кольоровим олівцем. Це корисно для пальчиків. Готова картинка хай прикрасить стіну в дитячій кімнаті. Наступна гра буде називатися «Згадай казку» (В яких казках згадуються яблука? – «Гуси-лебеді», «Білосніжка і сім гномів», «Молодильні яблучка» тощо) Тут вже за правильну відповідь можна заслужити і ціле яблуко. А коли в руках кілька яблук, саме час їх розглянути уважніше і порівняти між собою – гра зі сполучником а – «Порівняй два яблука» (перше яблуко жовте, а третє – червоне; одне солодке, а інше з кислинкою; у першого коричневе насіння, а у другого – біле і т. д.) Аналогічно можна обіграти будь-який предмет, ситуацію, які, безумовно, будуть корисні для розвитку дитячого мовлення.
Розглянемо ще декілька ситуацій, які підійдуть для мовленнєвих занять.

На прогулянці
На прогулянці ви маєте можливість закріплювати у дитини мовленнєві навички за темами: «Одяг», «Взуття», «Осінь», «Зима», «Весна», «Літо», «Іграшки», «Місто», «Транспорт», «Птахи» та інші. Корисно проводити різноманітні спостереження за погодою, сезонними змінами в природі, рослинами, птахами, тваринами, людьми, транспортом. Все це обов’язково потрібно коментувати, обговорювати, оформляти у формі бесіди. Нові, незнайомі дитині слова слід пояснити, повторити кілька разів, навчити дитину зрозуміло вимовляти їх. Корисно прислухатися до звуків вулиці: шелесту листя, шуму кроків, гудіння машин, голосів птахів, звуків вітру, дощу, снігу, граду і т. д. Це розвиває слухову увагу. Дитині будуть цікаві ігри «Про що розповіла вулиця?», «Помовчи і розкажи, що почула (почув)?», «Уважні вушка», «Хто покликав?». Розгляд сезонного одягу людей допоможе збагатити й активізувати словник за темами «Одяг» та «Взуття». Участь у сезонних іграх і забавах з іншими дітьми сформує уявлення про особливості даної пори року, допоможе розвинути діалогічне мовлення. Експериментальні досліди, які вивчають властивості снігу, води, піску, трави, роси розширять світогляд дитини, а разом з ним словник іменників, прикметників, дієслів. Рухливі ігри з предметами (з масажним м’ячем, скакалками, обручем, іншим сезонним спортінвентарем), змагання, естафети будуть сприяти розвитку рухової сфери дитини. Сюжетно-рольові ігри з іншими дітьми: «Автобус», «Знайдемо скарб», «Магазин», «Будівництво піщаного містечка» – допоможуть краще опанувати фразовим мовленням і навичками мовленнєвої комунікації. Ваша задача допомогти дітям організувати таку гру, підказати сюжет, показати ігрові дії.

На кухні
У вас з’являється можливість розвивати словник, граматику, фразове мовлення дитини за наступними темами: «Сім’я», «Овочі», «Фрукти», «Посуд», «Продукти харчування», «Побутова техніка» та ін. Розповідайте синові чи доньці, як називаються продукти, яку страву ви готуєте, які дії при цьому виконуєте. Не обмежуйтеся примітивним побутовим словником, пропонуйте дитині все нові і нові слова. Намагайтеся, щоб вона запам’ятовувала і повторювала їх за вами. Називайте властивості (колір, форму, розмір, смак) продуктів (гарячий, холодний, солодкий, гострий, свіжий, черствий і т. д.). Задавайте дитині відповідні запитання («Скуштуй, який вийшов салат?», «Що ми ще забули покласти в суп?», «Яку морквину виберемо?» та ін.). Називайте свої дії («нарізаю», «перемішую», «солю», «обсмажую» і т. д.), показуйте дитині, що і як ви робите. Підводьте її до того, щоб вона повторювала ваші слова. Доручіть дитині посильну допомогу на кухні. В процесі діяльності мовленнєвий матеріал засвоюється значно швидше і природніше. Якщо дитина ще маленька, нехай займається поруч з вами своїм іграшковим посудом і продуктами, копіює ваші слова і дії: «готує» їжу лялькам і годує їх, миє посуд, витирає стіл. І обов’язково розповідає вам про те, що вона робить.

На дачі
Перед вами відкривається простір для словникової і граматичної роботи за темами: «Весна», «Літо», «Осінь», «Садові рослини», «Квіти», «Дерева», «Комахи», «Ягоди», «Весняні (літні, осінні ) роботи в саду» та ін. Спостереження, враження, мовленнєві навички, отримані на дачі, надзвичайно цінні й наочні. Вони залишаються в пам’яті дитини на все життя. Тільки тут, в природних умовах, дитина засвоїть значення дієслів «скопати», «спушити», «прополоти», «удобрити» та багатьох інших. Не на картинці, а на городі побачить рослини в різну пору їх вегетативного періоду (зростання, цвітіння, плодоношення, збирання). Дізнається, як і де виростають ягоди, овочі та фрукти. Навіть якщо назви квітів, чагарників, овочів здаються вам складними для дитини, все одно частіше називайте їх вголос (нарцис, примула, гладіолус, патисон та ін.) На перших порах вони поповнять пасивний словник дитини, вона буде їх знати. Поступово ці слова перейдуть і в активне вживання і суттєво збагатять словниковий запас дитини. Практично на кожному наочному матеріалі природного оточення можуть бути проведені такі мовленнєві ігри як «Четвертий зайвий», «Чого не стало?», «Що помінялося місцями?», «Що змінилося?», «Підбери пару», «Кому що підходить?», «Назви ласкаво», «Перетвори у величезне», «Підбери 5 ознак», «Вгадай, про що я говорю», «Скажи навпаки» і т. д.
Виховуйте бажання займатися, стимулюйте дитину до подальшої роботи, заохочуйте її успіхи, вчіть долати труднощі і через короткий час ви відчуєте смак цієї захоплюючої роботи, побачите її плоди.